WHO om lobbyverksamhet från livsmedelsindustrin

Jag har redan lagt upp det här på Facebook men jag tycker att det är värt att lägga upp här med då ”nyheter” och information på Facebook och Twitter tenderar att trenda för att sen aldrig synas igen och detta är något som jag hoppas att ganska många läsare hittar i efterhand med.

För lite mer än två veckor sen hölls vad som kallas för ”Global Conference on Health Promotion” i Helsingfors, Finland. Detta är en stor konferens som anordnas av WHO ungefär vart annat, vart tredje år i olika delar av världen där man diskuterar hur man kan förbättra hälsan på jordens befolkning genom att informera om god livsstilsvanor och bra mat. Den första konferensen hölls 1986 och den som nu gick av stapeln var nr 8 i ordningen.

Margaret Chan är ärlig med vad som driver på dagens dåliga folkhälsaDet jag främst tänkte ta upp från denna konferens är öppningstalet till konferensen som hölls av Margaret Chan som är generaldirektör för WHO. Du hittar hela talet på WHO:s hemsida och den del som jag vill fokusera på i inlägget här under. Den hon belyser är det som anses vara den största orsaken till dagens ohälsa i den generella befolkningen.

Today, getting people to lead healthy lifestyles and adopt healthy behaviours faces opposition from forces that are not so friendly. Not at all.

Efforts to prevent noncommunicable diseases go against the business interests of powerful economic operators. In my view, this is one of the biggest challenges facing health promotion.

As the new publication makes clear, it is not just Big Tobacco anymore. Public health must also contend with Big Food, Big Soda, and Big Alcohol. All of these industries fear regulation, and protect themselves by using the same tactics.

Research has documented these tactics well. They include front groups, lobbies, promises of self-regulation, lawsuits, and industry-funded research that confuses the evidence and keeps the public in doubt.

Tactics also include gifts, grants, and contributions to worthy causes that cast these industries as respectable corporate citizens in the eyes of politicians and the public. They include arguments that place the responsibility for harm to health on individuals, and portray government actions as interference in personal liberties and free choice.

This is formidable opposition. Market power readily translates into political power. Few governments prioritize health over big business. As we learned from experience with the tobacco industry, a powerful corporation can sell the public just about anything.

Let me remind you. Not one single country has managed to turn around its obesity epidemic in all age groups. This is not a failure of individual will-power. This is a failure of political will to take on big business.

I am deeply concerned by two recent trends.

The first relates to trade agreements. Governments introducing measures to protect the health of their citizens are being taken to court, and challenged in litigation. This is dangerous.

The second is efforts by industry to shape the public health policies and strategies that affect their products. When industry is involved in policy-making, rest assured that the most effective control measures will be downplayed or left out entirely. This, too, is well documented, and dangerous.

In the view of WHO, the formulation of health policies must be protected from distortion by commercial or vested interests.

Ett väldigt tydligt sätt att säga något som jag har upprepat många gånger om här på sidan. Exempel på de mer populära inläggen är Du kan inte ”kompensera” för skitmat med motion, Det är inte brist på motion som gör dig fet och Fitnesspåstående på förpackningar får dig att äta mer.

Livsmedelsindustrin gör en otrolig massa för att förvirra folk och för att skydda sig själva och konsekvenserna blir en befolkning som egentligen kan väldigt lite men som tror sig veta en hel del. När de sen försöker använda den ”kunskap” de har så misslyckas de gång efter gång. För det är verkligen ingen brist på människor som vill gå ner i vikt eller förbättra sin hälsa men det är ganska ont om folk som verkligen lyckas.

Man skulle kunna likna allt detta med global uppvärmning och växthuseffekten. Många människor tror ju fortfarande att det pågår en livlig diskussion bland vetenskapsmän om det är vi människor som står bakom den eller inte men när man verkligen frågar vetenskapsmännen så är de alla mer eller mindre överens. Hela 97 procent av alla forskare som publicerat vetenskapliga artiklar som berör global uppvärmning anser att det är vi människor som står bakom den (1).

Hade du ställt samma fråga till människor på gatan hade du nog aldrig fått en siffra på 97 procent. Orsaken är för att människor inte får information från vetenskapsmän. De får sin information från reklam och PR-kampanjer. Och från journalister som i någon slags snedvriden uppfattning av att alla ska få lika mycket plats kan ge lika mycket utrymme till en person med ingen fakta bakom sig som för en hel forskarvärld. Detta kallas för ”falsk balans” och är enligt mig ett stort problem det med och jag har skrivit mer om det i inlägget När du har rätt till din åsikt och när du inte har det.

Allt det här sker när det gäller hälsa, träning och kost med. Det är väldigt svårt för att nå ut med bra råd baserat på vetenskap. För alla försök att nå ut med informationen dränks av en väldig massa förvirrande information från olika lobbyverksamheter och personer med incitament som inte är framsteg eller framgång för befolkningen utan en ökad vinst.

Livsmedelsindustrin är inte ond

Jag tycker det är viktigt här att påpeka att livsmedelsindustrin inte är ond och jag är säker på att i alla fall 99 procent av människorna som jobbar inom livsmedelsindustrin inte heller är det. Det är bara helt enkelt så att deras mål är ett helt annat än bra hälsa hos befolkningen. Deras mål är inte att ta fram en produkt som är så bra som möjligt för dig och din hälsa utan de vill att du ska köpa så mycket som möjligt av deras produkter och de vill tjäna en bra summa pengar på det.

Det är av denna enkla orsak som du inte ska lyssna på livsmedelsföretag när de försöker berätta vad som är bra eller nyttig mat. Det är inte så att de alltid ljuger här heller. Men deras incitament, det som driver dem att dela ut den här informationen, är inte folks välmående. Det som driver dem är mer försäljning. Det finns en väldig massa andra källor som du kan söka upp för bra råd när det gäller hälsa. Jag skulle föreslå: ”Den stora skillnaden är dock att du oftast måste söka upp informationen själv. För personerna som delar ut den inte har livsmedelsföretagens enorma PR-maskiner bakom sig.”

10 thoughts on “WHO om lobbyverksamhet från livsmedelsindustrin

  1. Om det livsmedelsindustrin gör är ont så är den ond. Mycket enkelt! Sedan är de som jobbar där inte onda men industrin som helhet är ond!

  2. Gurra:
    Om det livsmedelsindustrin gör är ont så är den ond. Mycket enkelt! Sedan är de som jobbar där inte onda men industrin som helhet är ond!

    Industrin gör sitt bästa för att producera så mycket som möjligt av det som folk vill ha så de får större vinster till sina ägare. Om vi som samhälle sätter regler som gör att de inte kan producera produkter som skadar oss eller regler som gör att de producerar mer mat som gör oss gott så kommer industrin helt plötsligt att vara god.

    Så livsmedelsindustrin är varken god eller ond. De gör det som företag är menade att göra. Försöka öka sin försäljning och tjäna pengar. De följer också alla de regler som finns men givetvis tänjer de på reglerna och gör många tveksamma ageranden. Men det är ju för att vi tillåter det. För att ingen sätter något emot. För att det i princip inte finns några regler alls kring vad som får kallas mat och hur och till vem det får marknadsföras.

  3. Fredrik:
    Vilka åtgärder föreslår WHO för att minska folks övervikt?

    WHO har många riktlinjer som de flesta andra hälsoorganisationer i världen och de försöker också göra PR för många positiva förändringar i folks levnadsmönster/vanor. Men de liksom alla andra av de här organisationerna är beroende av att politiker gör någonting. Och där stöter de på patrull på precis samma sätt som i princip alla andra hälsoorganisationer gör. Här är ett väldigt tydligt exempel där sockerindustrin i USA försökte övertala kongressen att sluta ge pengar till WHO efter att WHO sagt att det rekommenderade intaget av socker bör vara mindre än 10 energiprocent, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC156706/

    Och sockerindustrin är givetvis mer eller mindre samma industri som hela livsmedelsindustrin. http://tranastyrka.se/nastan-allt-vi-ater-kommer-fran-endast-10-foretag/

  4. Gurra:
    Om det livsmedelsindustrin gör är ont så är den ond. Mycket enkelt! Sedan är de som jobbar där inte onda men industrin som helhet är ond!

    Nej. Det är ju faktiskt som så att tack vare livsmedelsindustrin har vi också tillgång till hygienisk och hållbar mat mm. Livsmedelsindustrin har bidragit till fantastiska framsteg. Överprocessad mat och mat som ”luras” vara god är dåligt men det är en mindre del. Ondska, om det nu finns och vad det i så fall är, borde ha med aktiv illvilja att göra. Här handlar det som Gudiol säger om vanligt företagsbeteende – företagets uppdrag är att maximera vinsten åt sina ägare. Mer debatt i frågan är bra för då blir det mer rationellt för företagen att bli mer inriktade på hälsa och mindre på fusk.

    Sen är jag rätt mycket emot politiska åtgärder. De blir fel de med – men kanske tydligare märkningar och krav på uppbackning av påståenden först och främst.

  5. Hej Jacob

    Jag har en fråga i allmänhet och inte om själva artikeln.
    Vad tycker du om Kinesiologytejp (tror det är namnet på tejpen) och vet du om det finns utbildningar som är bra som man kan gå för att lära sig använda tejpen?

    Ps. Mkt bra sida och har precis beställt din bok.

    Mvh Richard

  6. Tack för tipset om podden. Intressant angående de resultat som presenterades även om jag är av en lite annan uppfattning då jag känner att jag fått mycket stöd,hjälp och smärtlindring för mina framåt roterade axlar tillsammans med sjukgymnastik.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *