Om Nicklas

Mitt namn är Nicklas Neuman och jag är  född 1987. Jag har en doktorsexamen i kostvetenskap från Uppsala universitet.

/Nicklas

29 thoughts on “Om Nicklas

  1. Hej Nicklas,är en fotbollsmamma,F,97-98. Det blir ganska mycket skador på vrister och knän ! Borde kunna gå att bygga muskler för att stabilisera dessa områden, men hur ? Undrar därför om du skulle kunna komma och berätta om muskeluppbyggnad ? Vet inte om vi har råd att betala för det, men ska prata med tränaren ! Vi håller som bäst på med att samla pengar till Darlicarlia Cup ! Våra tjejer är ett superlag, de vann serien 2011. Men jag är orolig för alla dessa skador !! Hör av dig om du kan !

  2. Kerstin Fredriksson:
    Hej Nicklas,är en fotbollsmamma,F,97-98. Det blir ganska mycket skador på vrister och knän ! Borde kunna gå att bygga muskler för att stabilisera dessa områden, men hur ? Undrar därför om du skulle kunna komma och berätta om muskeluppbyggnad ? Vet inte om vi har råd att betala för det, men ska prata med tränaren ! Vi håller som bäst på med att samla pengar till Darlicarlia Cup ! Våra tjejer är ett superlag, de vann serien 2011. Men jag är orolig för alla dessa skador !! Hör av dig om du kan !

    Hej Kerstin!

    Jag hade själv väldiga problem med att trampa snett när jag spelade fotboll, balansplatta och vadresningar i mängder stärkte upp det. Just knän, hälar etc. är ju vanligt bland tonåringar som spelar fotboll.

    Angående en föreläsning så tackar jag för ditt förtroende men skador är verkligen inte det jag kan, Jacob är sjukgymnasten. Kost har jag koll på men det är också där jag håller mig. Det kan vara lätt att tro att en person kan mer än den egentligen kan genom att följa en blogg som skriver lite om det ena och det andra, och där det kanske inte är helt tydligt vem som skriver vad alla gånger.

    Ta det som en allmän regel att inte gå efter en bloggare och tro att den kan saker utan att kolla upp det. Alla erkänner tyvärr inte sina brister som de borde och lurar hellre folk. Många bloggare är mycket duktiga på just det. Tyvärr.

    /Nicklas

  3. Hej Niklas!

    Har du en Email där jag kan nå dig? Jag skriver hellre till dig där än i ett öppet forum som detta.

    Mvh Victor 🙂

  4. Hej Nicklas!

    Jag jobbar på Alsbo ägg AB i Avesta. Jag sköter deras facebooksida och jag undrar om jag får länka till ditt inlägg om just ägg och dess kolestrol? Mycket bra skrivet! 😀

    MVH Sandra

  5. Sandra:
    Hej Nicklas!

    Jag jobbar på Alsbo ägg AB i Avesta. Jag sköter deras facebooksida och jag undrar om jag får länka till ditt inlägg om just ägg och dess kolestrol? Mycket bra skrivet! :D

    MVH Sandra

    Det går bra.

  6. Hej Nicklas!

    Har alltid haft ”problemet” med extremt hög ämnesomsättning. Hur mycket jag äter, vad jag äter spelar ingen roll. Jag vill gå upp i vikt men ingenting händer.
    Det enda som händer är att om jag inte äter på ca 4 timmar så försvinner lite av de fettreserver jag har kvar, vilket inte alltid är så roligt då det är bröst och rumpa – en kvinnas heligaste områden.
    Tränade på elitnivå förut och då jag sammanlagt åt 7-8 ggr om dagen ökade jag i vikt i muskelmassa. Är det det enda sättet? Att bygga muskler för att gå upp i vikt för min del tror du?

    Tack på förhand!

  7. Vad kan du ge för råd angående inflammatorisk tarmsjukdom? Vilken kost kan hjälpa att lindra symtomen?

    Tack.

    Lena

  8. lena karlsson:
    Vad kan du ge för råd angående inflammatorisk tarmsjukdom? Vilken kost kan hjälpa att lindra symtomen?

    Tack.

    Lena

    Hej Lena!

    Jag har ingen sjukvårdsutbildning så den där typen av frågor är inte mina att besvara. Om du har den diagnosen borde du ju få prata med dietist.

  9. Hej!

    D-vitmain är i full debatt för tillfället och det hade varit intressant att få er synpunkt på hur mycket man bör inta. SLV rekomenderar runt 10ug (+den höjningen som nu skett) och en maxintag på 50ug/dag medan vissa läkare kommer ut i debatten (ex nyhetsmorgon) och påstår att man bör få i sig 10 000% över rek.

    Undrar även hur länge D-vitamin lagras i kroppen då den är fettlöslig? Om man får i sig en ”dundermängd” D-vitmain, hur länge kan man klara sig på detta ”lager”?

    Tack för er blogg med vetenskaplig bakgrund och ert engagemang!
    /Madelene

  10. Hej!

    Min syster har blivit säljare för ett hälsoprodukt företag som heter Forever och vi har diskuterat en av deras produkter som heter Argi+. Detta ska tydligen vara en alldeles förträfflig produkt om man vill hålla sig frisk, kry och topp prestera vid träning. Kanske kanske inte säger jag och nu undrar jag om ni kanske känner till någon bra undersökning på produkten som kan styrka min systers entusiasm.

    Tack förövrigt för en superbra sida.

    MVH/ Claes Bergstrand

  11. Multi Level Marketing är alltid överreklamerade produkter som du kan köpa för uppskattningsvis 1/10 av priset på Coop eller ICA. Din syster har blivit blåst…

  12. Hej Nicklas

    Har precis upptäckt er sida, ser väldigt bra ut!
    Jag är ledare för ett gäng fotbollskillar på 9 år och jag har funderat kring vikten av återhämtning för barn,men det är svårt att hitta information. Vissa cuper etc sliter hårt på dem, hur viktigt är det för barn att äta rätt efter träning? Vad ska de äta? Mjölk och banan?
    Är intresserad av kost och träning men det känns känsligt att börja tala om detta för tidigt, speciellt om det inte är lia viktigt för barn som för vuxna.

    Tack på förhand

  13. Hej Jakob.

    Mitt namn är Robin och jag är en trogen besökare på traningslara.se sedan jag hittade hemsidan för ett par år sedan.
    Jag har i stort sett bara tränat kampsport sen ungdomen fram tills att jag blev runt 24, därefter blev det styrketräning på gym i 2 år.
    Jag är nu 27 år och började för ca ett år sedan jobba som soldat.
    Som soldat behöver man ha ”allt” både konditionsmässigt och styrkemässigt.
    Ena dagen kan man behöva uthållighet nog att gå/springa långt, andra dagen explosivitet för att sprinta korta sträckor. Styrka nog att endera lyfta upp en kamrat med utrustning på ryggen, och endera lyfta sitt eget vapen på 7kg 100ggr.

    Eftersom det är mycket att bli bra på så vill jag optimera min träning och inte gå back inom ett område när jag tränar ett annat. Jag försöker hålla mig påläst för att inte slösa tid på det ”näst bästa” sättet att träna, och kom ihåg att jag läst om att kombinera kondition och styrka för länge sedan på Träningslära.
    Hittade ”Att kombinera konditionsidrott och styrketräning på bästa sätt” och tänkte att det kunde vara applicerbart på soldater då just överkroppsstyrka är väldigt viktigt.

    Tyvärr kan jag inte för allt i världen bli klok på siffrorna i artikeln! Jag har och tolkat artikeln i snart en vecka, och innan jag får rätsida på det så kan jag inte skriva ihop mitt träningsschema. Kort draget så var min tanke, baserat på artikeln, att köra 10 veckor hypertrofi och uthållighetskondition, sen 10 veckor maxstyrka och flås-kondition (se nedan), men jag får inte ihop det med artikeln!

    Min uppfattning är denna:
    Träna styrka och flås (hög puls, mycket flämtande, t.ex intervaller där man i stort sett maxar) samtidigt, och hypertrofi och uthållighetsträning (typ löpning i snack-tempo i 40-50 minuter) samtidigt.
    Men jag uppfattar zonerna såhär:
    Zon 1 = det jag kallar uthållighetsträning
    Zon 2 = det jag kallar flås, möjligtvis uthållighetsträning på hög nivå (80-90% av maxpuls)
    Zon 3 = flås+ (90-100% av maxpuls)

    Ändå ska man träna alla Zoner inom samma Fas? Isåfall strider det ju direkt mot; Att försöka sig på en ökning av massor av olika parametrar inom samma block (definierat som fem veckor) visade sig här förefalla mindre bra.
    Jag måste ju ha missförstått något i den här artikeln, men jag har läst den över 20 ggr och jag kan inte förstå vad det är?!

  14. Hej Nicklas, vad är di n uppfattning kring perodisk fasta och proteinpulser?

  15. Philip:
    Hej Nicklas, vad är di n uppfattning kring perodisk fasta och proteinpulser?

    Periodisk fasta är populärt och många gillar det skarpt. Ingen mirakeldiet givetvis. Och det handlar ju bara om timmar. Man kan käka IF och käka en rent skitdålig kost också.

    Proteinpulser är rent trams.

  16. Nicklas: Periodisk fasta är populärt och många gillar det skarpt. Ingen mirakeldiet givetvis. Och det handlar ju bara om timmar. Man kan käka IF och käka en rent skitdålig kost också.

    Proteinpulser är rent trams.

    Tack för snabbt svar. Har en fråga till ang aminosyror kontra proteinpulver efter styrketräning. Jag fick hem er bok i dagarna men har inte hittat det där och har letat på hemsidan men kan hända att jag har missat om ni har skrivit om det men iallafall.

    En del säger att det är bättre med proteinpulver efter styrketräning istället för aminosyror av den anledning att proteinpulvret skulle ge ett insulinpåslag som skulle vara fördelaktigt.
    Hur är det med aminosyror och insulinpåslag samt spelar det någon roll med detta insulinpåslag i samband med proteinpulver?

  17. Philip: Tack för snabbt svar. Har en fråga till ang aminosyror kontra proteinpulver efter styrketräning. Jag fick hem er bok i dagarna men har inte hittat det där och har letat på hemsidan men kan hända att jag har missat om ni har skrivit om det men iallafall.

    En del säger att det är bättre med proteinpulver efter styrketräning istället för aminosyror av den anledning att proteinpulvret skulle ge ett insulinpåslag som skulle vara fördelaktigt.
    Hur är det med aminosyror och insulinpåslag samt spelar det någon roll med detta insulinpåslag i samband med proteinpulver?

    Först och främst är inte ”proteinpulver” en homogen kategori. Finns ju massor av olika proteinpulver som alla påverkar på olika sätt. Insulinpåslag från vassle är inte det samma som soja eller ägg och så vidare.

    Angående aminosyror så ger det också ett insulinpåslag, det är ju aminosyrorna som har den effekten och det är just därför olika proteiner ger olika effekt på insulinet. De har olika aminosyrasammansättning. Men däremot är inte ett jättestort insulinpåslag särskilt mycket att sträva efter alls. Det har en antikatabol effekt men det är inte det viktigaste i det akuta stadiet, det fixar du ju med mat sen. Glykogeninlagringen sköts visa basnivåer av insulin.

    Jag vet inte var du läst det där men det är i alla fall inte från någon särskilt kunnig skulle jag gissa.

  18. Hej Nicklas!

    Mitt namn är Johan och jag har lite frågor kring framförallt proteinpulver och andra kosttillskott:

    När är det ”befogat” att käka kosttillskott? Är det först när man tränar flera pass om dagen? Jag är 23 år och tränar ca 6-7 pass i veckan bestående av gym, löpning dans mm. Är det värt att börja se över dessa produkter eller är det mera mat på tallriken som gäller (misstänker att detta är en svår fråga eftersom väldigt mycket är individuellt)?
    Och den sista frågan: Får man ökad acne av dessa produkter? Jag har haft en del problem med acne tidigare och till och med medicinerat mot det, bör jag undvika kosttillskott och proteinpulver som whey-80, one whey etc?

    Många frågor men vore oerhört tacksam för svar
    Tack för en mycket intressant blogg!

    MVH
    Johan

  19. Alexander:
    Nicklas! Hur är det med dig? Saknar dina djupgående kostinlägg.

    Hej Alexander! Jo det är bra med mig. Tackar som frågar. 🙂 Det är kul att mina kostinlägg uppskattas med jag har tyvärr inte nog med tid, och framför allt inte mental energi, att skriva massor om näringslära och träning nu när jag doktorerar. Om det hade funnits några gemensamma träffpunkter i mitt arbete och bloggens ämnen hade det kanske varit annorlunda men nu är det två helt olika världar.

    Kanske får jag inspiration någon dag och skriver något. Det får vi se. Men nu består min aktivitet i att kommentera och korrekturläsa Jacobs texter.

    Mvh
    /Nicklas

  20. Hej bästa Nicklas! Blir man fet av för mycket protein jag älskar kvarg till mitt jobb o proteindrink som extra dryck kram promenerar och är 47 år

  21. Sanna:
    Hej bästa Nicklas! Blir man fet av för mycket protein jag älskar kvarg till mitt jobb o proteindrink som extra dryck kram promenerar och är 47 år

    Du blir inte fet av enskilda näringsämnen. Blir du fetare så äter du för mycket och där ingår ju kvargen. Men om du ska banta tycker jag ju helt klart att kvargen skall behållas eftersom ett högt proteinintag är viktigt vid bantning.

  22. TIllfällig bortovaro eller har du lagt ner verksamheten här helt Nicklas?

  23. Nicklas! Att trypsininhibitorerna och avidinet försvinner ur ägget när det kokas ellr steks vet vi , men hur är det om man skulle micra tex 1 ägg + 3 äggvitor ihop med 2 dl havregryn + 2 dl vatten i 3-4 minuter? Måste man uppnå en viss temperatur eller räcker det att äggvitan börjar koaugulera?

    En ganska luddig fråga men hoppas du kan svara på det ändå. 😀

  24. Hej Nicklas!

    Har du läst Niklas Ekstedths och Henrik Ennarts bok ”Happy Food”?
    Vad tycker du i så fall om den?

    Är forskningen den bygger på tillräckligt förankrad för att kunna dra de slutsatser de gör gällande vad som påverkar vår tarmflora och hur den påverkar oss?
    Finns det något i den som är heltokigt fel?
    Ser du något som är extra intressant?

    Om du inte har läst den, gör det 🙂

    Vänligen Amanda

  25. Amanda:
    Hej Nicklas!

    Har du läst Niklas Ekstedths och Henrik Ennarts bok ”Happy Food”?
    Vad tycker du i så fall om den?

    Är forskningen den bygger på tillräckligt förankrad för att kunna dra de slutsatser de gör gällande vad som påverkar vår tarmflora och hur den påverkar oss?
    Finns det något i den som är heltokigt fel?
    Ser du något som är extra intressant?

    Om du inte har läst den, gör det 🙂

    Vänligen Amanda

    Hej Amanda,

    Nej den har jag inte läst. Jag läste däremot Ennarts artiiklar i SvD och det var väldigt svagt. Faktiskt extremt svagt. Är boken på den nivån är det inget man skall läsa annat än för ett allmänintresse i vilka saker som trendar inom kost och hälsa. Han redovisar inte forskningen på ett ärligt sätt helt enkelt.

    Det är den här jag tänker på: https://www.svd.se/nya-bevis-sa-lite-socker-kan-orsaka-depression Jacob och Chrsistian Rück svarade här: https://www.svd.se/direkt-samband-socker-och-depression-finns-inte

    Nicklas

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *