Mer fuffens från Coca Cola

Coca Colas Lobbyverksamhet

Det var ganska länge sen jag personligen skrev någonting om läskindustrin och deras lobbyverksamhet. Det senaste längre inläggen var nog Läskindustrins muskler och borde läsk beskattas? samt WHO om lobbyverksamhet från livsmedelsindustrin som jag skrev för över två år sen.

Problemet är inte Coca Colas produkter – problemet är lathet

Deras senaste ”insats” är att de har startat en organisation vid namn ”Global Energy Balance Network” som givetvis är en ”ideel förening” (non-profit). Den här organisationens mål är hjälpa vetenskapsmän få ut budskapet att vi människor fokuserar för mycket på vilken mat vi äter och för lite på hur mycket vi rör på oss.

Med andra ord är det här ännu ett försök från Coca Cola att skylla överviktsproblemen idag på att vi människor rör på oss för lite och givetvis då inte på deras produkter 😉

Som av en ren händelse så stod det från början ingenting på Global Energy Balance Networks hemsida om att de fick pengar från Coca Cola utan det hade de råkat ”missa” vid första publiceringen. Första när Yoni Freedhoff mejlade och frågade dem om det så kom den informationen upp.

Det här är ett globalt initiativ från Coca Cola som givetvis kommer att påverka forskningen som sen hela världen tar del av. När Coca Cola endast sponsrar en typ av studier och vissa forskare så kommer det att dyka upp fler studier som fokuserar väldigt mycket på träningsdelen. Det här är inte dåligt i sig egentligen, mer kunskap är ju trots allt mer kunskap.

Forskarna som är med i Global Energy Balance Network är forskare som har varit väldigt fokuserade på träningsdelen även sen tidigare så troligen är det mer så att Coca Cola valt forskare som har en åsikt som passar med deras, mer än att forskarna har ändrat sin åsikt på grund av pengar från Coca Cola. Men när man väl går in i den här typen av partnerskap är det nog svårare än normalt att ändra åsikt, och ändra åsikt är inte lätt även i normala fall.

Inte bara pengar till forskning utan till marknadsföring av forskningen

Jag tror inte att det kommer att publiceras en massa felaktig forskning nu. De resultat som kommer publiceras kommer säkert stämma. Men de kommer inte att ge en komplett bild. Upplägget på studierna är genomtänkta från början för att belysa endast en del av ett problem.

Ett mycket större problem med de här studierna är istället att när de väl publiceras så får de allt som oftast stor uppmärksamhet av media. Coca Cola vet hur man får ut ett budskap. En pressrelease behöver dessutom inte vara helt korrekt i förhållande till forskningen och framför allt så kan forskarna uttala sig mer fritt i citat i artiklar osv. Det blir alltså mer forskarens åsikt om studien och betydelsen av dess resultat mer än en rapportering av studieresultatet i sig och då läggs än mer fokus på de delar som Coca Cola vill lyfta fram. Jag har redan skrivit om ett sådant här exempel här på sidan, Feta är friskare än sjukt smala säger Coca C….SvD.

Jag tänker inte skriva mycket mer om det här utan hänvisar istället till två längre artiklar i NY Times och The Conversation, Coca-Cola Funds Scientists Who Shift Blame for Obesity Away From Bad Diets och Big Soda’s tactics to confuse science and protect their profits.

Ungdomar måste lära sig ”balans” och inte vara rädda för läsk

Den andra saken som inte Coca Cola är enskilt skyldig till utan som istället sponsras av American Beverage Association som är en branschorganisation för alla större läskförsäljare i USA likt Pepsi Co, Dr Pepper och Coca Cola. Jag har skrivit om American Beverage Association tidigare när det gällde att de spenderade mer än femton miljoner dollar under ett år på lobbyverksamhet för att försöka motverka regler mot läsk så som högre skatt och förbud mot stora läsk på restauranger.

Det som American Beverage Association nu har gjort är att de har startat en stor kampanj som de kallar för Mixify som riktar sig till tonåringar. Målet med kampanjen är givetvis att lära barnen allting om ”balans” vilket återigen är precis samma budskap som ovan, alltså att du kan dricka deras läsk så länge som du gör av med energin. Problemet med budskapet är att tanken att du kan kompensera för skitmat med hjälp av extra motion inte fungerar i praktiken.

Startsidan för Mixify
Det här är det första som möter du när du besöker hemsidan för Mixify. Av en ren händelse är det inte ett glas utan en läskmugg i den mittersta bilden

Det finns en påkostad hemsida till den här kampanjen givetvis är unga människor bland annat kan fråga experter om råd kring hur de ska äta, röra på sig mer, träna bättre och så vidare. De svar som ges är dock inte direkt evidensbaserade utan det är gamla felaktiga myter blandat med en väldig massa snack kring ”balans” så klart.

Bland annat är det en expert som påstår att när du är törstig så är du redan uttorkad med 20-30 procent med det underförstådda budskapet att det är väldigt dåligt. Är du törstig bör du dricka men det är inte farligt att bli törstig och en vätskeförlust i sig, utan törst påverkar inte din prestationsförmåga, vätskeintag och prestation . Som om inte det är illa nog att de insinuerar att det är farligt så är det här ett svar på en fråga som inte på något sett berör prestation vid träning eller tävling utan handlar mer om allmän hydrering, alltså hur mycket du bör dricka under en dag.

Poängen med den här typen av kampanj från en branschorganisation som lägger miljoner på lobbyverksamhet för läskföretag är givetvis att avleda uppmärksamhet och skuld från produkterna som deras bransch säljer, det vill säga främst läsk och sportdrycker.

De här kampanjerna är också försök att flytta ansvaret från företagen och deras produkter till individen. Samtidigt som de gör det så höjer faktiskt kampanjerna också företagens anseende hos många människor.

En bra artikel kring det här med lite mer information hittar du i Al Jazeera America, The soda industry’s creepy youth campaign.

2 thoughts on “Mer fuffens från Coca Cola

  1. Hej

    Tänkte bara tipsa dig om att de inte skriver att prestationsförmågan försämras med 20-30 % när du är törstig. De skriver att du är uttorkad med 20-30 % när du är törstig. De försöker dock insinuera att detta är väldigt dåligt då meningarna ovanför diskuterar hur farligt det kan vara med allvarlig uttorkning, och självfallet låter 20-30 % väldigt mycket. Om denna fakta kring hur uttorkad du är när du upplever törst stämmer vet jag inte.

    MVH

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *