Vad gör viss mat beroendeframkallande?

Pizza var det mest problematiska livsmedlet

För några dagar sen publicerades en intressant studie i tidskriften PLoS One med titeln ”Which foods may be addictive? The roles of processing, fat content, and glycemic load”. Som det står i titeln har man försökt att lista ut vilka egenskaper det är i livsmedel som gör att de blir högbelönande och därmed lättare kan leda till ett beroendeliknande beteende till dem.

För att försöka mäta beroende, vilket inte är särskilt lätt, använder man sig av Yale Food Addiction Scale vars kriterier du kan se här under. Sen lät man 398 deltagare rangordna 35 olika livsmedel med hjälp av kriterierna här under. Deltagarna skulle därefter ange hur problematiskt de upplevde ett visst livsmedel på en skala från 1-7 baserat på symptomen i listan.

Yale Food Addiction Scale som användes för att mäta beroende i studien
Yale Food Addiction Scale som användes för att mäta beroende i studien

Resultatet visade att det som var överlägset starkast kopplat till en hög poäng enligt Yale Food Addiction Scale var om maten var processad eller inte. Med ”processad” avsågs i det här fallet att man hade adderat fett eller raffinerade kolhydrater (socker inkluderat). Här under kan du se hela rankingen.

Rangordning av livsmedel efter hur problematiska försökspersonerna upplevde att de var ur ett beroendeperspektiv på en skala från 1 till 7
Rangordning av livsmedel efter hur problematiska försökspersonerna upplevde att de var ur ett beroendeperspektiv på en skala från 1 till 7. Jag har markerat processade livsmedel med svarta staplar, livsmedel som ligger lite i gråzonen mellan processat och råvara med lila staplar och sen oprocessade råvaror med blå staplar.

Forskarna undersökte också hur stor inverkan mängden fett, glykemisk belastning (GL), mängden socker och mängden kolhydrater totalt sett inverkade på resultaten.

Det man fann var först och främst att ingen av dessa egenskaper var lika stark som att livsmedlet var processat. Men när man rangordnade dessa egenskaper för sig själv så hamnade mängden fett per hundra gram högst, (väldigt) tajt följt av ett livsmedels GL. Efter det kom mängden socker och sen mängden kolhydrater totalt sett. Här får man ta i beaktande att det trots allt ”endast” är 35 livsmedel som rangordnats, kanske hade ordningen förändrats något om det varit fler livsmedel med. Men poängen är att det inte är någon faktor som egentligen är ”oskyldig”, både fett och kolhydrater inverkar på dessa egenskaper.

I studien tittade man även på hur salt inverkade på belöningen men då salt var så nära korrelerat med mängden fett kunde man inte isolera dess effekt tillsammans med fett och GL i ett livsmedel men när man tittade endast på salt så var det också korrelerat med högre poäng på skalan.

För personer med höga YFAS-värden var GL ett större problem

Trots att fett alltså hade en lite högre inverkan på livsmedlets egenskaper i medelvärde för hela gruppen så fann man i en subgruppsanalys att personer som upplevde att de hade problem med ett beroendeliknande beteende till mat hade större inverkan från GL.

Problemet är skitmat, inte vissa enskilda ingredienser

Omslag till boken Skitmat av Jacob Gudiol
Du kan läsa mycket mer om allt det här i boken Skitmat. Tryck på bilden för mer information

Om du har läst min bok Skitmat eller bara är en regelbunden läsare här så är nog inte resultaten här ovanför särskilt överraskande. Du kan inte rangordna livsmedel endast baserat på mängden fett, kolhydrater, protein eller liknande. Både kvalitén på ett livsmedel och hur sannolikt det livsmedel är att driva dig till att äta för mycket är beroende av slutprodukten, hur allting interagerar tillsammans i det du äter. Här kommer också saker så som aromer, kryddor, konsistens på maten, färger med mera in i bilden vilket gör det än mer komplicerat.

Det som utmärker väldigt belönande livsmedel är istället att de är framtagna av livsmedelsindustrin. För när de ska sälja något till dig så är det givetvis deras mål att just göra maten så belönande som möjligt. Så de sätter ihop en produkt som blir svårare och svårare att stå emot samtidigt som många av oss exponeras för dessa produkter mer eller mindre konstant i omgivningen. Ett recept på övervikt med andra ord.

Vill du minska risken för att gå upp i vikt är det alltså mer råvaror och mindre matvaror som gäller. Eller ännu enklare uttryckt, strunta i skitmaten.

19 thoughts on “Vad gör viss mat beroendeframkallande?

  1. Intressant (som vanligt), men den där listan skulle ju lika gärna kunna vara ”rangordna godaste maten”.
    Desto godare något är att äta, eller desto roligare något är att göra, skapar ju givetvis en starkare känsla av ”beroende”.
    Vem kunde tro att gurka inte ger vill-ha känslor liksom 😉

  2. Joakim:
    Intressant (som vanligt), men den där listan skulle ju lika gärna kunna vara ”rangordna godaste maten”.
    Desto godare något är att äta, eller desto roligare något är att göra, skapar ju givetvis en starkare känsla av ”beroende”.
    Vem kunde tro att gurka inte ger vill-ha känslor liksom ;-)

    Där finns onekligen ett stort överlapp mellan smakar gott och högbelönande men där finns också mindre skillnader. Tex så dricker vi mer av läsk med koffein i även om vi inte känner av smaken av koffeinet. Vi föredrar också mat med mer fett i även om vi inte efter en viss gräns inte märker av om det är mer fett i maten. Så till en början gör mer fett det godare och mer belönande men vid en gräns så blir det mer belönande utan att vi tycker att det smakar annorlunda.

  3. Det är väl nästan så att man kan säga att allt som kommer under ”vatten” inte är särskilt beroendeframkallande 🙂

  4. Fast är lax mindre gott än pizza? Är ju en smaksak så klart men tycker inte att svaret är självklart ”ja” på den frågan.

  5. Andreas:
    Fast är lax mindre gott än pizza? Är ju en smaksak så klart men tycker inte att svaret är självklart ”ja” på den frågan.

    Det beror nog också på hur laxrätten är presenterad.
    Jag tycker det är gott med lax, men det är skillnad på en ugnsbakad laxbit med broccoli, och en ugnsbakad laxbit med broccoli i grädde 😉

  6. Bra och intressant läsning som vanligt. Lite off topic, men vill bara passa på att säga hur mycket jag uppskattar hur du alltid förblir objektiv (så långt en människa kan vara helt objektiv) när du presenterar olika studier om kost och träning. Det är skönt med en infallsvinkel som känns befriad från influenser av trender (uppskattar därmed allt som du har skrivit om gluten, LCHF, kolhydrater osv) och vars vetenskapliga förankring känns seriös. För den som inte är jättebäst på att tolka vetenskaplig text (läs undertecknad) så är ditt skrivande guld värt 🙂 kul att få ta del av forskning om kost och träning på ett överskådligt sätt. Skulle gärna köpa och läsa ”Skitmat”, tror att jag skulle gilla innehållet väldigt mycket. Måste dock påpeka att jag tycker att titeln och benämningen skitmat över huvud taget har en ganska negativ klang. Förstår att titeln säkert säljer 😉 men jag tror (vet) att några av dina potentiella läsare som har haft problem med ätstörningar upplever titeln som mindre bra trots att de (vi) gillar det du skriver. Bara en parentes, kommer läsa boken ändå, haha… Tack igen för dina grymma texter!

  7. Hej!
    Jag undrar lite över er bok; Forma kroppen och maximera din prestation. Är innehållet i den senaste boken (2an) detsamma som i första boken + tillägg, eller är det mer en fortsättning på den första?
    Tack för svar!

    Mvh, Rebecka

  8. Är det verkligen säkert att det är processandet som gör maten högbelönande? Delvis kan det väl även vara så att livsmedelsindustrin valt att framställa sådan mat som vi upplever som god och belönande även om vi lagar den från grunden? (…och att processandet kommer med deras sätt att framställa livsmedel) Pizza, glass, pommes (eller i alla fall fint skuren råstekt potatis), och kakor är ju saker som är ganska lätta att skapa helt från råvaror. Är det troligt att de hemlagade varianterna av dessa skulle bedömas betydligt mindre belönande i en studie av det här slaget?

    Skulle vara väldigt intressant om livsmedelsindustrin börjar framställa bra pizza och hamburgare utan högprossessade ingredienser och samtidigt super-processade broccolisticks, morotschips eller liknande utan tillsatser i övrigt, så att vi kunde få jämföra med dessa. Jag gissar att vi får vänta ganska länge på det…

  9. Per: Är det verkligen säkert att det är processandet som gör maten högbelönande?

    Hallå Per!
    Det är inte processande i sig utan olika delar av mat så som kaloritäthet, sötma, konsistens, lukt, förväntningar med mera som gör det. Så du kan processa mat utan att den blir högbelönande och du kan laga mat själv som blir högbelönande utan att du processar den särskilt mycket. Men överlag är det ändå så att mer processat innebär högre belöning i ett linjärt förhållande men det är inte 1 i korrelationskoefficient så klart.

  10. Jag vägrar att tro att vatten är mer beroendeframkallande än bananer! Bananer kan ju få en att sluta vilja äta något annat ibland…

  11. Klassas pizzan från Pizzerian som processad också? (svart färg)

  12. En fundering kopplat till detta, men som jag inte tror du har tagit upp, är om det finns skillnader i kön kopplat till belöningsmekanismer och kost? Även om du här skriver att näringsämnen i sig är irrelevant, men nog tenderar män att dras mer till fet/salt kost och kvinnor till sötma/socker? Kebabtallrik är ju en klassiker där 90% på kebabhaken är män, medan jag skulle tro att pendeln svänger om man tittar på inköp av mörk choklad. Vad kan det bero på? Eller är det mer en social konstruktion där ”kvinnor ska äta finare” och män är mer ”moffaroffroff”?

  13. Noterar att du inte räknar ost som processad mat. Jag skulle dock se den som det – processad mjölk.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *