Podcastintervju om styrketräning för idrottare

Tänkte tipsa om en längre intervju jag gjorde med podcasten On The Mat BJJ för några dagar sen som publicerades igår. On The Mat BJJ är en podcast om brasiliansk Jiu jitsu vilket är en idrott som jag egentligen inte kan någonting alls om. Men Johan Lindgren som driver podcasten skickade mig ett antal klipp som en introduktion och sen pratade vi mest allmänt kring träning för idrottare.

Intervju med Jacob Gudiol i On The Mat BJJ
Loggan för On The Mat BJJ

Avsnittet är nästan två timmar långt och jag tycker personligen att det blev en väldig massa intressanta saker som togs upp. Lite om

  • Mig, vad jag sysslat med och gör just nu samt lite om ett kommande projekt med Exceed Performance / ELEIKO
  • Du kan kombinera styrketräning för att bli starkare och explosivare när du sysslar med andra idrotter.
  • Utveckla styrka utan att lägga på sig så mycket muskler
  • Konditionsträning när du sysslar med en främst anaerob sport
  • Träning till failure eller inte
  • Styrketräning av bålen
  • Allmänt kring bra kost
  • Är det brist på bra mat eller för mycket dålig mat som ger negativ hälsa?
  • Kosttillskott så som kreatin, protein, aminosyror, beta-alanin, ZMA mm
  • Politik kring kost. Min syn på att det måste till reglering om vi vill förändra folks beteende

En hel del ämnen med andra ord 🙂 Så håll till godo. Du hittar On The Mat BJJ på Facebook och avsnittet med mig kan du antingen ladda ner via RSS eller via iTunes. Vill du ladda ner filen direkt som mp3 kan du göra det här (156 mb).

3 thoughts on “Podcastintervju om styrketräning för idrottare

  1. Grymt bra intervju! Riktigt bra och intressanta svar, det trots att du inte har någon direkt tidigare erfarenhet av sporten (annan än några youtube-klipp) – imponerande!

    Keep up the good work!

    /M

  2. Satt på tåget och lyssnade på podden – vill tacka er för genomtänkta frågor och uttömmande resonemang samt frånvaron om tvärsäkra svar. Sånt uppskattas alltid, ivarjefall av mig som tycker om att dra egna slutsatser.

    En följdfråga bara – har jag uppfattat dig rätt om att du anser att man bygger tillräckligt med styrka vid få reps och högt intensitet typ 5 set x 3 reps (5×3) hyfsat tung vikt och styrka + muskelvolym om man ökar till 5×5? Anledningen till att jag frågar är att jag inte har något behov av mer utrymmeskrävande muskler utan är mer intresserad av styrkan för mitt eget välbefinnande.

    Intressant studie om styrka för välbefinnande och livslängd: http://www.medpagetoday.com/Cardiology/Prevention/36440

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *