Hur myter lever vidare..

Jogg.se är en av sveriges största portaler för löpare. Enligt deras egna information har de totalt 150 00o medlemmar och antalet besökare i veckan ligger omkring 55000-60000 personer. Igår publicerade de en artikel på sin framsida med titeln Håll balansen där det allra mesta som skrivs är felaktigt och baserat på myter som började myntas någon gång i början på 90-talet och som varit grundligt motbevisade i snart 10 år. Helt enkelt en artikel som troligen hade varit ok för 20 år sen när man inte visste bättre men idag, år 2012 är det mest pinsamt att man inte kan kolla upp sin fakta bättre innan man lägger upp det. Mitt ”favoritcitat” är när man öppnar upp artikeln med att nämna den klassiska myten

Du förlorar ungefär 1-2 liter vätska per timme av högintensiv träning eller tävling och redan vid en förlust på 1-2 procent av kroppsvikten kan den fysiska arbetsförmågan försämras med uppemot 20 procent. Större förluster än så ökar dessutom risken för värmekollaps

Mer info om det och mer eller mindre alla andra felaktigheter i artikeln hittar du bland annat i dessa artiklar:

För dig som vill ha den väldigt korta versionen. Drick efter törst, hur mycket du sen går ner i vikt under din löpning spelar ingen roll så länge som du dricker när du blir törstig.

4 svar på ”Hur myter lever vidare..

  1. Nu är ju visserligen Jogg.se ett community för löpentusiaster som jag förstått det, det det är ju en förklaring, ingen ursäkt. Du får helt enkelt kontakta dem och erbjuda din expertis. 🙂

  2. Jojo, visst är det så. Men det är fortfarande en väldig massa människor som besöker sidan och läser artiklarna där.

    Sen är det ju väldigt många som tänker, Många besökare på sidan = bra information. Likt många tänker ”många kommentarer på ett forum” = påläst/duktig.

  3. Intressant och bra att det tas upp!
    Har funderat på det där en del..
    Cyklar själv mtb och ibland långlopp på 4-5 timmar i Alpterräng med snittpuls runt 85-90% kanske. Enligt det som står i Jogg-artikeln skulle jag då behöva upp till 8-10 liter vätska, vilket är helt omöjligt att få i sig.. Ännu svårare är det ju när man springer..
    Cyklade 5 timmar idag i varmt väder, iofs lugnt träningstempo, men drack ca 1,7 liter och var kissnödig när jag kom hem. Inte kollapsade jag heller.

    Är väl så klart individuellt vilket borde framgå, men det känns ju som rena skrämselpropagandan..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *