De mest lästa artiklarna på Träningslära under 2017

De tio mest lästa artiklarna under 2017

Enligt traditionen så tänkte jag även summerar det senaste året som gått med lite topplistor med det mest delade materialet under året. Här följer de tio mest lästa artiklarna här på Träningslära.se under 2017. Vill du läsa artiklarna är det bara att trycka på länkarna eller bilderna.

1. Hur du gör en storsäljande (men usel) dokumentär om kost

Sockerfilmen har fått stor uppmärksamhet under året och SVT har tyvärr visat den många gånger om. I den här långa texten tar jag upp flera av problemen med filmen samtidigt som jag också förklarar hur upplägget är på väldigt många kostdokumentärer.

Kritik av dokumentären sockerfilmen

Här vill jag också tipsa om ett avsnitt av podden Tyngre Träningssnack där vi diskuterar kostdokumentärer rent allmänt där vi även har med Sockerfilmen som ett av tre exempel, En dissektion av alla kostdokumentärer!.

2. What the health – De dåliga kostdokumentärerna fortsätter komma

Ytterligare en kostdokumentär som fått stor spridning under året. Vegetarisk kost och vegankost har ökat i popularitet markant de senaste 2-3 åren och det har märkts i att den här dokumentären har diskuterats en hel del.

Tyvärr är det här en av de sämsta kostdokumentärerna som har gjorts vilket jag förklarar ingående i den här artikeln.

Kritik av dokumentären What the Health

Även den här dokumentären används för övrigt som exempel i avsnittet av Tyngre Träningssnack, En dissektion av alla kostdokumentärer!.

3. Äntligen en längre träningsstudie på Bodypump

Bodypump fortsätter att vara en populär träningsform för de som föredrar gruppträning framför att träna mer på egen hand. Tyvärr så marknadsförs Bodypump med påståenden om dess träningseffekt som inte riktigt stämmer med vad de borde träna när man ser på det rent fysiologiskt och de studier som nu finns publicerade på träningsformen visar också att det inte sker särskilt mycket med deltagarnas styrka eller muskelmassa när de tränar Bodypump.

En analys av träningsformen Bodypump4. När en dålig facebookstatus blir tidningsartikel

Aftonbladet snappade upp en facebookstatus som hade fått ganska stor spridning och publicerade den som en artikel som fick ännu större spridning. Själva statusen var tyvärr mest ett hopkok av påhittade saker kring socker, en personlig anekdot och skrämselpropaganda. I den här artikeln så förklarar jag varför statusen är väldigt fattig på fakta och full av trams.

Hur mycket socker kan man ge sina barn

5. Kreatin, ett av få tillskott som ger något!

Det här är en av mina äldsta artiklar här på träningslära och snart fyller den 10 år. Den har dock genomgått flera uppdateringar genom åren och för drygt en månad sen utförde jag den senaste av dessa.

Om du vill veta någonting kring kosttillskottet kreatin så är det här helt enkelt en väldigt bra källa att utgå ifrån.

Kreatin som kosttillskott

6. Hur man deffar – mindre fett och mer muskler

Den definitiva artikeln om det viktigaste att tänka på om du försöker deffa. Att deffa innebär att du försöker gå ner i fettmassa samtidigt som du bibehåller så mycket som möjligt att de musklerna du har på kroppen. Kort och gott är det någonting som styrketränade personer gör när de antingen ska tävla inom någon viktklass eller de bara vill se bra ut i spegeln.

 

Guide till hur man deffar

Deffa är normalt sett någonting man gör kortsiktigt och det handlar inte direkt om att man ska gå ner i vikt och sen bibehålla en lägre vikt. Om du är ute efter det så är det nog mer lämpligt att du läser min bok Skitmat eller något liknande som mer handlar om vad som är bra respektive dålig mat. Deff är istället någonting för den som redan är vältränad men som vill spetsa till det ytterligare över en period på kanske några veckor.

Dock kan nog de flesta lära sig någonting från den här artikeln ändå, även om man inte har några egna planer på att ge sig på en deff själv.

7. Hur mycket vatten ska man dricka på en dag?

Titeln på den här artikeln förklarar tydligt vad den här texten handlar om. Det finns idag en hel del motstridiga råd när det gäller hur mycket vi bör dricka varje dag och i den här artikeln försöker jag reda ut vad man faktiskt vet.

Hur mycket vatten ska man dricka varje dag

8. Dr Mikael om kosttillskott och träning i Nyhetsmorgon

Nyhetsmorgon har tyvärr gjort sig kända för att ge dåliga information när det gäller träning, kost och hälsa. I den här texten reder jag ut en rad felaktigheter som sades av Dr Mikael när de diskuterade kosttillskott. Bland annat om att det främst är yngre som tränar som behöver mer protein, att effekten från att äta tillräckligt med protein när man styrketränar är minimal och att man blir fet av protein.

Dr Mikael om kosttillskott

9. Vilken formel är bäst för att uppskatta sin maxpuls?

Det här är ytterligare en sådan där äldre artikel som fortfarande läses av väldigt många besökare. Den här texten skrev jag 2011 och då det här inte direkt är någonting som förändras särskilt mycket över tid så är allt som står i den lika aktuellt idag.

Vilken formel är bäst för att räkna ut sin maxpuls

Du får helt enkelt veta vilken formel som är bäst för att räkna ut en persons maxpuls och hur bra den formeln verkligen är på att träffa rätt.

10. När Jonas Colting krossar myter genom att föra vidare myter

Fler följare hörde av sig till mig efter att Jonas Colting hade släppt ett podcastavsnitt där han sade sig krossa en masa myter. De som hörde av sig ställde sig tveksamma till en del av det som togs upp i podcasten och när jag lyssnade igenom det så tyckte jag att det var så många felaktigheter och tveksamheter så jag kände att det var värt att skriva en artikel om det.

Jonas Colting sprider desinformation

Allt som allt gick Colting igenom 10 saker som han kallade myter och där fanns någonting att påpeka på i princip alla punkterna.

3 thoughts on “De mest lästa artiklarna på Träningslära under 2017

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *