Mina mest lästa artiklar på Tyngre under 2017

Enligt traditionen så tänkte jag även summerar det senaste året som gått med lite topplistor med det mest delade materialet under året. Här följer de tio mest lästa artiklarna här på Tyngre.se under 2017. Vill du läsa artiklarna är det bara att trycka på länkarna eller bilderna.

1. En gång tjock alltid tjock

Det finns idag en hel del forskning som pekar mot att om du en gång har varit tjock så är det svårare för dig att gå ner i vikt och bibehålla den lägre vikten än det hade varit för dig att bibehålla den lägre vikten om du aldrig varit övervikt. Övervikten gör helt enkelt saker med vår fysiologi som sedan arbetar emot oss när vi försöker bli av med den.

En gång tjock alltid tjock

Det här är den överlägset mest lästa artikeln som jag skrev förra året och att intresset var så stort kring det hela så att jag och Wille dessutom gjorde ett podcastavsnitt om samma sak samtidigt som jag även skrev en uppföljningsartikel där jag tog upp saker som man ändå kan försöka göra för att motverka dessa effekter, Gå ner i vikt – och bibehåll den lägre vikten!.

Expressen hörde också av sig till mig och bad mig skriva en debattartikel på samma tema, Du betalar dyrt för dina semesterkilon.

2. Det går att bygga muskler och tappa fett samtidigt på stort kaloriunderskott

En artikel från 2016 som fortfarande läses väldigt mycket på Tyngre. Det är ett ganska vanligt påstående att man inte kan bygga muskler samtidigt som man går ner i vikt men om det är sant eller inte är väldigt beroende av kontexten. De allra flesta kan utan problem göra båda sakerna samtidigt och den här studien visar att det går att tappa fettmassa fort samtidigt som muskelmassan ändå ökar.

Bygga muskler och tappa fett

3. Träning för starkare och större magrutor

Ytterligare en äldre artikel som tydligen berör ett ämne som intresserar väldigt många, hur tränar man magmusklerna tungt. Den här artikeln är till skillnad mot mycket annat av det jag brukar skriva mer baserad på vad jag tycker och tror kring träning istället för vad jag är mer säker att det faktiskt stämmer.

Träning för större magmuskler

Notera att detta är övningar som är tuffa för magen och några av dem är inte särskilt skonsamma så man bör nog ha lite träningsbakgrund innan man ger sig på de här.

4. Sockerberoende – sant eller hittepå?

Titeln på den här artikeln säger egentligen allting om vad den handlar om. Finns det någonting som kan liknas vid ett beroende till socker? Det här är en av de artiklar som tog mig längst tid att skriva förra året.

Beroende av socker

5. Kan man äta för mycket protein?

Ett problem som nog gäller väldigt få människor men ändå en fråga som många undrar över. I den här artikel skriver jag också lite kring hur mycket protein du kan ta upp vid en måltid.

Kan man äta för mycket protein

6. 5 myter kring träning och kost

På sjätte plats i listan kommer fem myter kring träning och kost. Det här handlar om sötningsmedel, kosttillskott, barn och styrketräning, styrketräning för konditionsidrottare och stillasittande. En mer lättsam artikel än de jag brukar skriva.

Fem myter kring träning och kost

7. Vad händer om du äter mer eller mindre än du behöver?

Många människor tror att deras kaloribehov är mer eller mindre statiskt men i själva verket förändras ditt kaloribehov av hur mycket kalorier du äter. När du ligger på ett kaloriöverskott så förbrukar du till exempel extra mycket energi samtidigt som en del av det du äter blir till fettfri massa medan annat blir till fett.

Energibalans förklarat

Den här artikeln är en del av en artikelserie på fem som jag skrev på tyngre som handlar om kalori in – kalori ut som många uttrycker det och att väldigt många har en felaktig bild av vad energibalans innebär.

8. Proteinbehov för dig som vill bygga muskler

I den här studien skriver jag om en väldigt intressant studie där man tittade på kvävebalansen hos väldigt muskulösa personer för att försöka uppskatta hur mycket protein de behöver för att bibehålla all den muskelmassa som de bär på.

Proteinbehov för någon med mycket muskler

Detta är den första studien av sitt slag på så pass muskulösa personer och resultaten är verkligen intressanta.

9. Att kombinera styrka och kondition

Många människor vill träna både träningsformer som främst utvecklar konditionen och träning som främst utvecklar styrkan och muskelmassan. När man försöker träna båda två sakerna samtidigt med en lite större träningsmängd så finns det lite saker som kan vara värt att tänka på i fall man vill få ut så mycket som möjligt av den träningen man lägger ner.

Kombinera styrketräning och konditionsträning

10. De 7 största lögnerna och överdrifterna från populära kostdokumentärer

Det produceras numera en hel del kostdokumentärer och tyvärr har nästa inpå allting som släppts fram tills idag varit dåliga eller riktigt dåliga. I den här texten tar jag upp sju av de värsta påståenden som jag har stött på i de dokumentärer som jag sett.

Trams i kostdokumentärer

Fler topplistor

Du hittar fler listor för 2017 här:

  1. De mest lästa artiklarna på Träningslära under 2017

Några listor från tidigare år:

2 thoughts on “Mina mest lästa artiklar på Tyngre under 2017

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *