Citrulinmalat, en världsmästare och måltidsfrekvens

Apti Aukhadov och Jacob Gudiol

Då var det dags för en lista med lite artiklar skrivna av mig som publicerats på lite andra ställen än Träningslära och här på Träna Styrka. Som vanligt gäller att om du inte vill få veta om de här lite i efterhand när jag lägger upp dessa listor här så får du följa mig via Twitter, Instagram eller Facebook där jag säger till så fort det kommit upp någon text av mig någonstans. Jag tipsar också om mycket annat intressant läsning via Twitter och Facebook

Jag ligger fortfarande lite efter när det gäller de här uppdateringarna så jag fortsätter med fler lästips än normalt. Här är fyra artiklar av mig som publicerats på Tyngre.

Citrulinmalat – kan ge dig ett par extra reps

I det här inlägget på Tyngre skriver jag om kosttillskottet Citrulinmalat som i princip här helt ostuderat när det gäller dess effekter på idrottare men det två studier lyckades jag hitta och dessa skriver jag om i texten.

En dag med en världsmästare

I den här artikeln berättar jag om ett endagarsseminarie som jag gästade på ELEIKOs lokaler i Halmstad. Den som höll i seminariet var Apti Aukhadov som är en av världens bästa tyngdlyftare i sin viktklass. I texten får du veta en hel del om hans historia och lite om hans träningsupplägg.

Apti Aukhadov och Jacob Gudiol
Apti Aukhadov och jag poserar för kameran

Få eller många måltider?

I den här artikeln skriver jag lite kring måltidsfrekvens och varför det i vissa situationer troligen är bättre för hälsan att äta lite mer sällan än att till exempel äta var tredje timme. Jag berättar också om studien bakom den här coola bilden 🙂

Möss som äter på fel tidpunkt eller får äta när de vill blir lättare överviktiga

Långsam fart ger långsamma resultat

I den här artikeln tittar jag på medvetet långsam träning. Det finns en del träningsmetoder inom framför allt byggningen som förespråkar att du medvetet ska utföra en rörelse långsamt. Det har flera olika förklaringar till varför du ska göra så men oftast så håller inte dessa förklaringar om du granskar dem.

Det finns utan tvekan situationer då du kan ha ett bra syfte med att utföra en repetition medvetet långsamt men för de allra flesta är en snabbare koncentrisk del av lyftet ett bättre lyft.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *