Samtliga Jacobs krönikor i SvD

Jacob Gudiols krönikor i SvD

För lite drygt ett år sen blev jag kontaktad av SvD då de ville att jag skulle skriva krönikor om träning och kost för en ny del av deras site som de tänkte satsa på kallad Träning&Hälsa. För nästan precis ett år sen så skrev jag den första texten och sen dess har det hunnit bli 21 stycken fram tills nu.

Ett exempel på en krönika som lästes och delades flitigt
Ett exempel på en krönika som lästes och delades flitigt på SvD

Personligen tycker jag att det har gått väldigt bra och flera av mina texter har hamnat både bland mest lästa och mest delade på hela SvDs site. Det finns även sidor på nätet likt socialanyheter där man rankar artiklar baserat på hur stor delning/spridning de får på nätet och även här har flera av mina texter kommit upp på topplistan.

Tyvärr är det så att SvD nu har valt att lägga ner satsningen på Träning&Hälsa delen igen och därmed kommer jag också att sluta skriva krönikor för dem, i alla fall tills vidare. När det gäller mitt skrivande kommer det inte ha någon större effekt då jag kommer fortsätta att skriva på andra ställen och här på träningslära men jag gissar på att jag nådde ut till en liten annan publik via SvD som jag nu får svårare att nå.

Då jag inte riktigt vet vad som ska hända med underrubriken Träning&Hälsa på SvD och det redan nu är ganska svårt att hitta vissa av mina texter så tänkte jag att jag skulle samla länkar till dem allihop här under. Så här har du samtliga mina 21 krönikor för SvD från den som publicerades först tills den som publicerades för kanske två veckor sen.

Det är skillnad på motion och träning

Min första, och faktiskt mest delade, krönika för SvD. Personligen tycker jag att flera av mina senare texter är bättre men den här har ju fördelen av att dels ha funnits på nätet längre och dels att nog många gillade den bara för att jag fick skriva för SvD 🙂

Texten i sig handlar om att du behöver skilja på träning och motion. Båda sakerna är väldigt bra för kroppen men om du inte skiljer på de två så kommer du troligen att lura dig själv när det gäller vilka effekter du kommer få ut av din aktivitet. Idag är det för många som tror att de tränar när de bara motionerar.

Skillnaden på motion och träning

Att träna optimalt – inte maximalt

I den här krönikan skriver jag om att du inte behöver, eller ens ska, träna så hårt som du egentligen kan. Det finns faktiskt inga träningsstudier som har visat att resultaten blir bäst om du tränar någon så hårt som de verkligen kan träna. Målet med träning ska istället vara att försöka stimulera kroppen optimalt varje träningspass.

Träningseffekten avtar med en ökad träningsvolym
Träningseffekten avtar med en ökad träningsvolym och efter en viss gräns blir faktiskt resultaten sämre trots att du tränar mer

Myten om 10 000 timmars träning

Det pågår ständigt en debatt i Sverige kring tidig elitsatsning och hårdare träning för barn och ungdomar. Jag hade faktiskt planer på att skriva en krönika på det ämnet specifikt för SvD men det han jag aldrig med. Det jag däremot han med var att skriva den här texten om myten om att det krävs 10 000 timmars träning för att verkligen bli bra på något.

Den här myten är inte bara helt fel faktamässigt utan den driver troligen väldigt många till att mer eller mindre bara klandra sig själva för deras eventuella misslyckanden inom en idrott. Att som barn eller ungdomsspelare få höra att du inte hänger med de andra bara för att du inte tränar tillräckligt hårt, mycket eller fokuserat trots att man gör så gott man kan är troligen väldigt negativt på lång sikt. Folk behöver förstå att en fantastisk idrottare är en kombination av stor talang och hårt arbete, inte det ena eller det andra.

”Idag är det normalt att leva ohälsosamt”

Det här är en av mina personliga favoriter bland krönikorna den här och den blev också väldigt populär och hamnade både bland de mest lästa och mest delade artiklarna på SvD. Den här krönikan handlar om att det som är normalt idag är så långt ifrån vad som egentligen är hälsosamt så om du vill leva hälsosamt så måste du vara beredd på att sticka ut. Du kommer inte att leva ett ”normalt liv” enligt de normer som finns idag.

Idag är det normalt att leva ohälsosamt

Hur du tränar är viktigare än vad du tränar

Den här krönikan handlar om att det inte är vad du gör som är viktigt utan hur du gör det. Många människor tänker att de styrketränar bara för att de håller i en hantel men så är inte fallet. Oavsett om du tränar för att bli en ultralöpare eller tyngdlyftare så är det alltid dina muskler du arbetar med när du tränar. Så det är hur du arbetar med dessa muskler under din träning som styr dina träningsresultat.

”Riskerna med sötningsmedel är överdrivna”

Titeln säger det mesta till den här krönikan. I den här texten tar jag upp varför det är fullständigt orimligt att välja läsk med socker framför läsk som är sötad med sötningsmedel. Det finns idag en mängd forskning som visar att om folk dricker sockersötad läsk regelbundet så försämras deras hälsa. Den här typen av resultat finns inte för läsk sötad med sötningsmedel trots att studierna varit de samma och över lika lång tid. I vissa studier har man faktiskt direkt jämfört sockersötad läsk med lightläsk och sockersötad läsk är sämre.

”Idrott och hälsa har en given plats i skolan”

En lite mer politisk krönika från mig då det just då pågick en debatt kring idrott i skolan. I den här artikeln tar jag upp vetenskapen kring varför det är bra med idrott och hälsa i skolan. Överlag har den visat sig både förbättra hälsan och skolresultat hos eleverna.

Även om jag i just den här texten fokuserar på idrott och hälsa i skolan så finns det givetvis all anledning att ta till sig den här informationen även när det gäller barns, och vuxnas, fritid.

Stretching kan försämra prestationen

I rubriken till den här krönikan står det bara stretching vilket är lite missvisande då artikeln i princip uteslutande handlar om statisk stretching. I texten berättar jag om forskningen kring statisk stretching som visar att om du utföra det nära inpå en situation då du behöver kunna prestera maximalt så kan det försämra din prestationsförmåga.

Statisk stretching kan försämra din prestationsförmåga
Statisk stretching kan försämra din prestationsförmåga om du använder det vid fel tidpunkt

Det här innebär inte att statisk stretching är värdelöst, eller till och med dåligt, i alla situationer. Det innebär bara att du behöver välja dina situationer.

Extra protein – behövs det verkligen?

Även den här krönikan skrev jag efter att det hade pågått en del debatt kring ämnet proteinpulver i media. I den här texten tar jag upp information kring behovet av protein vid träning och om personer som tränar verkligen behöver äta extra protein. Svaret på frågan är att mer protein inte behövs men samtidigt kommer mer protein att troligen förbättra dina resultat något. Så det är inte nödvändigt men det kan göra nytta.

”Det är dags att sluta svartmåla alla kostråd”

Min personliga favorit bland de krönikor jag skrivit. Inte för att det är något litterärt mästerverk eller ens för att jag tycker att jag fick med allting jag ville ta upp (SvD hade en begränsning på antalet tecken som jag skulle följa). Det är dags att sluta svartmåla kostråden

Orsaken till att det här är min favorit när det gäller krönikorna är för att det jag tar upp i den här texten är något som jag verkligen tycker att folk behöver förstå och jag tycker inte att någon egentligen har sagt det tidigare på ett tydligt sett i något större medium likt SvD.

Huvudpoängen i krönikan är att extremt få människor följer verkligen kostråden och orsaken till att de inte följer kostråden är inte råden i sig utan istället en stor påverkan utifrån från framför allt livsmedelsindustrin.

5 tunga anledningar att börja träna

Inför det nya året tyckte jag att det vore passande med en text om huvudorsakerna till varför du bör träna även om du inte har någon mål när det gäller prestationsförmåga eller rent estetiskt. De tyngsta anledningarna till träning har med helt andra saker att göra.

Fem orsaker till varför du bör träna

Kvinnor räds gymmet helt i onödan

Den här krönikan handlar om att kvinnor inte behöver vara rädda för att träna hård styrketräning. De kommer inte att växa och bli stora och bulliga på kort tid utan istället kommer de må bättre och förbättra sin prestationsförmåga samtidigt som de troligen också kommer att börja se bättre ut i spegeln.

Miia Grändås, världsmästare i Styrkelyft
Miia Grändås, världsmästare i Styrkelyft i sin viktklass är ett bra exempel på att man kan vara extremt stark utan att för den delen se stor och bullig ut

Därför blir du en bättre snorsportare av styrketräning

En text om varför rena konditionsidrottare likt cyklister, löpare och skidåkare kan ha nytta av tung styrketräning. I artikeln tar jag upp fysiologin bakom och ger exempel på resultatet från några studier. Jag tar även upp några myter kring styrketräning och konditionsidrott. Det mesta från den här krönikan är summerat bra i den här grafiken från Yann Le Meur.

Hur styrketräning kan förbättra prestationen för konditionsidrottare
Hur styrketräning kan förbättra prestationen för konditionsidrottare

De tre nycklarna till en bestående viktnedgång

Rubriken på den här krönikan tycker jag är lite missvisande då jag inte lovar någonting i min text. Det jag däremot tar upp är tre viktiga delar som bör finnas med i alla upplägg för viktnedgång. Det spelar ingen roll vilket upplägg du tänker följa i övrigt när det gäller kolhydrater och fett, medveten kaloriräkning eller inte, stort eller litet kaloriunderskott och så vidare. Oavsett hur du gör så ska du ha med de här tre punkterna om du vill maximera din fettförlust utan att tappa onödigt med muskler.

”Högintensiv träning ger bättre resultat”

Den här krönikan skrev jag efter att det hade varit lite debatt i medierna kring dagens trend om att träning börjar bli mer och mer intensiv. Framför allt var det en krönika av Jonas Colting i SVT opinion som drog igång debatten och det är därför främst den texten som jag bemöter här.

Texten handlar om skillnaderna i träningseffekt vid träning på olika hög intensitet och även om hur människor upplever träning på olika intensitet och hur benägna de är att fortsätta med träningen på längre sikt.

Den bästa träningen är sällan den som bara ”blir av”

Det här är en text där jag försöker flytta fokuset lite från ”gör det du tycker är roligt” till att också belysa att många människor har tydliga mål som de vill uppnå när de börjar träna och om de inte uppnår dessa mål efter hand så är de inte särskilt benägna att fortsätta med sin träning. Om vi endast lägger fokuset på att saker ska vara roligt för stunden, eller som det ofta blir när det gäller inaktiva personer som ska börja röra på sig, det ”minst tråkiga” och glömmer bort att folk också vill få resultat så tappar vi troligen bort en del människor som vi faktiskt hade kunnat få i rörelse.

De allra flesta människor är motiverade i några veckor när de väl bestämt sig för att de ska börja träna. Om de då får utföra en träning som ger dem resultat under dessa veckor är de mer benägna att fortsätta och de kommer troligen också att tycka att träningen också blir roligare när resultaten kommer.

”Få håller sig smala enbart genom träning”

Tillsammans med krönikan om att det är dags att sluta svartmåla kostråden så är det här också en text som jag anser är viktig för många att läsa. Huvudbudskapet i den här texten är att kosten är viktigare än träning både om du vill undvika att gå upp i vikt eller om du vill gå ner i vikt. Det finns idag en hel del forskning som har visat på detta men trots det visar undersökningar att en majoritet av befolkningen fortfarande tror att motion och rörelse är viktigare än en bra kost när det gäller viktbalans.

Viktuppgång i förhållande till mängden fysisk aktivitet
Även de människor som idag är mer fysiskt aktiva än de gällande rekommendationerna kommer sannolikt att gå upp i vikt allt eftersom de blir äldre

Så påverkas din aptit av träning

Lite av en fortsättning på min förra text där jag berättar varför du trots allt ändå vill träna och motionera om ditt mål är viktbalans eller viktnedgång. Även om träning för sig själv inte är någon form av vaccin mot övervikt så kommer träningen att ha flera positiva effekter där en bättre aptit är en av dessa.

Så farligt är det att sitta för mycket

Att sitta är det nya röka är det många som gillar att säga idag och även om jag inte direkt gillar liknelsen fullt ut så finns det idag en hel del forskning som pekar på att stillasittande för sig själv en riskfaktor när det gäller metabol hälsa.

Effekten av mycket stillasittande på människors hälsa
Även personer som rör på sig mycket på sin fritid har högre mortalitet (typ risk att dö i förtid) om de i övrigt sitter still stora delar av dagen.

Förr såg man det mest om att människor behövde motionera en viss tid varje dag och sen funderade man inte så mycket kring hur en lång period med helt stillasittande påverkar kroppen. Forskning från de senaste 10 åren har däremot visat att även om du tränar en timme varje dag så kan du få negativ påverkan på din hälsa om du sitter ner långa stunder utan avbrott.

Lurad att prestera bättre

I de två sista krönikorna som jag skrivit för SvD tar jag upp de två närsläktade fenomenen placebo och nocebo. Vanligen pratar man om de här två sakerna när det gäller sjukvård och läkemedel men de är också närvarande när det gäller träning och prestation.

I den här första delen tar jag upp hur din förväntan av att du ska prestera bättre faktiskt kan påverka dig så du presterar bättre. En del studier har till och med visat att du kan lura folk så de får bättre träningsresultat på sikt.

Du får ont för att du tror det ska göra ont

I den här andra delen tar jag upp motsatsen till placebo, kallad nocebo. Min uppfattning är att noceboeffekten inte alls är lika känd som placeboeffekten hos gemene man. Nocebo är dock precis lika potent som placebo men till skillnad från placebo så är effekten du får från en nocebo negativ. Youtubeklippet här under förklarar noceboeffekten bra.

I min krönika på SvD applicerar jag det här på fitnessvärlden där många saker marknadsförs med hjälp av rädsla. Du får höra att det är fel på dig, din utrustning, maten du äter osv och om du inte köper en viss tjänst eller produkt så kommer du att skada dig. Det som säljs finns det väldigt sällan verkligen någon evidens för men bara den rädsla som det här kan väcka hos folk kan vara nog för att de faktisk ska uppleva negativa effekter.

Summering

Det där var då alla mina krönikor i SvD under det året då jag skrev för tidningen. Förhoppningsvis får jag möjlighet att skriva för något liknande media igen där jag kan nå ut till fler personer. Du som läser det här behöver dock inte oroa dig för brist på texter utan de kommer fortsätta att dyka upp frekvent framför allt här, på Tyngre.se och på min min andra site Träna Styrka som trots dess namn handlar om allt som har med hälsa, kost och träning.

Jag har även haft en del texter publicerade på SVT.se och liknande och vill du hänga med och inte missa något är det mina egna Twitter, Instagram eller Facebook sidor som gäller. Där tipsar jag också om en hel del annan läsning likt bra texter, nyheter med mera.

8 thoughts on “Samtliga Jacobs krönikor i SvD

  1. Tråkigt att de lägger ner denna delen av SvD. Tycker samtliga av de krönikor du skrivit varit intressanta och relevanta för en stor del av svenska befolkningen. Hoppas du får möjlighet att skriva fler krönikor framöver.

  2. En sak som jag funderat lite på efter att jag läst din artikel om aptitreglering i SvD och sedan läst lite om det här på Träningslära är följande citat:

    ”Egentligen är det en självklarhet om du tänker efter. En normalviktig person som tränar mycket kommer att äta mer än en person som väger lika mycket men som inte tränar.”

    Har ni inte skrivit här på Träningslära att träning ofta hämmar aptiten?

  3. Andreas:
    En sak som jag funderat lite på efter att jag läst din artikel om aptitreglering i SvD och sedan läst lite om det här på Träningslära är följande citat:

    ”Egentligen är det en självklarhet om du tänker efter. En normalviktig person som tränar mycket kommer att äta mer än en person som väger lika mycket men som inte tränar.”

    Har ni inte skrivit här på Träningslära att träning ofta hämmar aptiten?

    Att träning kan ha en anorektisk (hungerdämpande) effekt är inte samma sak som att äta lite. Om person A, på grund av mycket träning, har ett energibehov på 3500 kcal och person B, som är stillasittande, har ett behov på 2300 kcal så kommer ju i regel person A äta mycket mer. Men den personen kanske fortfarande har svårt att få i sig allt som hen behöver – exempelvis på grund av träningens aptithämmande effekt. Man måste skilja på akut effekt och det längre perspektivet. En person som inte aktivt försöker äta för lite (av olika anledningar) kommer säkerligen vara extra hungrig dagen eller dagarna efter en dag med ett stort energiunderskott. Så om person A kanske bara orkar få i sig 2500 kcal är det ju sannolikt att hen med tiden kommer kompensera eftersom hungern så småningom säger ifrån.

    /Nicklas

  4. Tack för att du gjorde detta! Jättebra att det är samlat på ett ställe! 🙂

  5. Styrketräning men framförallt jogging kan faktiskt vara riktigt skadligt och leda till självmord. Jag styrketränade och joggade väldigt mycket förut men fick så kallade eyefloaters på grund av det. Jag sprang alltid milen under 40 minuter och maxade 150 kg i bänkpress trots att jag inte är grovt byggd. Jag hade en extremt vältränad kropp men till priset av mörka fläckar, ränder, punkter, virvlar m.m. framför mig överallt jag tittade. Alla läkare i Sverige och i USA sa bara att det är inget farligt, du lär dig leva med det osv men det gjorde jag aldrig. Det gick åtta långa år i totalt mörker i dubbel bemärkelse innan jag fick hjälp.

    Eyefloaters eller rättare skrivit, ”Degenerative Vitreous Syndrome”, är inte att leka med. Det uppkommer främst hos närsynta när ögonen utsätts för inre spänningar och tryck som när man maxar i t ex bänkpress eller pga långvariga skakningar av ögonkropparna som vid jogging. Det är den mest plågsamma åkomma jag öht kan tänka mig. Jag var inte långt ifrån att trycka av ett hagelgevär i munnen. Det låg laddad och klart och det var på vippen att jag lever idag.

    För de som kan engelska finns mycket information om detta i bl a följande länk: http://floatertalk.yuku.com/topic/5578/Pneumovax-and-endophthalmitis (givetvis är det inte jag på bilden och namnet är bara påhittat)
    http://floatertalk.yuku.com/

    Mvh Magnus Christoffersson

  6. Charmiga vackra unga man med spring i benen Tack för all tröst som du förmedlar genom ditt skrivande om
    att det aldrig är försenat att få livs ork. Du har en underbar positiv vokabulär som väcker ett hopp hos mig.Du är en sann konstnär inom ditt område välsignade pojk. Jag har jobbat som sjuksköterska i 30 år men sa upp mig och det var det bästa jag har gjort trodde jag.men ack vad jag bedrog mig snacka om insikts brist.Som före detta akut sköterska visste jag inte att jag endast klarar av en promenad på ca 250 meter.Skrämmande för en lång slank kille på 62 år……….eller hur mvh.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *