Viktnedgång, del IV – Bättre sömn ger bättre resultat

Dålig sömn gör en viktnedgång svår

Det här är del fyra av fem kring det viktigaste när det gäller viktnedgång. I del 1 fick du veta varför kosten är det viktigaste att fokusera på och betydelsen av ett tillräckligt högt proteinintag. I del 2 berättade jag sen mer om konditionsträning och träning där du gör av med lite mer kalorier och i del 3 handlade om varför styrketräning är den viktigaste träningsformen under en diet.

I den här delen ska jag berätta varför du behöver sova tillräckligt om du vill få bra resultat. Sömnen har flera viktiga funktioner och får du inte tillräckligt så kommer dina resultat att bli sämre.

Brist på sömn leder till större muskelförlust

För drygt 7 år sedan publicerades en studie som jag skrev om här på träninglära som verkligen visade på sömnens betydelse för hur kroppen påverkas av sömnen, För lite sömn förstör din viktnedgång och försämrar hälsan. I den studien lät man en grupp sova 8,5 timme varje natt medan en annan grupp endast fick sova 5,5 timme.

Båda grupperna sattes sedan på en diet med samma kaloriunderskott och så undersökte man vad som hände. Resultatet visade att försökspersonerna som sov mindre tappade betydligt mer muskelmassa och mindre fettmassa jämfört med gruppen som sov längre.

För lite sömn försämrar resultatet när du går ner i vikt
För lite sömn försämrar resultatet när du går ner i vikt

Brist på sömn gör dig hungrig och mer sugen på skitmat

Jag har ett helt kapitel kring sömn i min bok skitmat eftersom det är en sådan viktig del om man vill öka sina chanser att man ska äta bra mat över tid. Personer som sover sämre upplever nämligen både en större hunger och ett större sug efter mer belönande mat vilket innebär bland annat mer fett, socker, mjöl och kalorier överlag.

Det finns en hel del studier när man har visat att mindre sömn än normalt leder till att människor väljer sämre mat och framför allt verkar det som att de äter fler snacks. Något som troligen beror på att de lättare faller dit för alla de där lockelserna i vardagen som de annars säger nej till.

Här under är ett exempel från en studie som jag skrev om i artikeln, Mindre sömn får dig att äta mer kalorier.

Människor som sover mindre på vardagarna äter mer snacks
Människor som sover mindre på vardagarna äter mer snacks

Om du sover för lite varje natt så kommer det helt enkelt att bli svårare för dig att börja äta bättre mat. Och äter du inte bättre mat så kommer det inte att hända särskilt mycket med vikten förutom om du inte räknar mer precist på ditt kaloriintag. Då blir det bara en tråkigare tid för dig där du är mer hungrig än nödvändigt samtidigt som dina resultat också blir sämre än nödvändigt.

Inför del 5 – Myter och överdrivna påståenden

I nästa del som kommer att bli den sista delen i den här artikelserien så kommer jag att ta upp några vanliga påståenden kring viktnedgång som inte är baserade på någon evidens. Det florerar en väldig massa sådana påståenden i media, i sociala medier, på internetforum och i fikarummen och jag kommer givetvis inte att ta upp alla utan istället blir det fokus på de som jag upplever som vanligast och mest betydelsefulla. Denna artikel hittar du här Del 5 – Myter och en granskning av vanliga påståenden

I fall du missat tidigare delar i den här serien så hittar du dem här:

2 thoughts on “Viktnedgång, del IV – Bättre sömn ger bättre resultat

  1. Det du skriver, Jacob, stämmer väl med mina egna erfarenheter. Tyvärr är nog sömnen oftast svårare att påverka än övriga faktorer du belyst i tidigare delar om viktnedgång. Om man ser till sömnens betydelse för viktnedgång i sig, så kanske den raserar en del av effekten av övriga men kanske inte är en absolut förutsättning för att någon slags viktnedgång (fettmassa) skall ske. Bortser nu också från övriga hälsofördelar av en fullgod sömn.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *