Skägg, Kreatin, D-asparginsyra och skaderisk vid styrketräning

Skador vid styrketräning

Då var det dags för en lista med lite artiklar skrivna av mig som publicerats på lite andra ställen än Träningslära och här på Träna Styrka. Som vanligt gäller att om du inte vill få veta om de här lite i efterhand när jag lägger upp dessa listor här så får du följa mig via Twitter, Instagram eller Facebook där jag säger till så fort det kommit upp någon text av mig någonstans. Jag tipsar också om mycket annat intressant läsning via Twitter och Facebook.

Nedan följer ett antal artiklar från Maj i år.

Spelar skägget någon roll när det gäller styrka?

Det här är en artikel skriven mest på skoj men det är en faktiskt studie som jag tar upp och skriver om. Frågan är enkel, hjälper lite skäggväxt dig att bli starkare?

Spelar det någon roll när du tar ditt kreatin?

I den här artikeln tittar jag på frågan kring om det spelar någon roll när på dygnet du tar ditt kreatin? Sen tidigare har jag sagt att det inte finns något som talar för att tidpunkten skulle spela någon roll men två nyare studier ger i alla fall en antydan om att det kanske går att få en liten extra effekt genom att tajma intaget.

Kan D-asparaginsyra höja ditt testosteron?

D-asparaginsyra eller DAA som det ofta förkortas säljer ofta som en del av olika så kallade testoboosters. I den här artikeln tittar jag närmare på om det påståendet stämmer och resultatet är nog överraskande för en del

Är skaderisken större vid styrketräning än vid annan idrott?

Styrketräning ses ofta som någonting som är farligt i förhållande till många andra idrotter. I själva verket finns det dock få belägg för att det verkligen är så utan den forskning och statistik pekar istället på att styrketräning inte är farligare än de flesta andra idrotter.

Skador vid styrketräning

Om du hellre lyssnar än läser finns det en podcast

Som vanligt så har jag, Alex och Andreas kort summerat alla de här artiklarna lite kort när jag medverkat i Tyngre Radios podcast så om du inte orkar läsa allting men gärna lyssnar på den här informationen så rekommenderar jag mina avsnitt där. Just de fem artiklarna här ovanför diskuterade vi i avsnitt 77.

2 thoughts on “Skägg, Kreatin, D-asparginsyra och skaderisk vid styrketräning

  1. Jag kan inte läsa det du skriver, bilden på personen är hemsk.
    Byt bild tack.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *