Protein, muskelminne och koffein med styrketräning

Krönika i SvD kring protein och kosttillskottLite artiklar skrivna av mig eller där jag medverkat som publicerats på andra platser än här på Tränastyrka eller Träningslära.se.

Jag tipsar alltid direkt om de här artiklarna när de publicerats på Twitter och Facebook men om du missat det eller inte följer mig där så har du alltså ett par här under och du hittar många fler under taggen ”Artiklar av Jacob”.

SvD: Extra protein – behövs det verkligen?

Krönika av mig i SvD kring protein och träning. I den här texten får du veta varför lite mer protein än det som gemene man normalt äter kan ha en positiv effekt på dina träningsresultat. Jag skriver också om vid vilka tillfällen som proteintillskott eventuellt skulle kunna vara en idé och värt att använda.

Tyngre: Effekten av energidrycker på styrkeprestationen

I den här artikeln går jag igenom en nypublicerad studie där man undersökt effekten av Red Bull på olika styrketest. Efter det tittar jag också lite mer djupgående på effekten av koffein överlag på styrketräning. Det är troligen så att koffein kan förbättra styrkeprestationer men dosen av koffein som behövs då är större än den du får från en Red Bull.

Tyngre: Finns det verkligen ett muskelminne?

I det här inlägget tittar på om det finns någon bra förklaring till det som normalt brukar kallas för muskelminne. Du får också lära dig en hel del kring vad det är som krävs för att dina muskler ska kunna växa över längre tid.

Tyngre: Förändras musklerna för alltid av steroider?

En fortsättning på inlägget kring muskelminne här ovanför där jag tar upp ett par studier på anabola steroider som antyder att en person som använt sig av dessa medel kommer att ha förändringar i sina muskler som gör att de har fördelar jämfört med personer som aldrig tagit doping och dessa fördelar verkar bestå väldigt länge, möjligen för alltid.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *