Olika namn för samma sak – socker!

Olika typer av socker
Socker kan benämnas på många sätt på en innehållsförteckning

Jag sitter och arbetar på en föreläsning som jag ska hålla i vår kring kost. I denna föreläsning tänkte jag kort gå igenom hur man läser och tolkar en innehållsförteckning samt näringsvärdetabell.

På en av slidsen tänkte jag ta upp alla de typerna av ”socker” som livsmedelsverken använder sig av i vår mat som inte uttryckligen står som socker i innehållsförteckningen. Märk väl att jag med socker här inte bara menar sackaros (strösocker), jag menar alla typer av socker.

När jag var klar (tror jag) med listan och insåg hur omfattande den blev så tänkte jag att jag lägger upp den här med. I listan som följer har du alltså olika benämningar på i princip samma sak, nedbrutna kolhydrater som inte tillför din kropp någon näring samtidigt som de i för stor mängd kan ställa till det med din hälsa. De är dessutom väldigt goda och belönande och stimulerar lätt din kropps hunger vilket gör att risken att du ska äta för mycket kalorier ökar.

Det är en sak som skiljer några av de här åt och det är att vissa innehåller fruktos, vissa är en blandning av fruktos och glukos och andra är endast glukos. Jag har därför gjort två listor. En lista med de ingredienser som innehåller fruktos samt fruktos+glukos och en lista med de ingredienser som endast innehåller glukos. Flera av av ämnena i listorna här under är identiska med varandra men då båda benämningarna används på förpackningar så har jag med båda här.

Ämnen med fruktos eller fruktos och glukos:

  • Fruktos
  • Fruktsocker (ren fruktos)
  • Socker (50 % fruktos)
  • Sackaros
  • Sirap
  • Maltsirap
  • Lönnsirap
  • Glukos-fruktossirap och fruktos-glukossirap (ungefär samma sak som socker, fruktosandelen ligger vanligtvis kring 40-60 %)
  • Invertsocker (socker löst i vätska)
  • Invertsockersirap (socker löst i vätska)
  • Stärkelsefruktossirap
  • Melass
  • Florsocker

Ämnen med bara glukos:

  • Druvsocker
  • Glukos
  • Maltos
  • Glukossirap

Det finns några ingredienser till som inte passar in perfekt i någon av grupperingarna här ovanför. Den första är honung som ibland används som sötningsmedel. Honung innehåller både fruktos och glukos och förhållandet skiljer sig beroende på produkten. Honung är dock inte helt utan näring och jag räknar personligen inte det som helt tomma kalorier. Dock är det ju inget man ska överkonsumera.

Det finns även flera andra typer av socker som är lite mindre raffinerade likt farinsocker, Muscovadosocker osv. De är inte helt raffinerade och troligen inte 100 procent lika dåliga som sockertyperna i listan här ovanför. Du hittar de dock väldigt sällan i ingrediensförteckningar ändå så inget att oroa sig för. Om du nu inte ska köpa kakor, sprit eller bakelser. Men då antar jag att du redan vet att du inte köper något nyttigt 🙂

Ett annat undantag i listan här ovanför är maltodextrin som jag även tror kan skrivas som stå som dextrin i innehållsförteckningen. Rent tekniskt sett så är maltodextrin inte en sockerart, utan stärkelse. Maltodextrin kommer dock i form av kalorier helt fritt från näring och dess uppbyggnad är sådan att den bryts ner till glukos i princip omedelbart i magen. Så ur ett metabolt nedbrytningsperspektiv är maltodextrin det samma som druvsocker.

Där är dock en stor skillnad i att maltodextrin knappt har någon sötma alls. Hur söt den är varierar men det är alltid klart mindre än fruktos, glukos och dess kombination. Så det har inte samma effekt på smaken och troligen inte heller samma effekt på aptiten. Övriga kolhydrater i samma kategori är olika typer av sirap lika majssirap, rissirap osv. De innehåller lite sockerarter men mest stärkelse. De är därför inte så söta men stärkelsen bryts ner direkt och blir i praktiken som rent glukos. Även Vitargo och Carbo FX tillhör denna kategori fast dessa har jag aldrig sett på en innehållsförteckning som inte är ett kosttillskott.

Det går enligt mig också att argumentera för att alla former av riktigt raffinerad mjöl också kan placeras i samma kategori som druvsocker, maltodextrin och sirapvarianterna rent metabolt. De raffinerade mjölsorterna bryts också ner i princip omedelbart i magen. Dessa produkter är dock inte söta alls. Det går inte att utläsa hur väl raffinerat mjölet i en produkt är så man står ju även ganska handfallen ur det perspektivet.

Måste man undvika alla de här?

Svaret på den frågan är givetvis nej, det behöver du inte. Att försöka göra det helt skulle innebära att du troligen fått lägga om din kost totalt. I alla fall om du äter som de flesta. Så du får helt enkelt köra med en kompromiss. Men om du sen tidigare inte tittat på innehållsförteckningen är det nog många produkter som du efter detta gör bäst i att låta vara kvar på hyllan. Försök helt enkelt att minimera mängden. Och när du köper produkter med tillsatt socker så minska på din konsumtion av dessa. Du lever inte ohälsosamt bara för att du har ketchup hemma. Trycker du däremot i dig en flaska i veckan är din kosthållning troligen inte den bäst.

Jag löser det själv genom att jag i princip alltid köper råvaror istället för färdiga matvaror. Det finns ju dock en gräns på hur hurtig jag orkar vara och produkter så som leverpastej, bröd, fiskgratäng, fiskbullar, ketchup, kryddblandningar osv köper jag färdigt. När jag väljer dessa produkter tittar jag på innehållsförteckningen och väljer den jag tycker verkar bäst. Mängden ”socker” är givetvis inte det enda kriteriet vid alla val men det är något man bör tänka på.

12 thoughts on “Olika namn för samma sak – socker!

  1. Kan också vara värt att nämna en av nykomlingarna i framförallt eko-kretsar – ”kokosnektar”, som egentligen bara är palmsocker/sirap från kokospalmen. Blev själv lurad och trodde nästan att en glass var sockerfri tills jag läste på.

  2. Som Viktor skriver så finns det en hel del nykomlingar i den kretsen. De kan ju dock möjligtvis kategoriseras lite närmare honung och innehålla en del näringsämnen.

    Björksav, kokosnektar, björksocker (xylitol), kokossocker (u name it, sätt kokos framför ordet socker och det blir plötsligt hälsosamt socker med paleostämpel (om man nu vill tro på att stenåldersmänniskorna raffinerade ner kokosen till ett stöliknande pulver med hög sötma) 🙂

  3. Invertsocker är sackaros som man hydrolyserat (t.ex genom att koka sockret med lite syra i vatten) till glukos och fruktos. Den optiska rotationen av lösningen förändras då och nettorotationen går från plus till minu, alltså inverteras. Den här sockerlösningen blir också sötare och man kan ha en högre koncentration av socker i vatten utan att det kristalliserar vilket ärbra i vissa fall.

    Så inversocker är inte bara socker löst i vatten.

    Om man skall vara petig alltså 🙂

  4. Intressant lista måste jag säga. En fråga bara , borde inte laktos stå med?

  5. Nina:
    Intressant lista måste jag säga. En fråga bara , borde inte laktos stå med?

    Jo, det skulle det kunna vara även om laktos skiljer sig från det jag tar upp i listan. Sen används det väldigt sällan som en form av tillsatt socker. Jag kan faktiskt inte komma på ett enda exempel där man tillsatt laktos.

  6. Hej, glukossirap innehåller väl även andra sockerarter, läste jag någonstans. Vad tror du om det? mvh

  7. Hejsan. Intressant lista. Men jag undrar: Om man vill baka helt utan socker,alltså även utan fruktsocker tillsatt. Typ att man endast använder en banan,och får sotningen därifrån. dvs.sockerfritt. Hur gör man då? Går det att baka helt sockerfritt? Som passar åt en med jättesvår diabetes?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *