Första nyhetsbrev från Coca-Cola
Första nyhetsbrevet från Coca-Cola

För några veckor sen skrev jag att jag hade fått ett brev på posten från Coca-Cola, Personligt brev från Coca-Cola. I en del av detta brev stod det att jag skulle få regelbundna utskick från dem och det första dök upp i brevlådan för några dagar sen.
Överlag är det ungefär precis vad man jag hade förväntat mig. I totalt fyra sidor får du väldigt vinklad information. Det är taktiska drag där man lämnar ute en viss information och återger annan information partiskt. Hela tiden kan du också märka av små val av ord som gör att en viss del blir betonad medan en annan lätt glöms bort.
En av huvudrubrikerna tycker jag är väldigt talande för hur de med hjälp av väl valda ord försöker vinkla sin information. Hela den långa titeln som du är enligt följande:

Utbildning och ökad fysisk aktivitet – Centralt vid förebyggande av fetma och övervikt hos barn

Den här rubriken kan man givetvis inte säga något emot. Det är sant att det är viktiga punkter. Men vad borde den där utbildningsdelen innehålla? Givetvis att du gör bäst i att hålla dig borta från Coca-Colas produkter.
I själva artikeln intervjuar man en forskare som har genomfört en så kallad tvärsnittsstudie genomförd i Spanien där man tittat på en mängd vanor hos ungdomar och sen på deras kroppsfett och midjemått (1). Med tvärsnittsstudie menas att man frågat barnen en väldig massa om deras vanor och sen har man gjort mätningar och därefter försökt hitta samband.
Det man fann var att barn med mer regelbundna matvanor hade lägre kroppsfett och lägre midjemått. Det fanns också ett samband mellan att de som hade dessa bättre matvanor var mer fysisk aktiva. När man däremot tittade på fysisk aktivitet för sig själv var det endast kroppsfett hos pojkar som var lägre hos de med högre fysisk aktivitet.
När barnen skulle berätta hur de vanligtvis åt använde man sig av en metod som innebar att barnen fick försöka minnas vad de ätit de senaste 24 timmarna. Med den här tekniken såg man inget samband mellan läskdrickande och kroppsfett eller midjemått.
Frågorna till forskaren är sen väldigt tydligt upplagda för att inte säga någonting egentligen. Vi får av den intervjuade forskaren veta det väldigt uppenbara att kalorier från läsk inte gör folk tjockare än andra kalorier.

Det som aldrig nämns

Det som inte tas upp i studien är att prospektiva studier på barn visat att en ökad vikt leder till en minskad fysisk aktivitet men en låg fysisk aktivitet från början är ingen riskfaktor för viktuppgång (2, 3, 5). Andra studier har visat på ett visst samband men då har det endast funnits mellan vissa åldrar och det har varit svagt (4).
Fysisk aktivitet kan onekligen förbättra hälsan och det kan också ge en viss viktnedgång hos vissa personer men det finns faktiskt inte särskilt mycket som säger att det är en viktig faktor när det gäller att hindra viktuppgång.
När det gäller att en kalori från läsk inte är något speciellt så är ju det självklart. Men det man inte nämner är att människor oftast stoppar i sig mer kalorier en de verkligen behöver när de dricker läsk.
Studie efter studie som kommer ut har visat att om du säger till folk att dricka läsk går de upp mer i vikt än folk som du säger till att inte dricka läsk. Detta gäller med största säkerhet även för barn även om man endast testat saftdryck hos dessa, 25 cl saftdryck varje dag gör att barn går upp i vikt.

Vätskebalans vid träning och tävling

På sista sidan av nyhetsbrevet får vi veta att elektrolyter är en av fördelarna med sportdryck. Någon referens till detta påstående ges egentligen inte men man hänvisar till Europeiska vetenskapskommittén för livsmedel. Det som man mer specifikt syftar på antar jag är att de har godkänt hälsopåståenden relaterade till sportdryck (8).
Det godkännandet har i sig fått utstå en hel del kritik i sig (7) men särskilt när det gäller elektrolytdelen av sportdrycker så finns det faktiskt inte en enda studie som visat att det hjälper prestationen (6). Det enda som elektrolyter i sig möjligen kan hjälpa till med är att snabba på upptaget av vatten från magsäcken.
På samma sida i nyhetsbrevet kan du också läsa följande text:

Coca-Cola om varför sportdryck är bättre än vatten
Coca-Cola om varför sportdryck är bättre än vatten för att undvika hyponatremi

Det här är fullständigt skitsnack. Det är inte heller bara felaktiga råd utan helt felaktiga råd. För att bekämpa hyponatremi ska du dricka efter törst. Att dricka sportdrycker eller drycker med hög natriumhalt kommer inte att hjälpa dig. Ett av de mest kända dödsfallen av hyponatremi drabbade en person som enligt sina vänner drack sportdryck.
Det finns även studier på deltagare i maratonlopp som visat att hyponatremi efter loppet är lika vanligt hos personer som dricker sportdryck som hos personer som endast dricker vatten (9).

Summering

I stort ser jag det mesta i nyhetsbrevet som ett försök från Coca-Cola att förbättra bilden av dem för att försöka belysa andra faktorer än den som de själva bidrar med som viktigare än vad de verkligen är. Eller som Yoni Freedhoff beskrev det på Twitter: (SSB står för sugar sweetended beverages.)

No single raindrop ever thinks it’s responsible for the flood. Of course SSB = one ginormous raindrop

Coca-Cola skriver i ett brev tillsammans med det här ”nyhetsbrevet” att de skickar ut det till folk som jobbar med hälsa. Förhoppningsvis är det ingen som verkligen gör det och som får detta nyhetsbrev som tar det på allvar. Information om hälsa ska man inte få via Coca-Cola.
Allting i nyhetsbrevet var dock inte fel. Där var till exempel en intressant artikel kring hur vätskeintaget varierar mellan sommar och vinter i Grekland. Jag kollade upp siffrorna som de anger där och allting verkar stämma. Men med tanke på hur svårt det är att skilja på vad som stämmer och inte stämmer i den här typen av pressrelease är det lika bra att ignorera dem. Du får lika tillförlitlig information från Aftonbladet vilket säger en del 🙂

Ett svar på ”Nyhetsbrev från Coca-Cola”
  1. Haha, vilket fullständigt självmål av dem att posta en sådan sak till dig. Egentligen visar det väl mest på att de själva faktiskt tror på det budskap som de sprider när de i princip ber om att få det granskat av sådana som faktiskt har koll. Riktat mot sina lite mer okunniga konsumenter, eller aftonbladet, så skulle det dessvärre säkert ha mer genomslagskraft.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *