Listor med fem och basövningar som bålträning

Då var det dags för en lista med lite artiklar skrivna av mig som publicerats på lite andra ställen än Träningslära och här på Träna Styrka. Som vanligt gäller att om du inte vill få veta om de här lite i efterhand när jag lägger upp dessa listor här så får du följa mig via Twitter, Instagram eller Facebook där jag säger till så fort det kommit upp någon text av mig någonstans. Jag tipsar också om mycket annat intressant läsning via Twitter och Facebook.

SvD: Fem tunga anledningar att börja träna

En artikel i SvD som publicerades en kost stund in på det nya året där jag nämner ett antal orsaker till varför du bör träna regelbundet. Vilken inverkan som träning har på både livskvalité och livslängd. Helt enkelt en bra artikel att dela till sina vänner om de ställer frågan varför de bör börja träna. Förutom att du givetvis också ska nämna hur kul det är 🙂

Tyngre.se: Fem övningar som saknar syfte

Det viktigaste att tänka på när du väljer övningar är vilket syfte du har med övningen. Vad har du för mål och hur kommer övningen du väljer att hjälpa dig nå det målet. Om du tänker i dessa banor när du planerar din träning så kommer du troligen märka att vissa övningar sällan uppfyller något större syfte. I det här inlägget på Tyngre tar jag upp fem exempel på övningar som jag personligen sällan hittar något bra syfte med.

Det är viktigt att tänka på vilket syfte du har med en viss övning
Det är viktigt att tänka på vilket syfte du har med en viss övning

Tyngre: Även marklyft kan göra dig explosivare

När det gäller styrketräning för idrottare är det vanligen ett stort fokus på knäböj som övning. Det finns flera studier där man visat att om idrottare regelbundet börjar utföra knäböj och ökar sin styrka så kommer de också att hoppa aningen högre och bli lite snabbare på 10-30 meters sprinter. Det finns däremot få studier i övrigt som använt sig av andra övningar i knäböj. I den här artikeln på tyngre skriver jag däremot om en studie där man använt sig av marklyft med positiva resultat.

Tyngre: Knäböj och marklyft som bålträning

EMG aktivitet i magmusklerna vid olika övningarI det här inlägget tittar jag lite mer djupgående på påståendet att du bara behöver utföra basövningarna för att få en bra bålträning. Som du kan se i bilden här ovanför så är knäböj och marklyft inga superövningar för rectus abdominis (”magrutemuskeln”). I inlägget tittar jag lite på ett antal andra muskler med.

2 thoughts on “Listor med fem och basövningar som bålträning

  1. Angående: Knäböj och marklyft som bålträning!

    Mark o knä ger väl en otrolig träning för M. Transversus Abdominis vad jag har förstått det på Daniel.R på SL? Jag kör mycket knä o mark..ja basövningar är min grej och precis som du skriver angående sit-ups så kan man göra typ 100 st i rad utan att känna något nämnvärt i de raka absen då det är en skitövning jag övergav redan som ung..är idag 44 år. Jo Jacob nu till min fråga..eller jag får väl först ge min beundran till dig och gillar det du skriver. Köpte din bok Forma kroppen 1 i somras och älskar den. Tänkte ta mig an din nya också…Jo min fråga är rätt o slätt. Finns där ingen konkret forskning på vilken magövning för rak bukmuskulatur som är överlägset bäst/ger mest? Är mycket väl medveten om vilka övningar som ger resultat..men blev lång i huvudet när jag läste att chins är den bästa övningen som finns för magen enligt Fitness for men. Jag började luska på nätet och sen vart det kört..den ena säger si och den andra säger så. Så Jacob det hade varit jätteroligt om du hade tagit fram och verkligen gett eller skrivit ett litet inlägg om de topp 5 magövningarna som ger mest EMG för M. Rectus Abdominis så vi får det avklarat en gång för alla. Tror du är mannen som kan ge mig det svaret. Jag har synliga magrutor och låg kroppsfettsprocent men är nyfiket lagd av mig. De övningarna jag gör för de raka magmusklerna är: kabelcrunsches, hängande benlyft med raka ben, ab-rollers utan att ha knäna i och landmine 180 som tar på raka/sneda. Tack för mycket info genom åren. Keep up the good work!

    Mvh
    Fredrik Persson i

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *