Kalori vs kalori, vem är smal och råd du kan ignorera

Artiklar om kost och övervikt

Då var det dags för en lista med lite artiklar skrivna av mig som publicerats på lite andra ställen än Träningslära och här på Träna Styrka. Som vanligt gäller att om du inte vill få veta om de här lite i efterhand när jag lägger upp dessa listor här så får du följa mig via Twitter, Instagram eller Facebook där jag säger till så fort det kommit upp någon text av mig någonstans. Jag tipsar också om mycket annat intressant läsning via Twitter och Facebook.

Nedan följer ett antal artiklar från Augusti 2015.

Kalori för kalori

Studien jag skriver om i den här artikeln fick stor uppmärksamhet när den publicerades då det var en extremt välkontrollerad studie där man undersökt om folks kaloribehov förändrades beroende på fördelningen mellan kolhydrater och fett i kosten.

Förändras ditt energibehov beroende på fördelningen mellan kolhydrater och fett i kosten
Fördelningen i de två kostuppläggen som man jämförde i studien

Orsaken till att studien fick så stor uppmärksamhet beror nog främst på att resultatet gick ganska rakt emot det som många tidigare har påstått. Du kan läsa hela artikeln på Tyngre.se, ”Kalori för kalori”.

Vem är tjock och vem är smal?

Det finns bestämda definitioner på vad som räknas som undervikt, normalvikt, övervikt och fetma inom sjukvården. När vi som personer däremot bedömer om huruvida vi tycker att andra personer är smala eller tjocka så använder vi oss av helt andra referensramar som påverkas väldigt mycket av i vilken miljö vi själva befinner oss för stunden och i vilken miljö vi lever till vardags.

I den här artikeln på Tyngre går jag igenom varför det här kan vara ett problem både för folkhälsan i stort men också för personer som får en skev bild av vad som är normalt via sociala medier, ”Vem är tjock och vem är smal?

Varför fler överviktiga?

Råd om viktnedgång du inte ska lyssna på

Det finns idag en väldig massa råd om viktnedgång där en stor del av dem inte är baserade på någonting i faktaväg. Istället är det oftast helt påhittade saker eller så är det antaganden som man gjorde för många år sen när det inte fanns någon kunskap och sen har det fastnat i folks medvetande som ”sanningar”.

I den här artikeln går jag igenom några av de större myterna och förklarar varför du kan ignorera dessa råd om du vill det, ”Råd om viktnedgång du inte ska lyssna på”.

Råd om viktnedgång du inte behöver lyssna på

Blir resultaten bättre om folk får välja sin diet?

Det är ingen tvekan om att följsamhet är det allra viktigaste när det gäller viktnedgång för överviktiga personer. Jag har skrivit om det här i bland annat artikeln Olika dieter vs följsamhet oavsett diet.

Det är därför många som har argumenterat för att de dåliga långtidsresultaten i viktnedgångsstudier beror på att folk blir tilldelade dieter som de egentligen inte tycker om. Följdargumentet är då givetvis att om folk bara skulle få välja diet så skulle resultaten bli mycket bättre. Det är just det här som man har undersökt i en studie som jag skriver om på Tyngre, Blir resultaten bättre om folk får välja sin diet?.

Vilken diet är bäst att välja?

 

10 thoughts on “Kalori vs kalori, vem är smal och råd du kan ignorera

  1. Hej, har börjat prenumera på feeden via min feed-läsare. Men hela artikeln postas inte.

    ”Det här inlägg är publicerat för Träna Styrka och de som följer denna site via RSS. Om du läser det här någon annanstans så tryck på den här länken Kalori vs kalori, vem är smal och råd du kan ignorera.”

    Så det innebär att man måste öppna upp webläsaren bara för att läsa. Kan detta fixas, eller är det fel feed jag prenumererar på?

  2. Hallå Jens!
    Det är medvetet från min sida. Främst var det för att en del sidor snodde allt material och sen tappar jag även annonsintäkter om folk inte besöker sidan.

  3. Apropå det här med vad som ses som normalt och inte, och skönhetsideal… Det skulle ju också kunna vara så att många, ffa kvinnor, tycker att de är för tjocka för att vara riktigt SNYGGA, samtidigt som de tror att de är normalviktiga rent medicinskt. Jag vet inte om det finns någon forskning som försöker sära på dessa två faktorer, men min gissning (bara anekdotiskt utifrån hur samtal om vikt brukar gå) är att det nog är en ganska vanlig kombination.

  4. Hej Jacob,
    Vill bara säga att jag uppskattar verkligen all kraft och energi du lägger på dina artiklar. De är verkligen informativa men to-the-point! Strosat omkring på dina sidor ett tag men aldrig kommenterat, kände att det var dags nu! Keep up the good work!

  5. Angående kaloriartikeln så strider väl fynden i undersökningen mot kalorilagen, borde inte grupperna gå ned lika mycket om det var så att det bara handlade om kcal in och ut?

    Hur mycket energi försvann från ”lågkolydrat”-gruppens kroppar i form av glykogen?

  6. Fynden strider inte mot energilagarna. Skillnaden ligger dels i förbrukat glykogen (som du påpekade) men också i att energiförbrukningen var lägre i lågkolhydratgruppen. Det fanns även en tendens till att lågkolhydratgruppen förbrukade mer protein. Detta tillsammans förklarar i princip hela skillnaden i fettbalans.

  7. Ola Wallengren:
    Fynden strider inte mot energilagarna. Skillnaden ligger dels i förbrukat glykogen (som du påpekade) men också i att energiförbrukningen var lägre i lågkolhydratgruppen. Det fanns även en tendens till att lågkolhydratgruppen förbrukade mer protein. Detta tillsammans förklarar i princip hela skillnaden i fettbalans.

    Finns det då enligt dig (eller Jacob) någon direkt fördel med lågkolhydratskost eller tex isokalorisk kost vid deff, jämfört med högre andel kolhydrater?
    Mvh

  8. Inga självklara fördelar. Personlig preferens och erfarenhet får avgöra.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *