Intervju med mig i BODY Radio

Idag kom då intervjun med mig i BODY Radio. Förutom lite felsägningar som ”raka axlar” och liknande så blev det en ganska bra intervju. Tyvärr blir ljudet lite dåligt på några få ställen men det går att höra vad jag säger.

 

Nytt avsnitt av mig i BODY Radio
Nytt avsnitt av mig i BODY Radio

Där är vissa saker som tas upp som kan vara värd en kommentar.

  • När det gäller risken för axelbesvär vid kettlebellswings så har jag kommenterat det på i en tråd på Kolozzeum som du hittar här.
  • Att effekten av jojo-bantning kan bli mer övervikt har jag tagit upp teorin kring här i inlägget Hur du blir tjock av att banta (Ja, BODY tog rubriken rakt av ;)) och de möjliga effekterna av det tog jag upp så sent som igår på Traningslara.se, 50 % av alla tjejer och kvinnor är överviktiga trots normalt BMI.
  • Om ni ha BODY Radio applikationen till Android eller iPhone så har ni fått fri tillgång till några sidor från viktminskningskapitlet i min och Nicklas bok Forma Kroppen och Maximera din Prestation. Just nu är min internetuppkoppling totalt värdelös men jag ska tänker även lägga upp dessa sidor på Traningslara.se senare.
  • Bilden som används till podcastspelaren här under är från vattenfallet där Gollum jagar fisk i Sagan om Ringen. Det är därför jag poserar lite udda 🙂


Om det är några frågor som dyker upp under tiden som du lyssnar eller efter som berör det som tas upp i programmet är det bara att fråga på här bland kommentarerna.

6 thoughts on “Intervju med mig i BODY Radio

  1. Jacob kan du inte dela med dig av receptet på din dyra ”macka”? Kommer inte ihåg vad den heter på spanska 😀

  2. Givetvis 🙂 Det är det klassiska catalanska sättet du får här. Du behöver

    • Bröd, ska egentligen vara av en typ vid namn Pan de Payés men det hittar man inte så ofta. Så jag kör med baguetter med hård skorpa
    • Tomater som är väl mogna och lätt faller isär. De får inte vara hårda
    • Olivolja
    • Salt
    • Jamon Serrano (fungerar med iberioco)

    Skär upp brödet. Dela tomaten i två bitar och smeta sen ut rikligt med tomat över hela bröder. Det är meningen att tomaten ska falla isär och man får ett litet lager med krossad tomat på brödet. Själva skalbiten som blir över av tomaten slänger man oftast men det fungerar att lägga den på brödet med. I Sverige smakar inte alltid tomaterna så mycket och det kan vara svårt att hitta ordentligt mogna tomater så då låter jag ofta tomaten ligga för lite mer smak.

    När man är klar med tomat är det dags att ta på olivolja. En tun linje olja som formar en cirkel över hela brödet brukar vara lagom men det här är helt klart en preferenssak. Själv har jag ofta ganska mycket, särskilt om jag använder baguett då det då blir mer bröd än med en skiva Pan de Payés.

    När du är klar med oljan strör du på lite salt och sen är det dags att lägga på skinkan. Köper man detta ute får man ett lager. Gör jag det själv är det minst två när jag har Pan de Payés och ofta mer än det om jag använder baguette.

    Sen är det bara att njuta av en enormt god macka 🙂

  3. Nu var det iofs inte du som nämnde detta, utan någon av de svamliga herrarna i början – men det här med att kvinnor skulle vara mer benägna än män att överkompensera energiintaget efter träning, vet du varifrån det kommer ifrån? Kollade lite snabbt på Pubmed men hittade inte åt någon studie som skiljde män och kvinnor åt i detta avseende.

  4. Karin: men det här med att kvinnor skulle vara mer benägna än män att överkompensera energiintaget efter träning, vet du varifrån det kommer ifrån?

    Hallå Karin!
    Det är inget jag känner till något om heller.

  5. Hej Jacob.

    Tänkte höra om du kan förklara hur träningsvärk och ”detraining” fungerar? För detta hände mig: efter en veckas träningsuppehåll återvände jag till gymmet och körde mitt pass, helt samma upplägg, vikter och reps. Dagen efter har jag en härlig träningsvärk. Vilket jag inte kommer ha efter nästa pass, är jag säker på.

    Såvitt jag vet är träningsvärk kroppens anpassning till ny träning. Är det såpass att kroppen tappar fitness redan efter sju dagars uppehåll?
    Att tappa träningsform kallas väl ”detraining” om jag är på rätt spår?

    Tack för en bra hemsida!
    Med vänlig hälsning
    Pontus

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *