Nu får man inte längre påstå vad som helst på matförpackningarna

Det är i alla fall målet med en ny lag som tydligen ska börja gälla i slutet av den här månaden. Du kan höra mer kring det i Sveriges Radio här under:

Sveriges Radio sände också ett längre program kring det hela som slutade för bara en 40 minuter sen och som också nu finns tillgängligt online:

Reglerna ska alltså gälla alla livsmedel. Inte bara kosttillskott men det är ju givetvis där som fokus hamnar i reportaget och det med rätta. Det är helt sjukt vilka påstående man kan hitta i samband med de flesta kosttillskott.

Det jag är lite ”rädd för” är att de som bestämmer vad som får och inte får skrivas på förpackningar börjar bestämmas av människor med pengar. Om det kommer krävas väldigt ”stora” bevis för att en produkt har hälsoeffekter känns det som att det kommer bli som läkemedelsbranchen. De stora företagen kan styra upp en studie själv där de testar sin egna patenterade produkt medan försäljarna av nyttiga råvaror som vem som helst kan odla inte kan bevis med stor säkerhet att deras varor är hälsobringande och de får då vara utan hälospåståenden på sina produkter.

Resultatet kan alltså bli att vi får fint förpackade processade produkter med hälsopåståenden där tillverkarna har sponsrat egna studier och sen har vi ordentliga råvaror där försäljarna inte får påstå någonting på grund av otillräckliga bevis.

Katrinplommon hjälper om man är hård i magen
Katrinplommon hjälper om man är hård i magen

I det andra radioprogrammet jag lagt in här ovanför tar man också upp bra synpunkter kring de nya reglerna ungefär 13 minuter in i programmet. Där tar man också upp ett bra exempel med katrinplommon som belyser precis det jag skrev precis. Efter de nya reglerna får man inte längre säga att katrinplommon hjälper mot förstoppning.

När man intervjuar de som är för regeln så skyller de på försäljarna av katrinplommon inte har kunnat ge tillräckligt bra bevis för EFSA. Men vilken försäljare av katrinplommon har råd och kunskap att göra en tillräckligt bra studie på det?

Tänk dig själv att du är en av 5 återförsäljare av katrinplommon. Dina plommon är i princip som de andra försäljarnas och du kan inte marknadsföra dig med någon ”ny smak” eller häftig förpackning. Ska då du lägga ut pengar (som du troligen har svårt att få ihop) på att göra en studie på katrinplommon som sen dina konkurrenter kan utnyttja rakt av? De får alltså samma marknadsföringsfördelar och kan skriva samma sak på sina förpackningar men de har ingen utgift.

Men oavsett så verkar de nya reglerna vara ett stort steg framåt. Jag är bara rädd att man kommer sätta ribban för vad som är bevisat alldeles för högt vilket gör att marknadsföringsfördelen exklusivt kommer att tillfalla de stora företagen men stora muskler och patenterade produkter. Effekterna borde vi kunna börja märka av redan i höst så vi får se vad som händer.

6 thoughts on “Nu får man inte längre påstå vad som helst på matförpackningarna

  1. Har läst hundratals studier inom kategorin ”functional foods” vilket är ett av mina intressen. Det finns en hel del livsmedel som verkar ha närmast medicinska effekter eller pekar åt det hållet. Problemet i de flesta fall är att studierna är få och har vissa brister som mer välfinansierade studier inte har. Oftast handlar det om antal deltagare eller avsaknad av kontrollgrupp m.m. Jag undrar hur högt ribban för ”beviskrav” ska sättas? Kan bli flummigt och godtyckligt.

    Sen undrar jag vad du fick för intryck av USA när du var där? Hört att det är Vilda Västern där angående påstående på förpackningar.

  2. fluffy_ferret: Jag undrar hur högt ribban för ”beviskrav” ska sättas? Kan bli flummigt och godtyckligt.

    Det är det jag också är orolig för. Men förändringen är ju ändå ett stort steg framåt skulle jag säga. Det kommer ju rensas upp en hel del.

    Kosttillskottsförsäljarna får sluta sälja fettförbrännare hehe 🙂 Eller de får hitta på ett nytt namn och sluta påstå saker kring det. Troligen blir det mycket internetmarknadsföring där någon sponsrad atlet säger att han/hon upplever att det hjälper mot ”X” 🙂 Men vi får se..

    fluffy_ferret: Sen undrar jag vad du fick för intryck av USA när du var där? Hört att det är Vilda Västern där angående påstående på förpackningar.

    Det är kaos 🙂 Nu kan jag ha fel men jag är ganska säker på att de i USA har ganska stränga regler. Problemet är att man inte behöver få godkänt innan man påstår något och straffet om man åker fast är relativt milt sett till hur mycket man kan tjäna på att överdriva/ljuga. Så de flesta påstår en massa överdrivet, säljer sin produkt och gör god vinst. Sen när boten kommer betalar man genom att ta några få procent av vinsten.

    Titta bara på Reebok EasyTone. Reebok fick ju betala böter för falsk marknadsföring men de har säkerligen gjort goa pengar på skorna ändå. Och reklamen fortsätter ju via olika videosidor på nätet där reklamfilmen finns kvar trots att Reebok inte får visa den längre. Det enda Reebok behöver göra är ju att inte klaga på copyrightbrott vilket de givetvis inte gör då det är gratis reklam som dessutom påstår saker som de själva inte får påstå längre

  3. Jag tror inte det blir speciellt flummigt och godtyckligt. Förfarandet kommer förmodligen vara det samma som när man granskat hälsopåståenden för livsmedel. De är väldigt konservativa, vilket resulterat i att man nu mera inte kan påstå speciellt mycket om något livsmedel.

    http://www.halsopastaenden.se/

  4. Lite haltande jämförelse i ditt exempel med katrinplommon och medicin. Det är ju inte apoteken som betalar studier som bevisar ny medicins fördelar… Mer rimligt vore väl då att katrinplommonens producenter sponsrade en sådan forskning.

  5. Det är nog mer rimligt att det blir producenterna/tillverkarna som får stå för studierna ja. Poängen är att någon måste göra det och när det är en produkt som det inte går att sätta patent på tror jag inte att någon är beredd att lägga ut pengarna för att göra det.

  6. Nu bedrivs det ju forskning på vad som är nyttigt eller ej på fler ställen än bara hos läkemedelsbolagen. Det finns mycket forskning om kost och motion t ex. Jag tror inte det blir ett problem. Problemet är att de som säljer tvivelaktiga produkter snabbt kommer att hitta kryphål. De kanske skriver ”Vår produkt xxx sägs hjälpa kroppen att stärka sig.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *