Julklappstips 2 – Wake up light för en piggare morgon

Wake up light hjälper dig att vakna på ett bra sätt
Wake up light hjälper dig att känna dig piggare när du vaknar på morgonen
Wake up light hjälper dig att känna dig piggare när du vaknar på morgonen

Då var det dags för julklappstips nr 2 och det här är nog min absoluta favorit när det gäller teknikprylar som jag inte är säker på om det finns något verkligt stöd för men samtidigt tror jag på den till 100 procent 🙂 Jag har själv kört med någon typ av wake up light de senaste 5 åren och tycker det är en fantastiskt uppfinning.

Principen med den här typen av väckarklockor är att de sakta börjar lysa upp rummet innan du ska vakna upp och när du väl vaknar är det ljust. Detta ska då få dig att vakna upp på ett bättre sätt.

Jag skrev i öppningen att jag inte är säker på om produkten verkligen fungerar men det är inte för att det helt saknas forskning. Jag har faktiskt tänkt skriva ett inlägg kring detta på Traningslara.se under en väldigt lång tid men aldrig hittat tid och den där sista inspirationen att sätta mig in i ämnet.

Men ser man bara till abstrakt och väldigt ytlig läsning så verkar det het klart som att den här typen av produkter fungerar. Hos personer som upplever att de har svårt att vakna på morgonen ökar den piggheten och de känner sig mer utvilade (1, 2).

Tittar vi på lite mer allvarliga problem än seghet på morgonen så har även wake up light eller ”dawn simulation” som det brukar kallas i studier, visat sig kunna hjälpa mot mild vinterdepression (3, 4). En meta-analys från 2005 kom fram till att även om kvalitén på många studier är dålig så verkar effekten från wake up lights vara i klass med ljusterapi och andra typer av farmakologisk behandling av vinterdepression (5).

Så även om jag vill lägga till en disclaimer här då jag som sagt inte läst studierna ganska väl så verkar det i alla fall finnas lite mer än hype bakom den här typen av väckarklocka.

Hur wake up light fungerar

Normalt börjar lampan lysa upp rummet 30 minuter innan du ställt in den på att vakna. Detta verkar vara en ganska universell tid även om en av klockorna jag haft gett möjligheten att justera tiden på stegringen. För mig har dock 30 minuter fungerat bäst.

Personligen vaknar jag nästan alltid innan de här 30 minuterna har gått vilket är väldigt skönt då man slipper pipandet som en normal väckarklocka ger av. Dessutom upplever jag att jag känner mig piggare när jag ”vaknat av mig själv” jämfört med att klocka mer eller mindre väcker mig med en chock. Men i fall du inte skulle vakna av dig själv så sätter väckarklockan igång någon typ av ljud så du garanterat vaknar. Vanligen är det någon form av naturljud men på flera modeller verkar man kunna välja ljudet själv med.Det här händer dock endast mig då jag sovit alldeles för lite, kanske 5-6 timmar.

Varför klockan fungerar mer än det kan kännas självklart att det är bra att inte vakna av en chock kan jag inte svara på.

Det negativa med wake up light

Det enda negativa jag kan komma på med den här typen av ljus är att det inte alltid är en så värst bra lösning om du har en respektive som har sovmorgon 🙂 För även om det känns väldigt bra för dig att vakna upp utan något tjut från väckarklockan så väcker tyvärr den här lampan även min sambo.

Så har hon sovmorgon och jag ska upp tidigt får jag ibland bita ihop och använda mig av alarm på mobilen eller liknande. Detta väcker givetvis också henne men det går mycket fortare att somna om när du vaknat av den istället för av att det blivit ljust i rummet.

En annan, väldigt liten, negativ punkt är att det ibland faktiskt kan vara lite irriterande att vakna upp kanske 10-15 minuter tidigare än du satt klockan.

Pris och modell

Wake up light hjälper dig att vakna på ett bra sätt
Den Wake up Light jag har för närvarande. Bästa varianten jag testat fram tills nu

Jag är för närvarande inne på min fjärde variant av wake up light och jag har gradvis gått upp lite i prisklass och för närvarande har jag faktiskt en modell från originaltillverkaren Philips. Den kostar ungefär 600 kr med frakt hos [clink id=”58″ target=”_blank” title=”Wake up Light hos CDON”]CDON[/clink].

Tidigare har jag haft en billig variant från NetOnNet för 200 kr som egentligen inte fungerade särskilt bra men den var nog för att jag skulle köpa en ny bättre modell. Några månader efter det köpte jag en [clink id=”35″ target=”_blank” title=”Wake up Light kopia hos Clas Ohlson”]Prologue från Claes Ohlson[/clink] men det var inte samma modell som den de säljer nu. Den var helt okej och jag hade den i typ 2 år. Det enda jag egentligen kan klaga på var kontrollerna som var svåra att förstå samt att någon knapp snabbt blev lite lös vilket gjorde att den kändes lite ”billig”.

Den modellen som Clas Ohlson har nu har blivit sågad sett till recensionerna och den kostar ju dessutom bara 200 kr mindre än Philips billigaste variant. Så jag hade personligen valt den dyrare varianten. Den enda fördelen med min äldre prologue jämfört med mina två senaste Philips varianter var att den hade många olika väckningsljud. Den jag har nu från Philips har några enstaka. Men samtidigt vaknar jag ju väldigt sällan av att ljudet gått igång ändå 🙂

8 thoughts on “Julklappstips 2 – Wake up light för en piggare morgon

  1. En sån här lampa kan väl bara funka om det är mörkt i rummet man sover i? 🙂

  2. Jag ska absolut skaffa en sådan när min treåring slutar ropa på mig mitt i natten, och jag kan vara hyggligt säker på att jag är i mitt sovrum när morgonen närmar sig…

    Fast barnen borde kanske också ha sådana iofs.

  3. Jag har en Philips och kommer aldrig att byta tillbaka till gammal skräll-klocka! Det är skönare att väckas lite försiktigt än att bli purrad i gryningen av ett vildsint pipande.

  4. Annica:
    Jag har en Philips och kommer aldrig att byta tillbaka till gammal skräll-klocka! Det är skönare att väckas lite försiktigt än att bli purrad i gryningen av ett vildsint pipande.

    Jag håller med. Jag blir nästan irriterad redan innan jag lägger mig de dagarna då jag inte kan använda den för att sambon har sovmorgon 🙂

  5. Fick en i julklapp efter att jag läste här och önskade mig en. Älskar den! Är faktiskt mycket piggare på dagarna och vaknar numera nästan alltid före ljudet kommer. Nackdelen är att jag faktiskt vaknar lika jobbigt tidigt på helgerna. Fast man kanske skulle börja gå upp då och få lite gjort 🙂
    TACK för en helt suverän blogg!!!

  6. Hej! Bara ett tips: Nu finns det philips hue som är varnliga lampor (glödlampor? eller vad man kallar dem) som kopplas till din wifi så kan du styra dem på olika sätt med mobilen. Jätteskönt att ha soluppgång och solnedgång i hela hemmet. Funkar jättebra fö rungarna också.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *