Träning som kallas fettförbrännande ökar matintaget

För någon vecka sen skrev jag om en studie där man resultatet visade att människor tenderar att äta mindre mat efter träningen om de upplevt träningen som kul, Är träningen rolig äter du bättre efter den. Idag tänkte jag ta upp en studie som i princip visar på samma sak men med en liten annan vinkling.

Appetite. 2014 May 28.
Labeling exercise fat-burning increases post-exercise food consumption in self-imposed exercisers.
Fenzl N, Bartsch K, Koenigstorfer J.

The goal of the study was to determine whether the label given to an exercise bout affects immediate post-exercise food intake. The authors hypothesized that explicitly labeling an exercise bout ’fat-burning’ (vs. labeling an exercise bout ’endurance’ exercise) would increase post-exercise food intake in individuals who self-impose physical activity, because they are more likely to see the label as signal of activated fat metabolism and license to reward oneself. No such effect was expected for individuals who do not self-impose physical activity but consider exercise enjoyable. Ninety-six participants took part in an experiment manipulating the label given to an exercise bout (fat-burning exercise or endurance exercise) between participants. They cycled on an ergometer for 20 minutes at a consistent work rate (55-65% of predicted VO2 max) and were offered ad libitum food (i.e., pretzel pieces) after the exercise bout. The results showed that self-imposed exercisers, that is, individuals with low behavioral regulation and individuals with high psychological distress, high fatigue levels, and low positive well-being when exercising, ate more food after exercise when the bout was labeled fat-burning exercise rather than endurance exercise. The results help develop health interventions, indicating that the tendency to compensate for energy expended following physical activity depends on both the label given to the exercise bout and the degree to which individuals self-impose physical activity.

Det som har undersökts i den här studien är dels precis samma sak som man tittade på i den förra studien. Alltså om personer som anser att träning är tråkigt eller svårt att genomföra regelbundet är mer benägna att kompenserar för träningen med extra mat efter jämfört med personer som tycker att träning är kul och tränar regelbundet. Men förutom den vinklingen så la man till ytterligare en variabel. Forskarna ville också se hur olika ”etiketter” på träningen påverkade deltagarna.

Forskarnas hypotes var att personer som inte tränar för att de tycker träningen är kul är mer benägna att ge sig själv en belöning i form av mat efter träningen om träningen kallas för ”fat -burning” (eg fettförbrännande) istället för något mer neutralt, i det här fallet ”endurance”. Som jag har skrivit flera gånger om här på bloggen så tenderar människor att äta mer av mat när de tror att maten är nyttig, Äter folk mer om det står light på förpackningen?. Det här gäller väldigt många typer av ord som egentligen inte har någonting alls med nyttigt att göra så som ekologiskt, fitness, mer av vitamin x osv. Får du människor att tro att det är någonting bra med någonting de äter så äter de sannolikt mer av det, särskilt om de är på ett humör där de anser att de själva är värda en belöning.

Det forskarna tänkte med studieupplägget var att etiketten fat-burning också skulle kunna fungera som en signal för människor att de gjort någonting bra och att de därmed är mer troliga att belöna sig själva. Och särskilt då personer som normalt inte tränar för att det är kul utan som istället kanske tränar för att de känner att de ”verkligen borde träna” eller ”behöver det för att komma i form” osv.

Fettförbrännande träning sågs som en större orsak till belöning

Och resultatet visade sig stödja forskarnas hypotes. Deltagarna i studien som normalt inte tyckte att träning var särskilt kul eller som hade svårt att komma igång med regelbunden träning åt mer mat efter träningen när man kallade den för fettförbrännande.

Många äter mer mat efter träning om de tror att träningen varit fettförbrännande
Beroende på vilken etikett man sätter på ett träningspass så kommer människor att äta olika mycket mat efter. Människor som främst har en yttre motivation till träning (lågt värde på ”behavioral regulation in exercise) kompenserar mer för träning som kallas ”fettförbrännande” jämfört med annan träning med mer neutralt namn. Man fann precis det motsatta resultatet hos deltagarna som tränade mer regelbundet och med mer inre motivation då de tenderade att äta mer efter träningen som kallades för ”endurance”.

Ett överraskande fynd i den här studien var att personerna som hade en större inre motivation till träning och som gjorde det mer regelbundet för att de tyckte det var kul faktiskt kompenserade mer för träningen när den kallades för ”endurance” istället för ”fat-burning”. Detta var ett resultat som forskarna inte hade väntat sig när de planerade studien och det är oklart varför det är så. Kanske vill dessa personer mer ge sig själva en belöning när de upplevt att de tränat för att förbättra sin prestation (passet kallades ju endurance) eller så kanske de helt enkelt bara tänkte att de skulle kompensera för energin de gjort av med träningen så de skulle orka träna igen senare?

Upplägget på den här studien är ganska primitivt och personligen tycker jag inte att man kunde gjort den mer lik verkligheten än vad man har gjort. Hela studien är utförd i ett laboratorium och som träning fick deltagarna cykla på ett bestämd motstånd på en cykel under en bestämd tid. Motståndet och tiden var exakt den samma i de två situationerna och det var alltså bara själva etiketten på träningen som skiljde sig. Efter själva träningen fick deltagarna servera sig själva med en skål salta kringlor (typ kex) samtidigt som man bad dem svara på ett frågeformulär. När deltagarna var klara med att svara på frågorna fick de sen gå hem.

Att rikta fettförbrännande träning mot överviktiga

Det är inte direkt någon hemlighet att träning som marknadsförs som fettförbrännande allt som oftast riktar sig mot personer som just vill gå ner i vikt. Resultatet från den här studien visar att på ett komplext problem då den träningen som överviktiga troligen dras till mer är samma träning som troligen kommer att göra så de äter mer efter träningen.

Det bästa är givetvis om man slutat kalla träningar för fettförbrännande. Särskilt med tanke på att användningen av energisubstrat under ett träningspass oftast är ganska ointressant när det gäller viktnedgång. Men att företag och människor som tjänar pengar på att locka till sig folk som vill gå ner i vikt ska sluta använda en av de mest effektiva termerna för att just locka till sig dessa människor känns inte särskilt troligt. Så världen kommer troligen att snurra vidare precis som den gör nu och människor som börjar träna för att ”bränna fett” kommer känna sig mer värda av en belöning i form av mat efter träningen om träningen varit ”fettförbrännande”.

1 thought on “Träning som kallas fettförbrännande ökar matintaget

  1. Inte särskilt förvånande. Jag tycker det låter som den klassiska feltänktheten som man stöter på hos människor ur form, fast som vill bli i form, fast som aldrig blir det, dras med. Ska man bli bra så måste man syssla med träningen långsiktigt. Ska man syssla med något långsiktigt så måste det vara en del av ens vardag. Som att gå till jobbet, och det är inte alltid kul. Men belönar sig inte för att man ”varit duktig” och gått till jobbet, för man måste nämligen jobba. Och ska man bli i bra form måste man träna, det får man heller ingen belöning för, det är något som krävs av en.

    Jag känner i alla fall ingen som är i bra form under lång tid som går och tänker att de varit duktiga och ska belöna sig. Man måste byta inställning om man ska lyckas.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *