Det här är väldigt intressant information. Infografik över hur vi får att tro att vi har många olika val när vi i är och handlar men i själva verket handlar vi det allra mesta ifrån några enstaka väldigt stora märken. Jämförelsen är utförd i USA så det är nog inte direkt överförbar till Sverige även om marknaden är väldigt lik här med och definitivt på väg åt samma håll.
Själva infografiken är från den här artikeln, Top Grocery Brands Comparison: Disturbing Truth About How Big Food Companies Exploit Your Shopping Habits. I texten i det inlägget kan du till exempel läsa följande:
For instance, I Can’t Believe It’s Not Butter!, Shedd’s Country Crock, Imperial, Promise and Brummel & Brown seem to be competing margarine brands, but they’re all owned by Unilever. Similarly, ConAgra Foods owns Blue Bonnet, Parkay and Fleishmann’s. Between the two giants alone you have eight supposed margarine choices. As much as 33 more categories are dominated by 2-4 big players. Clearly, that’s not much of a choice.
Likewise, through mergers, food companies get to own products that are traditionally outside of their core brands. Pepsi not only sells soft drinks and sports drinks, but also Mediterranean food, granola bars, hot cereal, popcorn, rice mixes, waffles and nuts
Det här är ju en väldig effektiv taktik från de stora företagen. Om de endast haft en produkt inom en kategori av livsmedel så hade kunder som inte vetat vilket märke de vill köpa valt mellan den produkten och kanske två konkurrenters enda produkter. Om vi antar att valet sker lite på slump så kommer de då att sälja till ungefär 1/3 av dessa kunder. Om företaget istället har 6 produkter i deras kategori medan de andra företagen inte utökar sina produktval så kommer sannolikheten att bli 6/8. En ökning från 33 procent till 75 procent av försäljningen.
Här är själva infografiken som visar hur stor andel av en viss marknad som domineras av några få märken.
Det här är ju väldigt relaterat till ett tidigare inlägg jag skrivit med titeln, Nästan allt vi äter kommer från endast 10 företag där jag hade med följande bild. Det är med andra ord extremt stora företag som totalt dominerar matmarknaden och med denna dominans kommer väldigt stora vinster och en stor makt även politiskt. Som ofta missbrukas…
Lämna ett svar