En illustration över vilka företag som i princip äger hela matmarknaden i världen

Hur få företag totalt dominerar matmarknaden

Det här är väldigt intressant information. Infografik över hur vi får att tro att vi har många olika val när vi i är och handlar men i själva verket handlar vi det allra mesta ifrån några enstaka väldigt stora märken. Jämförelsen är utförd i USA så det är nog inte direkt överförbar till Sverige även om marknaden är väldigt lik här med och definitivt på väg åt samma håll.
Själva infografiken är från den här artikeln, Top Grocery Brands Comparison: Disturbing Truth About How Big Food Companies Exploit Your Shopping Habits. I texten i det inlägget kan du till exempel läsa följande:

For instance, I Can’t Believe It’s Not Butter!, Shedd’s Country Crock, Imperial, Promise and Brummel & Brown seem to be competing margarine brands, but they’re all owned by Unilever. Similarly, ConAgra Foods owns Blue Bonnet, Parkay and Fleishmann’s. Between the two giants alone you have eight supposed margarine choices. As much as 33 more categories are dominated by 2-4 big players. Clearly, that’s not much of a choice.
Likewise, through mergers, food companies get to own products that are traditionally outside of their core brands. Pepsi not only sells soft drinks and sports drinks, but also Mediterranean food, granola bars, hot cereal, popcorn, rice mixes, waffles and nuts

Det här är ju en väldig effektiv taktik från de stora företagen. Om de endast haft en produkt inom en kategori av livsmedel så hade kunder som inte vetat vilket märke de vill köpa valt mellan den produkten och kanske två konkurrenters enda produkter. Om vi antar att valet sker lite på slump så kommer de då att sälja till ungefär 1/3 av dessa kunder. Om företaget istället har 6 produkter i deras kategori medan de andra företagen inte utökar sina produktval så kommer sannolikheten att bli 6/8. En ökning från 33 procent till 75 procent av försäljningen.
Här är själva infografiken som visar hur stor andel av en viss marknad som domineras av några få märken.

comparisons.financesonline.com

Det här är ju väldigt relaterat till ett tidigare inlägg jag skrivit med titeln, Nästan allt vi äter kommer från endast 10 företag där jag hade med följande bild. Det är med andra ord extremt stora företag som totalt dominerar matmarknaden och med denna dominans kommer väldigt stora vinster och en stor makt även politiskt. Som ofta missbrukas…

De stora livsmedelsföretagen i norden
De stora livsmedelsföretagen i norden och vilka som verkligen äger dem


Publicerat

i

av

Kommentarer

10 svar till ”Hur få företag totalt dominerar matmarknaden”

  1. Profilbild för Henrik Harding
    Henrik Harding

    Intressant. Tack för informationen.
    Från det lilla jag har sett är utvecklingen likadan på läkemedelssidan.

  2. Profilbild för Leifanders
    Leifanders

    Samtliga produkter listade i det här inlägget utstrålar kvalitet och hälsosam kost……….
    Om folk bara kunde sluta köpa halv/helfabrikat och istället lagade riktig mat på bra råvaror skulle vi slippa den här diskussionen. Förmodligen skulle det ge rejäla vinster för samhället i stort och för väldigt många människor också. De enda som skulle drabbas negativt är väl Unilever och den typen av företag…

  3. Profilbild för Henrik
    Henrik

    Bra som vanligt! Jag undrar över hur du menar att den politiska makten som matkonglomeraten har missbrukas. Har du något exempel att ge?
    Trevlig dag!

  4. Profilbild för Lavazza
    Lavazza

    Leifanders: Ja, sammansatta produkter är mycket mer lönsamma, trots därmed förknippade reklamutgifter, än råvaror. Fast reklamen är välinvesterad. Jag valsar hela gryn till min frukost, medan barnen föredrar dyra frukostflingor, och de är åtminstone hittills inte mottagliga för mina argument.

  5. Profilbild för Jacob Gudiol

    Henrik:
    Bra som vanligt! Jag undrar över hur du menar att den politiska makten som matkonglomeraten har missbrukas. Har du något exempel att ge?

    Det går att börja här, https://traningslara.se/who-och-lobbyverksamhet-fran-livsmedelsindustrin/
    Sen har jag en etikett kallad lobbyverksamhet här på sidan där du hittar inlägg där jag skrivit om det, https://traningslara.se/tag/lobbyverksamhet/
    Utöver det står det ganska bra om det i originalartikeln till den andra bilden, http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=sv&js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.convergencealimentaire.info%2F

  6. Profilbild för Jacob Gudiol

    Leifanders: Samtliga produkter listade i det här inlägget utstrålar kvalitet och hälsosam kost……….
    Om folk bara kunde sluta köpa halv/helfabrikat och istället lagade riktig mat på bra råvaror skulle vi slippa den här diskussionen.

    Lätt sagt, extremt svårt att genomföra så länge som dessa väldigt stora företag får agera på det sätt som de agerar nu. Som Lavazza väl belyser är det inte lätt att arbeta emot en enormt stor PR-maskin när det gäller att berätta för barn, ungdomar och även vuxna vad som verkligen är bra för deras kroppar. Vi har också inbyggt i vår fysiologi att känna en stor belöning från den mat som dessa stora företag producerar.

  7. Profilbild för Henrik
    Henrik

    Tack för tipsen Jacob.

  8. Profilbild för Nicklas Neuman
    Nicklas Neuman

    Den läsning jag kan komma på direkt där svenska förhållanden – respektive svenska förhållandes relation till den globala marknaden – är två böcker av Gunnar Brulin. Klart läsvärda böcker i alla fall. Givetvis ingen vetenskaplig kvalitet men det är heller inte syftet.
    Billig mat – en dyr affär : Om matmakt och behovet av medvetna konsumenter
    http://www.adlibris.com/se/bok/billig-mat—en-dyr-affar-om-matmakt-och-behovet-av-medvetna-konsumenter-9789185343164
    Dagens rätt : om mat, makt och människovärde
    http://www.adlibris.com/se/bok/dagens-ratt-om-mat-makt-och-manniskovarde-9789157480309

  9. Profilbild för Roger
    Roger

    Jacob Gudiol: Lätt sagt, extremt svårt att genomföra så länge som dessa väldigt stora företag får agera på det sätt som de agerar nu. Som Lavazza väl belyser är det inte lätt att arbeta emot en enormt stor PR-maskin när det gäller att berätta för barn, ungdomar och även vuxna vad som verkligen är bra för deras kroppar. Vi har också inbyggt i vår fysiologi att känna en stor belöning från den mat som dessa stora företag producerar.

    För en gångs skull håller jag med dig till varje bokstav. 😉

    1. Profilbild för Jacob Gudiol

      Jippie, det betyder otroligt mycket för mig att du som baserar dina slutsatser helt på tro håller med mig i mina slutsatser…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *