Översiktsartikel om sötningsmedel

Det finns ingen orsak att tro att aspartame är farligt i rimliga mängder
Fun Light är sötad med aspartam eller stevia

Den här studien publicerades igår. Det är en översiktsartikel där man tittat på sötningsmedel och de eventuellt skulle kunna klassas som så kallade ”functional foods”.

Överlag en intressant översiktsartikel där man fokuserar mycket på att jämföra sockersötat med sötningsmedel där sötningsmedel tar en överlägsen seger.

I övrigt har man dessutom med en liten extra del kring Stevia. Stevia är ett sötningsmedel som ganska nyligen blivit godkänt för användning i livsmedel och är därför inte särskilt välstuderat ännu.

De studier som finns på Stevia antyder dock att det verkar fungera likvärdigt med aspartam när det gäller mättnad och matintag. Användandet av Stevia anses också för närvarande vara säkert.

Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2012 Nov;15(6):597-604.
Artificial sweeteners: a place in the field of functional foods? Focus on obesity and related metabolic disorders.
Raben A, Richelsen B.

PURPOSE OF REVIEW: Artificial sweeteners can be a helpful tool to reduce energy intake and body weight and thereby risk for diabetes and cardiovascular diseases (CVD). Considering the prevailing diabesity (obesity and diabetes) epidemic, this can, therefore, be an important alternative to natural, calorie-containing sweeteners. The purpose of this review is to summarize the current evidence on the effect of artificial sweeteners on body weight, appetite, and risk markers for diabetes and CVD in humans. RECENT FINDINGS: Short-term intervention studies have shown divergent results wrt appetite regulation, but overall artificial sweeteners cannot be claimed to affect hunger. Data from longer term intervention studies are scarce, but together they point toward a beneficial effect of artificial sweeteners on energy intake, body weight, liver fat, fasting and postprandial glycemia, insulinemia, and/or lipidemia compared with sugar. Epidemiological studies are not equivocal, but large cohort studies from the USA point toward decreased body weight and lower risk of type-2 diabetes and coronory heart diseases with increased intake of artificial sweeteners compared with sugar. SUMMARY: Artificial sweeteners, especially in beverages, can be a useful aid to maintain reduced energy intake and body weight and decrease risk of type-2 diabetes and CVD compared with sugars. However, confirmative long-term intervention trials are still needed.

I princip är den här artikeln en mer teknisk och djupgående upprepning av det jag skrev för några dagar sen i inlägget ”sötningsmedel och vikten” och jag kommer därför inte att upprepa allting här en gång till. Men i just den här tidskriften summerar alltid forskarna det som de har tagit upp i en liten lista kallad Key Points som jag tänkte jag skulle dela med mig av.

Key Points från artikeln - Sötningsmedel är långt bättre än socker
Key Points från artikeln

För att summera så finns det ingen orsak att vara rädd för sötningsmedel så som aspartam eller sukralos. Vatten är givetvis ett bättre val men vill du dricka en läsk någon gång i veckan är det ingen tvekan om att alla forskning pekar på att det är bättre att välja lightläsk. Eller som jag summerade det i inlägget, sötningsmedel och vikten

Oavsett vad folk påstår så finns det inget stöd för att sötningsmedel leder till viktuppgång eller försvårar viktnedgång hos människor när det används i rimliga mängder. Sötningsmedel har inte heller någon större mätbar effekt på mättnadshormon, blodsocker eller insulin. Även om resultaten kan vara lite blandade så är det aldrig frågan om någon större skillnad mellan aspartam och vatten.

Det finns hypoteser kring hur sötningsmedel eventuellt skulle kunna påverka vikten trots att det inte ger några kalorier och denna hypotes och är också testad och visad hos djur men att överföra dessa försök till människor är tveksamt och de studier som finns på människor stödjer inte hypotesen

13 thoughts on “Översiktsartikel om sötningsmedel

  1. Sötningsmedel som slutar med -ol kan man få ont i magen av och överdriven konsumption kan ha laxerande verkan.

  2. Bra artikel, det verkar bli ont om argument för sötningsmedelsmotståndarna. Det som finns kvar är väl om det visar sig vara cancerogent efter en livstids användande, och miljöpåverkan.

  3. Hej Jacob! Tack för att du ständigt ger oss bra information genom dina artiklar.

    Jag har några funderingar kring sötningsmedel och viktnedgång: Vissa människor får starka signaler från belöningssystemet när de äter söta saker. Får dessa personer samma signal när de byter ut det mot sötningsmedel? Om ja, hur skall man tänka när man ger såna personer råd kring viktminskning? Är det rent av bättre att be dem undvika allt som smakar sött för att inte spä på ’sötsuget’? Ska man köra ’detox’-period och därefter leda in dem på att välja produkter med sötningsmedel före produkter med vanligt socker?

    Jag förstår att svaren på dessa frågor kan variera från klient till klient, men kanske finns det någon liten generell slutsats som kan dras? Jag hoppas du kan reda ut mina funderingar för jag själv är väldigt kluven till hur man skall tackla det här.

    Tack på förhand, hälsningar Julia

  4. Julia: Får dessa personer samma signal när de byter ut det mot sötningsmedel? Om ja, hur skall man tänka när man ger såna personer råd kring viktminskning? Är det rent av bättre att be dem undvika allt som smakar sött för att inte spä på ‘sötsuget’? Ska man köra ‘detox’-period och därefter leda in dem på att välja produkter med sötningsmedel före produkter med vanligt socker?

    Jag tror tyvärr inte man för närvarande kan ge några klara riktlinjer i den frågan. Man får testa sig fram hur det fungerar för en själv.

    Men det finns studier som visat att sötningsmedel inte aktiverar belöningscentra i hjärnan på samma vis som socker. Så där är en skillnad trots att de båda är söta. Så de går inte att likställa. Men där blir ju en aktivering av sötman och djur kan bli ”beroende” även av sötningsmedel.

    Personligen tror jag inte det är någon bra idé att hälla i sig en massa söta saker hela tiden. Oavsett om det ger kalorier eller inte. I små mängder är det troligen ok och det finns ju ingen faktisk data som stödjer att det är dålig men jag skulle aldrig hälla i mig större mängder av det.

  5. Kostdoktorn har visat att utsöndringen av ketoner minskar upp till 5 timmar efter intag av Pepsi Max. Kanske hämmar sötningsmedlet fettförbränningen. Motsvarande samband hittades inte vid intag av kaffe.

  6. Nisse:
    Kostdoktorn har visat att utsöndringen av ketoner minskar upp till 5 timmar efter intag av Pepsi Max. Kanske hämmar sötningsmedlet fettförbränningen. Motsvarande samband hittades inte vid intag av kaffe.

    När? Var? Har du en länk till en undersökning där de kan visa detta+
    Vad är förresten sambandet mellan ketoner och fettförbränning?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *