Styrketräning med konditionsträning, bättre rörlighet mm

Här var då ytterligare en lista med artiklar som jag skrivit på andra platser än här och på Träningslära.se.

  • Tyngre.se – Att kombinera styrka och kondition
    Det verkar ibland råda en fullständig skräck mot konditionsträning inom byggarkretsar och jag har möjligen även bidragit lite till denna lite när jag och Nicklas skrev om detta i första upplagan av forma kroppen där vi också drog för säkra slutsatser från den data som fanns.Jag har flera gånger om i bloggkommentarer, artiklar i träningsmagasin, podcasts och sociala medier mm skrivit/sagt att mina och Nicklas slutsatser från den tidigare forskningen var för hårt dragna men jag har varit lite långsam med att skriva ihop en ny text kring det som är tillgänglig för alla. Men nu finns den här..Konditionsträning är inte så negativt för muskelbygge som man (och bland annat då jag) tidigare trodde. Numera är det hela mer nyanserat vilket du kan läsa om artikeln ovan.
  • Tyngre.se – Hur ökar man sin rörlighet
    I det här inlägget skriver jag helt mina egna synpunkter och åsikter kring hur du bäst går tillväga för att öka din rörlighet.
  • Tyngre.se – Kallvatten för mer styrka?
    Kallvattenbad är väldigt populärt inom många idrotter just nu och påstås kunna förbättra återhämtningen. I det här inlägget går jag igenom en ny studie som visat att kallvattenbad gav sämre utveckling i styrka jämfört med ingenting alls efter styrketräning. Jag spekulerar också kring varför det kan tänkas ha blivit det resultat som det blev.

Hoppas det blir underhållande läsning. Personligen tycker jag att alla tre artiklarna innehåller väldigt bra information som du kan ha nytta av även om du inte direkt är intresserad av inriktningen på Tyngre.se vilket ju mycket handlar om styrka och muskler.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *