Olika typer av muskler, ryckböj och stretching

Jag har varit lite slarvig med att uppdatera här när jag kommit ut andra artiklar av mig på andra ställen än här. Men här är en lista på några av artiklarna och imorgon eller övermorgon kommer ytterligare en lista.

  • Tyngre.se: Alla muskler är inte skapta lika
    På tyngre.se är jag lite mer frikostig med spekulationerna och det här är ett sådant inlägg. Det jag skriver om är om de skillnader som finns mellan olika typer av muskler borde inverka på hur du tränar dina muskler. Muskler kan ju till exempel skilja sig åt i muskelfibersammansättning och form.
  • Tyngre.se: Mästarmötet: Ryckböj vs Knäböj
    I det här inlägget tar jag upp en nyligen publicerad studie där man jämfört muskelaktiveringen vid tunga knäböj och tunga ryckböj. Jag diskuterar också en del kring om de stora lyften verkligen räcker till som bålträning.
  • Tyngre.se: Stryp dig till framgång
    I det här inlägget skriver jag om ocklusionsträning vilket innebär att man delvis stryper blodtillförseln till den muskeln man tränar. Den här typen av träning har visat sig vara väldigt effektiv när det gäller att få muskler att växa vilket gjort den populär inom vissa byggarkretsar. I det här inlägget tittar jag dock mer på om det eventuellt skulle kunna vara en fördel även för styrkelyftare och andra styrkeatleter.
  • SvD: Stretching kan försämra prestationen
    Det här är en något missvisande rubrik även om den stämmer i vissa sammanhang. I den här krönikan på SvD skriver jag om den forskning som finns när det gäller statisk stretching och prestationsförmåga.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *