Mindre sömn ger ökad hunger och ffa. ökat sötsug

Om du har läst Skitmat eller följer mig på twitter och facebook så är det jag tänkte skriva om idag troligen inget som direkt överraskar dig. Orsaken till att jag tar upp det här ändå är för att det är en ganska bra utförd RCT och studier som bekräftar tidigare studier/hypoteser är alltid välkommet och bra.

Studien i fråga är utförd på tonåringar mellan 14-17 år som fick sova antingen tio timmar per natt eller sex och en halv timme per natt under fem dagar vartefter de senare fick vara i motsatt intervention (1, 2). Så alla ungdomarna som var med i studie genomgick alltså en femdagarsperiod där de sov sex och en halv timme och en femdagarsperiod där de sov i tio timmar.

Efter de här två perioderna fick sen ungdomarna rangordna olika livsmedel på en skala som i princip gick från äckligt till delikat. Efter de två femdagarsperioderna så var det samma livsmedel som ungdomarna fick se och då betygsätta.

Resultatet visade att barnen överlag blev lite hungrigare när de sov mindre. Detta är något som jag har skrivit om flera gånger tidigare både på Träningslära, Mindre sömn får dig att äta mer kalorier, och på Tyngre, För lite sömn ger ökad hunger och sämre kroppssammansättning.

Fast ökningen i hunger var väldigt liten och frågan är ens om den är betydelsefull. Det som däremot verkligen skiljde ungdomarna åt mellan när de sovit mycket eller lite var att de blev mycket mer sugna på sötsaker och desserter vilket du kan se i diagrammet här under.

Sover du dåligt blir du mer sugen på skitmat
När ungdomarna sov mindre blev de överlag lite mer hungriga. Det som de blev mest sugna på var skitmaten med sötsaker och desserter.

Forskarna lät också deltagarna i den här studien genomgå en så kallad ”24 hour diet recall” kring vad de hade ätit de senaste 24 timmarna och även där såg man att de hade ätit mer sötsaker och desserter när de sovit mindre. Den här typen av självrapportering är ju inte tillförlitlig när det gäller precis vad de har ätit men det fungerar oftast bra för att se förändringar i kostmönster.

Det är alltså främst högbelönande skitmat som du blir sugen på när du sover mindre och för människor (samt alla djurarter som det testats på) innebär mer skitmat i kosten att de går upp i vikt.

Det finns studier på djur där sömnbrist visat sig kunna ge viktuppgång även när djuren bara får tillgång till bra mat och det kan nog delvis förklaras av den lilla ökningen i hunger tillsammans med de faktiska hormonella effekterna som försämrar kroppssammansättningen som jag skrivit om i artikeln på tyngre länkad ovan. Så sömnbrist i sig kan troligen göra så folk går upp i vikt med men troligen är det mest negativa med för lite sömn att det försämrar folks matval.

Så summa summarum, se till att du sover ordentligt!

3 thoughts on “Mindre sömn ger ökad hunger och ffa. ökat sötsug

  1. Jag får bara sämre och sämre samvete över att jag sover alldeles för lite. Tack för en bra artikel!

  2. vad är orsaken till den ökade hungern och sötbehovet? Har själv upplevt detta massa gånger och idag har jag en hyfsad sömnbrist och upplever mig både mycket hungrigare, är inte mätt lika länge och jag är mycket mer sugen på att äta ”skitmat”.

    Är det pga hjärnan förbrukar mer energi vid sömnbrist och därmed är därför sötusget finns till där och även den ökade hungern? Är väldigt nyfiken på varför man är så här vid sömnbrist.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *