Artikelserie om Sömn, bålträning och foam rolling

Hur du förbättrar din sömn

Då var det dags för en lista med lite artiklar skrivna av mig som publicerats på lite andra ställen än Träningslära och här på Träna Styrka. Som vanligt gäller att om du inte vill få veta om de här lite i efterhand när jag lägger upp dessa listor här så får du följa mig via Twitter, Instagram eller Facebook där jag säger till så fort det kommit upp någon text av mig någonstans. Jag tipsar också om mycket annat intressant läsning via Twitter och Facebook.

Eftersom jag varit bortrest och inte uppdaterat här så mycket så har jag också en mängd artiklar av mig som jag ännu inte tipsat om här så nu framför ett tag så kommer det att vara fler än det normal 3-4 artiklar för dig att läsa i varje inlägg ett tag framöver. Så här under följer 6 artiklar av mig som jag skrivit på Tyngre.se.

Artikelserie på Tyngre.se – Sömn och varför det är extremt viktigt

Det här är en artikelserie på fyra delar kring varför tillräckligt med sömn är viktigt både för motionärer och för idrottare. jag skulle gissa på att du får ut mest av artikelserien om du läser den från början till slut men det bör även gå fint att bara läsa en eller några delar för sig själv.

  1. Din dygnsrytm och hur den påverkar din hälsa
  2. För lite sömn ger ökad hunger och sämre kroppssammansättning
  3. Mer sömn ger bättre koordination och prestation
  4. Somna snabbare och sov bättre – minska det blå ljuset

Det är viktigt att sova bra som idrottare

Tyngre.se: Träning för starkare och större magrutor

Efter att jag hade skrivit artiklarna fem övningar utan syfte och basövningar som bålträning så fick jag en mängd frågor och kommentarer kring vilka magövningar som jag tycker är bra för att öka styrka och muskelmassa i magmusklerna. På grund av det så skrev jag en ny artikel där jag tipsade om ett par magövningar. Som vanligt när det gäller listor av den här typen så blir det alltid en hel del tyckande och lite mindre fakta. Det går helt enkelt inte att rangordna övningar på ett bra sätt om du inte ska göra det för en specifik person med ett specifikt syfte. Men hur som helst så är det bra övningar du får tips om i artikeln.

Övningen hängande benlyft

Tyngre.se: Kan foam rolling förbättra din återhämtning

Foam rolling har blivit populärt fort och som vanligt när det kommer den här typen av trender så hänger inte forskningen med. Det påstås en väldig massa och det finns egentligen ingen som helt säkert kan säga om det är sant eller inte även om du givetvis många gånger kan göra en kvalificerad gissning baserat på den kunskap som finns kring allmän fysiologi och liknande. Hur som helst skriver jag i den här artikeln om en nyligen publicerad studie som undersökt om foam rolling kan förbättra återhämtningen efter träning.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *