Kolhydrater och styrka, koffeintupplur samt excentrisk träning

Excentrisk träning jämfört med annan träning

Då var det dags för en lista med lite artiklar skrivna av mig som publicerats på lite andra ställen än Träningslära och här på Träna Styrka. Som vanligt gäller att om du inte vill få veta om de här lite i efterhand när jag lägger upp dessa listor här så får du följa mig via Twitter, Instagram eller Facebook där jag säger till så fort det kommit upp någon text av mig någonstans. Jag tipsar också om mycket annat intressant läsning via Twitter och Facebook.

Nedan följer ett antal artiklar från April och Maj i år.

Skölja munnen med kolhydrater och styrka

Det finns ett antal studier som har visat att vid konditionsidrott så kan det i vissa situationer räcka med att skölja munnen med sportdryck för att du ska få en positiv effekt på din prestationsförmåga. Du behöver alltså inte svälja det för att få en effekt utan bara det att din hjärna känner av glukosen i munnen ger dig en liten förbättring. Det här har jag skrivit om på Träningslära, Skölja munnen med sportdryck för prestationsförbättring.

I den här artikeln på Tyngre skriver jag om en studie som har undersökt om du kan få samma effekt vid styrketräning.

Koffeintupplur – Hur du boostar effekten från koffein

Det här är enligt mig en väldigt cool artikel där jag berättar hur du kan få en liten extra effekt från koffein genom att ta en kort tupplur direkt efter att du fått i dig koffeinet. Hur det fungerar och hur länge du ska ta tuppluren finner du i artikeln.

Fyra artiklar kring excentrisk träning

Det här är en artikelserie som jag skrev på Tyngre där jag tar upp en hel del kring excentrisk träning och hur det skiljer sig från den koncentriska delen. Totalt är det fyra delar i den här serien där jag tittar på många olika delar. Titeln på de olika delarna belyser huvudfokuset i varje del:

  1. Excentrisk & koncentrisk träning – skillnader och likheter
  2. Styrka vid excentrisk och koncentrisk träning
  3. Växer musklerna olika vid excentrisk & koncentrisk träning?
  4. Blir du starkare av excentrisk träning?

Om du hellre lyssnar än läser finns det en podcast

Som vanligt så har jag, Alex och Andreas kort summerat alla de här artiklarna lite kort när jag medverkat i Tyngre Radios podcast så om du inte orkar läsa allting men gärna lyssnar på den här informationen så rekommenderar jag mina avsnitt där. Just de fem artiklarna här ovanför diskuterade vi i avsnitt 77.

2 thoughts on “Kolhydrater och styrka, koffeintupplur samt excentrisk träning

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *