Frukt och blodsockerkontroll hos diabetiker

Ibland undrar jag faktiskt lite över hur folk tänker. Visserligen verkar det finnas många människor med fobi för fruktos men lite rimlighet tycker jag ändå att det får vara ibland. Den här studien publicerades för några dagar sen och visar lite på hur extrema uppfattningar i media kan ge bortkastade forskningspengar.

Nutr J. 2013 Mar 5;12:29.
Effect of fruit restriction on glycemic control in patients with type 2 diabetes – a randomized trial.
Christensen AS, Viggers L, Hasselström K, Gregersen S.

BACKGROUND: Medical nutrition therapy is recognized as an important treatment option in type 2 diabetes. Most guidelines recommend eating a diet with a high intake of fiber-rich food including fruit. This is based on the many positive effects of fruit on human health. However some health professionals have concerns that fruit intake has a negative impact on glycemic control and therefore recommend restricting the fruit intake. We found no studies addressing this important clinical question. The objective was to investigate whether an advice to reduce the intake of fruit to patients with type 2 diabetes affects HbA1c, bodyweight, waist circumference and fruit intake. METHODS: This was an open randomized controlled trial with two parallel groups. The primary outcome was a change in HbA1c during 12 weeks of intervention. Participants were randomized to one of two interventions; medical nutrition therapy + advice to consume at least two pieces of fruit a day (high-fruit) or medical nutrition therapy + advice to consume no more than two pieces of fruit a day (low-fruit). All participants had two consultations with a registered dietitian. Fruit intake was self-reported using 3-day fruit records and dietary recalls. All assessments were made by the ”intention to treat” principle. RESULTS: The study population consisted of 63 men and women with newly diagnosed type 2 diabetes. All patients completed the trial. The high-fruit group increased fruit intake with 125 grams (CI 95%; 78 to 172) and the low-fruit group reduced intake with 51 grams (CI 95%; -18 to -83). HbA1c decreased in both groups with no difference between the groups (diff.: 0.19%, CI 95%; -0.23 to 0.62). Both groups reduced body weight and waist circumference, however there was no difference between the groups. CONCLUSIONS: A recommendation to reduce fruit intake as part of standard medical nutrition therapy in overweight patients with newly diagnosed type 2 diabetes resulted in eating less fruit. It had however no effect on HbA1c, weight loss or waist circumference. We recommend that the intake of fruit should not be restricted in patients with type 2 diabetes.

Revolutionerande inte sant? Nu vet vi alltså att några få frukter varje dag för sig själv inte är någon större faktor när det gäller blodsockerkontroll hos överviktiga män med nydiagnostiserad diabetes typ 2. Den enda som jag kan tänka mig någonsin skulle tro något annat är LCHFare och möjligen Robert Lustig. Den här studien är utförd i Danmark vilket får mig att undra om LCHF har börjat ta fart där med.

Forskarna skriver i texten att läkare ofta är oroliga över sockerinnehållet i frukt men de ger ingen referens till påståendet eller någon form av uppskattning vad som menas med ofta (eg often). Förhoppningsvis är det bara de tre forskarna och någon ytterligare vän till dem. Eller ännu bättre att de inte trott på det själv och bara gjort studien för att det är en populär fråga i pressen och de därför kunnat få pengar till den 😀

Frukt är nyttigt
Frukt är nyttigt och du kan äta det med gott samvete

Hur som helst så visade studien precis vad man kunde vänta sig. Frukt hade ingen negativ effekt på deltagarnas blodsocker. Det ska tilläggas att deltagarna i den här studien precis fått träffa en dietist och blivit uppmuntrade att gå ner i vikt så vi vet ju inte om det hade skiljt sig mellan grupperna om vikten förblivit den samma.

Skillnaden i fruktintag var inte heller så stor mellan deltagarna i den här studien vilket författarna motiverade med att det blev ett mer realistiskt intag.

Tittar vi på trenden så var det mot fördel för de som åt mer frukt både när det gäller vikt och midjemått i den här studien. Här under har du de faktiska värdena enligt studien. Jag får inte riktigt ihop uträkningen på midjemåttet enligt tabellen här under. I texten står det dock att minskningen var 4,3 cm för de som åt mer frukt och 3,0 cm för mindre frukt.

Frukt är inte farligt för vikten
Förändringen i vikt, midjemått och fruktintag mellan de två grupperna i den här studien.

Det finns ju en tidigare studie som också i princip tittat på den här frågan som jag skrivit om tidigare här på sidan, Frukt är inte bara fruktos, socker och vatten. I den studien blev skillnaden i intag av frukt större och där såg man också fler positiva effekter för gruppen som åt mycket frukt. En annan studie som jag inte tidigare har skrivit om med liknande upplägg fann ingen skillnad i viktnedgång mellan lite eller mer frukt men väl en större förbättring i midjemått för gruppen som åt mer frukt (1). Personerna i dessa studier hade ungefär lika mycket övervikt men de var 20-30 år yngre och hade inte diabetes typ 2.

De här tre studierna är mig veterligen de enda interventionsstudierna som tittat på frukt för sig själv och de visar alla på inga negativa effekter av frukt utan endast positiva saker eller trender mot positiva saker. Tittar du på epidemiologi kommer du se exakt samma mönster där. Ärligt talat så känner jag inte till en endaste studie där frukt ens korrelerat med viktuppgång. En kiwi eller ett äpple är givetvis inte det samma som broccoli, blomkål, sparris, spenat etc men det är inte dåligt för det.

Den enda gången som frukt kopplas samman med viktuppgång är när man bakar ihop juice med frukt. Att baka ihop juice med frukt är dock lika logiskt som att baka ihop vetemjöl med vetekorn, sockerbetor med socker mm. Juice är processad mat, det är inte bara frukt. Här under har du till exempel ett litet smakprov på hur Coca Cola tillverkar sina juiceprodukter:

Bob Cross of Revenue Analytics explained to Bloomberg Businessweek that Coke relies on a deeply complex algorithm for every step of the juice-making process. The algorithm is designed to accept any contingency that might affect manufacturing, from weather patterns to shifts in the global economy, and make adjustments to the manufacturing process accordingly. Built into the model is a breakdown of the 600-plus flavors that are in orange juice that are tweaked throughout the year to keep flavor consistent and in line with consumer tastes. Coke even sucks the oxygen out of the juice when they send it to be mixed so that they can keep it around for a year or more to balance out other batches. Doug Bippert, Coke’s vice president of business acceleration, calls it ”a flight simulator for [Coke’s] juice business.

Så om du köper juice köper du inte frukt på flaska. Du köper en sockerdryck med vitaminer. Det är processad mat framtagen för att smaka likadant varje gång. Dessutom är det flytande kalorier vilket vi som människor inte hanterar lika bra som föda och som vi även lätt häller i oss även när vi egentligen inte är hungriga.

Så för att summera

Frukt är inte ren fruktos. Frukt är inte juice. Frukt är inte det samma som godis. Frukt gör dig inte fet. Om du tror du blivit fet när du ätit frukt är det med största sannolikhet för att du har ätit för mycket av något annat eller för att du äter frukt när du inte är hungrig.

Just det här med att äta saker när man inte är hungrig för att ”det är ju nyttigt” är något jag är tveksam till. Det finns vad jag vet inget egentligen studerat på detta ämne men min uppfattning är att många människor verkar äta frukt under fikat för att de tror att de per automatik är nyttigt. Men sitter du och äter när du inte är hungrig så är det verkligen inte säkert att det blir nyttigt. För det kan mycket väl leda till att du äter för mycket kalorier den dagen och överätning är negativt oavsett vad du överäter med.

Slutligen rekommenderar jag också mitt inlägg Drick inte dina kalorier del 2 – Juice kan också göra dig fet på Traningslara.se eftersom det ger en ytterligare aspekt på frukt, torkad frukt och juice.

34 thoughts on “Frukt och blodsockerkontroll hos diabetiker

  1. Det är naturligtvis mängden som är avgörande
    Äter du för övrigt ok och är aktiv kan du troligen komma undan även med att hälla i dig en liten coca cola om dan som är ganska jämförbar med ett par frukter sockermässigt

    Äter du sämre dvs spannmålsbaserat, fikar på jobbet dricker läsk dåligt med motion och ovanpå detta dessutom smäller i dig flera frukter varje dag är det inget som förbättrar ditt läge

    Då är det snarast det som får bägaren att rinna över

    Frågan är även hur studien är designad?
    Ligger frukten ovanpå det ”naturliga” kaloriintaget eller har man bytt ut nåt från vardagskosten mot frukt??
    Vad har dietisten för bias på utgången?

    Som jag ser det bevisar den här studien nada och är som du säger kanske bara bortkastade pengar men så är väl fallet med de flesta studier tyvärr 🙂

    Likväl som juice är att beteckna som processad mat är egentligen vår moderna frukt även den en abnormalitet orsakad av förädling

    En banan eller apelsin från ICA har ingenting gemensamt med dom naturliga frukter som finns i naturen

    Modern frukt är betydligt sötare och näringsfattigare än den naturliga förlagan
    Därför är i allmänhet egenplockade bär att föredra framför de besprutade halvmonstren vi idag hittar i fruktdisken

  2. dufva: Likväl som juice är att beteckna som processad mat är egentligen vår moderna frukt även den en abnormalitet orsakad av förädling

    En banan eller apelsin från ICA har ingenting gemensamt med dom naturliga frukter som finns i naturen

    Modern frukt är betydligt sötare och näringsfattigare än den naturliga förlagan
    Därför är i allmänhet egenplockade bär att föredra framför de besprutade halvmonstren vi idag hittar i fruktdisken

    Egentligen ovidkommande då resultatet pekar på att dagens frukt gör mer nytta än skada..

    Skall man dra parallellen till stenålderkost, så kan man ju undra om alla lyckas äta kött som är detsamma som på stenåldern? De äldsta lantraserna som vi använder oss av idag är långt ifrån de som fanns då, eller?

  3. dufva: och ovanpå detta dessutom smäller i dig flera frukter varje dag är det inget som förbättrar ditt läge

    Slut slänga ur dig saker som fakta när du inte kan backa upp det Dufva. Det finns absolut ingenting som talar för att frukt skulle vara dåligt även i dessa fall. Oavsett om du tittar på smala och aktiva eller överviktiga och inaktiva så mår de som äter mer frukt generellt sett bättre.

    Även väldigt långa prospektiva studier där man följt folk över mer än ett decennium har visat att folk som börjar äta mer frukt minskar risken för viktuppgång medan de som minskar sitt fruktintag istället ökar risken. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15467774

    Det finns alltså precis inget som talar för att frukt skulle vara dåligt. Så mår man dåligt pga sin kost finns det ingen orsak att tro att frukten är en del av det. Om man nu inte är så korkad så man ger sig på 80/10/10 eller liknande. Men det är ingen normal konsumtion.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19413705

  4. Tycker nog att slutet på Jacobs text är lite tänkvärd. Att man inte ska stoppa i sig massa saker bara för att det skulle vara nyttigt då man inte är hungrig. Frugan som ofta jobbar kväll har lite tjejer på sitt jobb som kan stoppa i sig 4-5 frukter på en kväll och fortfarande vara sugna. Samtidigt som man talar om att frugans low-carb aldrig kan vara bra för vikten. Funderar ibland på om det där med mass-intag av frukt bara är en dålig vana, mycket pekar ju trots allt på att det som sagt inte ger någon större blodsocker-höjning som sedan ev skulle öka aptiten.

  5. @rnHomE: Egentligen ovidkommande då resultatet pekar på att dagens frukt gör mer nytta än skada..

    Jag tycker mig inte ha sett några sådana resultat?
    Definitivt inte i studien ovan

    Guddi

    ”Om du tror du blivit fet när du ätit frukt är det med största sannolikhet för att du har ätit för mycket av något annat eller för att du äter frukt när du inte är hungrig”

    Du blir inte fet av själva frukten (själva kalorimängden) annat än i ringa omfattning om du inte är storkonsument

    Det negativa är att den hämmar din fettförbränning och dessutom gör dig hungrigare i slutändan
    Du riskerar alltså pga frukätandet att äta mer av annat

    Dessutom skadar den din emalj
    Föda som skadar dina tänder är en signal om att den knappast är bra för resten av kroppen heller i övermått

    Jacob Gudiol: Slut slänga ur dig saker som fakta när du inte kan backa upp det Dufva. Det finns absolut ingenting som talar för att frukt skulle vara dåligt även i dessa fall.

    Jag tycker inte du lyckas backa upp att frukt i mängd skulle vara positivt heller
    Vad har du för data som stöder din tes??

    Lever fruktätare längre??
    Får dom färre infektioner??
    Har dom bättre tänder??
    Blir dom slankare??
    Har dom bättre vitaminstatus??
    Har dom mindre fettlever??
    Får dom mindre cancer elller hjärtsjukdom??

    Var är dina fakta?
    Du tycker minst lika mycket som jag

  6. Jag har läst den studien du inte vill länka till av någon anledning .. sägs såhär som slutsats .. ” We conclude that an advice to restrict fruit intake as part
    of standard MNT in overweight adults with newly diagnosed TDM2 does not improve glycemic control, body
    weight or waist circumference. Considering the many possible beneficial effects of fruit, we recommend that fruit
    intake should not be restricted in T2DM subjects ”

    Som dufva säger.. vad åt dom i övrigt ? Insulindos ? Dessutom självrapportering så dom ” höftade ” !
    ” We admit that testing whether an even higher
    fruit intake may impact significantly the glycemic control would be interesting, but this was not the intention
    in this pragmatic trial. ”
    Fråga någon symptomfri diabetes typ 2 vad frukt kan göra för blodsockret !! Men verkligheten vill du inte ta i ….

  7. ” We conclude that an advice to restrict fruit intake as part
    of standard MNT in overweight adults with newly diagnosed TDM2 does not improve glycemic control, body
    weight or waist circumference. Considering the many possible beneficial effects of fruit, we recommend that fruit
    intake should not be restricted in T2DM subjects

    Men dom säger inte motsatsen heller !

  8. dufva: Var är dina fakta?
    Du tycker minst lika mycket som jag

    Om du gör en snabb sökning på vetenskapliga artiklar så hittar du en väldig massa studier som antingen visat på en positiv effekt eller en neutral effekt. Jag har faktiskt aldrig sett någon studie med negativ effekt från vanlig frukt.

    Du påstår att frukt kan vara dåligt. Det är din åsikt. Du har precis ingenting som stödjer den åsikten.

    Jag påstår att det inte finns något som säger att frukt i sig är dåligt i någon situation. Detta stöds av att det inte finns någon studier där man kunnat visa detta.

  9. Gustav: Jag har läst den studien du inte vill länka till av någon anledning

    Skojar du med mig? Jag har skrivit ut titel, författare och tidskrift. Inte direkt någon hemlighet 🙂

    Gustav: Men dom säger inte motsatsen heller !

    Klart dom inte gör. För deras studie har ju inte studerat den saken. De kan inte dra slutsatser om ett helt forskningsområde baserat på en studie. För att göra det måste man ju titta på allt som finns publicerat.

    Men har du någon data som visar att frukt kan vara negativt så får du gärna länka eller referera till det här. Det hade verkligen hjälpt Dufva om inget annat 😀

  10. Klart inte frukt är skadligt för majoriteten men är det nyttigt ? Nödvändigt ? Ja såklart bättre än att dricka juice 🙂 Dina synpunkter på Coca Colas juice är bra! 🙂 Skrämmande hur dom gör men med mördande reklam så .. 🙁

  11. ”Som jag ser det bevisar den här studien nada och är som du säger kanske bara bortkastade pengar men så är väl fallet med de flesta studier tyvärr ”

    Märkligt påstående då väldigt mycket av vad vi har idag är utvecklat med vetenskapliga studier. T.ex. mediciner/arbetssätt inom vården som räddar liv.

    ”Modern frukt är betydligt sötare och näringsfattigare än den naturliga förlagan”.

    Vad jag har förstått så är det snarare så att modern frukt (antar att du menar odlad?) innehåller mer näringsämnen än deras vilda motsvarigheter som oftast är mindre och dessutom kan innehålla toxiner. Poängen mer förädlingen genom odling har ju varit just att göra den mer fördelaktig för oss människor. Har tyvärr ingen ref. på det här påståendet men det har å andra sidan inte du heller 😉

  12. Gustav: Klart inte frukt är skadligt för majoriteten men är det nyttigt ? Nödvändigt ?

    Det där är frågor som inte går att svara på utan en helhet. Ser man till studier så finns de som sagt bara positiva resultat från frukt vad jag vet. Tyvärr är det nästan alltid inbakat med grönsaker men det finns ett antal studier på endast frukt och de visar alltid på positiv eller neutral effekt. Så för den generella befolkningen verkar det onekligen som att frukt är nyttigt och ger positiva förändringar. Men allting handlar ju om vilken diet man jämför med sen tidigare.

    När det gäller nödvändigt så är den frågan löjlig. Ingen livsmedelskategori är nödvändigt i vår kost. Men samtidigt måste vi äta och vi måste få i oss de som kroppen behöver i form av näring och energi. Så något ska vi äta, trots att inget är nödvändigt.

  13. Du kan inte ha ironi i den typen av inlägg Martin 🙂 De flesta som tror att det var så när det gäller all frukt förr är samma personer som inte direkt letar efter information som motsäger deras synsätt. Så de kommer bara läsa din text och tro att texten innehåller det som de vill att den ska innehålla.

  14. Tack Jacob ! Bra svar av dig jag håller med .. men man måste också se till verkligheten .. många tål inte ens en frukt.. men visst dom flesta kan äta och inte är det onytttigt jämfört med annat … jag aktar mig för kolisar men kan naturligtvis äta på sommaren framför allt .. egen producerat !

  15. Självklart, egenproducerat på sommaren i verkligheten. Det är ju en helt annan sak, det vet ju alla.

  16. Jacob Gudiol:
    Du kan inte ha ironi i den typen av inlägg Martin De flesta som tror att det var så när det gäller all frukt förr är samma personer som inte direkt letar efter information som motsäger deras synsätt. Så de kommer bara läsa din text och tro att texten innehåller det som de vill att den ska innehålla.

    Haha, lite kul måste man få ha. Dessutom kanske man kan lura in någon som redan är övertygad om att vild frukt är osmaklig att läsa i hopp om att dom äntligen ska hitta bevis.
    Hade jag skrivit hur det verkligen låg till, så hade dom förmodligen inte klickat alls eftersom dom på förhand vet att det kommer att tala emot deras övertygelse.

  17. Gustav: många tål inte ens en frukt..

    Haha va? Menar du folk som typ som nötallergiker? Eller menar du typ LCHF ”jag åt en frukt och vågen visade att jag gått upp 12kilo!” allergiker? För jag har inte mött någon som är allergiskt måt mer än någon frukt typ citrus eller kiwi.

  18. Gustav: .. många tål inte ens en frukt.

    Du borde nog ta dig en titt på Staffan Lindebergs studie ”The original human diet is good for people with diabetes”:

    In a clinical study, we compared 14 patients who were advised to consume an ‘ancient’ (Paleolithic, ‘Old stone Age’) diet for three months with 15 patients who were recommended to follow a Mediterranean-like prudent diet with whole-grain cereals, low-fat dairy products, fruit, vegetables and refined fats generally considered healthy. All patients had increased blood sugar after carbohydrate intake (glucose intolerance), and most of them had overt diabetes type 2. In addition, all had been diagnosed with coronary heart disease. Patients in the Paleolithic group were recommended to eat lean meat, fish, fruit, vegetables, root vegetables and nuts, and to avoid grains, dairy foods and salt….

    …The main result was that the blood sugar rise in response to carbohydrate intake was markedly lower after 12 weeks in the Paleolithic group (–26%), while it barely changed in the Mediterranean group (–7%). At the end of the study, all patients in the Paleolithic group had normal blood glucose.

    …The main difference between the groups was a much lower intake of grains and dairy products and a higher fruit intake in the Paleolithic group.

    http://www.staffanlindeberg.com/DiabetesStudy.html

  19. adam: Haha va? Menar du folk som typ som nötallergiker? Eller menar du typ LCHF ”jag åt en frukt och vågen visade att jag gått upp 12kilo!” allergiker? För jag har inte mött någon som är allergiskt måt mer än någon frukt typ citrus eller kiwi.

    Nej .. dom som blivit symptomfria diabetes typ 2 och även typ1 känner av frukter …

  20. Vid typ 1 diabetes så höjs blodsockret av en clementin från 2,9 till 5,8.
    1 clementin ca 100 gram = 9 gram kolhydrater. (Detta hos en person med typ 1 diabetes, ätandes LCHF i fyra år) Skiljer nog individuellt mycket hos olika personer.

  21. johan:
    Vid typ 1 diabetes så höjs blodsockret av en clementin från 2,9 till 5,8.
    1 clementin ca 100 gram = 9 gram kolhydrater. (Detta hos en person med typ 1 diabetes, ätandes LCHF i fyra år) Skiljer nog individuellt mycket hos olika personer.

    Tack Johan ! Verkligheten talar .. ine en mass a studier som inte säger nåt ..

  22. johan:
    Vid typ 1 diabetes så höjs blodsockret av en clementin från 2,9 till 5,8.
    1 clementin ca 100 gram = 9 gram kolhydrater. (Detta hos en person med typ 1 diabetes, ätandes LCHF i fyra år) Skiljer nog individuellt mycket hos olika personer.

    Vad vill du ha sagt med detta inlägg? Är det något som är förvånande? Att en person utan insulin får högre blodsocker när han/hon äter kolhydrater känns väldigt självklart tycker jag.

  23. Jacob Gudiol: Vad vill du ha sagt med detta inlägg? Är det något som är förvånande? Att en person utan insulin får högre blodsocker när han/hon äter kolhydrater känns väldigt självklart tycker jag.

    Läs så kanske du förstår

  24. Jacob Gudiol: Jag påstår att det inte finns något som säger att frukt i sig är dåligt i någon situation. Detta stöds av att det inte finns någon studier där man kunnat visa detta

    Det finns inga studier som visar att jultomten inte finns heller
    Alltså måste han finnas :-)))

  25. Bevisa frånvaron av något fenomen är inte möjligt. Att däremot säga att det inte finns något som stödjer fenomenet går alldeles utmärkt att säga.

    Så i det här fallet är det jag som säger att det inte finns några bevis för jultomten medan du gladeligen fortsätter att tro på tomten trots att du inte har några som helst belägg för att han finns 🙂

  26. Det blev tydligt i diskussionen om stenålderskost att signaturen ”dufva” och några till inte riktigt har grepp på hur det här med vetenskap och forskning fungerar.

    Inte nog med att det inte går att bevisa att något inte finns, det går heller inte att bevisa att något ämne eller fenomen är ofarligt, annat än under precis de förutsättningar (individer, volymer, koncentration, tidsspann, etc) som råder vid en viss studie. Den oförmågan ska inte ses som en brist hos vetenskapen, utan är en följd av dess öppenhet och ärlighet. Så man har nödvändigtvis inte identifierat någon lucka eller genomskådat något fuffens när man utbrister ”Jaja, må så vara att det inte finns någon studie som visar att sädesslag/strålning från mobiltelefoner/vad-det-nu-kan-vara är farligt, men man måste se det över en hel livstid!” (och sedan inte sällan följt att någon hänvisning till den icke-existerande ”försiktighetsprincipen”).

  27. Har du någon åsikt om vad som är en normal konsumtion av frukt? Jag kan lätt äta 10-15 st på en dag, för att det är så jäkla gott. I en smoothie, på gröten, som mellanmål osv.. Har inga viktproblem men jag är hyfsat aktiv.
    Jag fattar förstås att det beror på vad man äter för övrigt, vem man är och hur aktiv man är, men det skulle vara intressant att höra din åsikt! Mvh Fröken Frukt 😉

  28. Hej Rebecka!
    Som du skriver beror normalt på ditt kaloribehov, vad du äter för övrigt, fysisk aktivitet mm. Även hur stora frukterna är spelar ju stor roll. Är det 10-15 meloner eller ananas så är det ju lite mer än 10-15 clementiner 🙂

    Vill du veta om det är mycket eller inte får du skriva ner vad du äter över några dagar. Lägg in det i ett kostregistreringsprogram likt matdagboken och se om du får i dig det du behöver helt enkelt. Om du gör det och du håller din vikt finns det ingen orsak att förändra något i kosten.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *