Frukt är inte bara fruktos, socker och vatten

Det här är en studie som publicerades för över ett år sen nu men jag kom att tänka på den nu när jag skrivit så mycket kring fruktos den senaste tiden. Det här är en interventionsstudie och ska tas som det. Men jag tycker ändå att den visar väldigt tydligt att man inte ska likställa frukt med socker eller fruktos.

Metabolism. 2011 Nov;60(11):1551-9
The effect of two energy-restricted diets, a low-fructose diet versus a moderate natural fructose diet, on weight loss and metabolic syndrome parameters: a randomized controlled trial.
Madero M, Arriaga JC, Jalal D, Rivard C, McFann K, Pérez-Méndez O, Vázquez A, Ruiz A, Lanaspa MA, Jimenez CR, Johnson RJ, Lozada LG.

One of the proposed causes of obesity and metabolic syndrome is the excessive intake of products containing added sugars, in particular, fructose. Although the ability of excessive intake of fructose to induce metabolic syndrome is mounting, to date, no study has addressed whether a diet specifically lowering fructose but not total carbohydrates can reduce features of metabolic syndrome. A total of 131 patients were randomized to compare the short-term effects of 2 energy-restricted diets-a low-fructose diet vs a moderate natural fructose diet-on weight loss and metabolic syndrome parameters. Patients were randomized to receive 1500, 1800, or 2000 cal diets according to sex, age, and height. Because natural fructose might be differently absorbed compared with fructose from added sugars, we randomized obese subjects to either a low-fructose diet (<20 g/d) or a moderate-fructose diet with natural fruit supplements (50-70 g/d) and compared the effects of both diets on the primary outcome of weight loss in a 6-week follow-up period. Blood pressure, lipid profile, serum glucose, insulin resistance, uric acid, soluble intercellular adhesion molecule-1, and quality of life scores were included as secondary outcomes. One hundred two (78%) of the 131 participants were women, mean age was 38.8 ± 8.8 years, and the mean body mass index was 32.4 ± 4.5 kg/m(2). Each intervention diet was associated with significant weight loss compared with baseline. Weight loss was higher in the moderate natural fructose group (4.19 ± 0.30 kg) than the low-fructose group (2.83 ± 0.29 kg) (P = .0016). Compared with baseline, each intervention diet was associated with significant improvement in secondary outcomes. Reduction of energy and added fructose intake may represent an important therapeutic target to reduce the frequency of obesity and diabetes. For weight loss achievement, an energy-restricted moderate natural fructose diet was superior to a low-fructose diet.

Enkelt förklarat så delade man in ett gäng överviktiga personer i två grupper. De två grupperna fick sen i princip lika dieter sett till mängden kolhydrater, fett och protein men den ena gruppen fick i sig mindre än 20 gram fruktos per dag medan den andra gruppen fick i sig mellan 50-70 gram fruktos per dag där nästan alla fruktosen kom från naturligt förekommande fruktos i frukt. Studien varade i sex veckor.

Resultatet i studien blev att gruppen som fick mer fruktos och därmed också mer frukt i sin diet gick ner mer i vikt. Hur det kommer sig att vikten förändrades mer i fruktgruppen vet man inte och författarna spekulerar en del kring det i diskussionsdelen. Deltagarna fick ju order om att äta lika mycket kalorier i båda grupperna. Ser man till spridningen i viktnedgång mellan grupperna var den stor och med tanke på hur följsamheten brukar vara i den här typen av studier så skulle jag gissa på att skillnaden mest beror på att de i fruktgruppen följde sin diet lite bättre.

Frukt är bra mat
Frukt är bra mat och i vettiga mängder finns det inget som säger att det är negativt trots att det innehåller en del socker.

I övrigt var där inga större skillnader i testvärden mellan grupperna. Fruktgruppen fick en signifikant förbättring i sin höft-midja ratio jämfört med ursprungsvärdet men troligen beror det på att de också gick ner i vikt. Det fanns inte heller någon signifikant skillnad mellan grupperna. Men oavsett så visar det ju på en minskad mängd bukfett vilket är positivt.

Det fanns en trend för att blodtrycket förbättrades mer i gruppen som åt lite fruktos men samtidigt fanns det en trend mot bättre blodsocker i fruktgruppen.

Diskussionsdelen till artikeln tycker jag är väldigt intressant och man diskuterar kring att förbättringarna i hälsovärden var stora i den här studien i båda grupperna och man tror att det kan ha berott på att man minskade på mängden tillsatt fruktos i kosten. De tar även upp lite teorier kring varför fruktosen från frukt i verkade ge några negativa effekter i den här studien och varför även epidemiologiska studier inte heller kunnat urskilja frukt som något negativt, snarare tvärt om. Helt klart värt att läsa även om det är ganska lösa hypoteser ibland.

Poängen är dock att frukt inte bara ska ses som socker, fruktos och vatten. Det finns annat där som gör det värt att äta och det finns ingen studie som visat på något negativt av att man äter frukt.

Här är författarnas egna slutsats av studien:

In conclusion, diets low in fructose from added sugars result in a significant improvement in weight, blood pressure, metabolic syndrome parameters, serum sICAM-1, and quality of life scores. For weight loss achievement, amoderate natural fructose diet was superior to a low-fructose diet. Such a diet may offer greater benefits than other energy-restriction diets, as it does not entail the restriction of total carbohydrate intake and hence may be more sustainable. Based on the results of this pilot study, larger studies in other populations with longer follow-up periods are warranted to evaluate the impact of low-fructose diets on body weight and to explore the potential of such diets as a therapeutic measure to reduce the frequency of obesity and metabolic syndrome.

7 thoughts on “Frukt är inte bara fruktos, socker och vatten

  1. Jag vill bara säga TACK för dina fantastiska texter som vilar på något konkret och verklighetsförankrat. I en galen värld av myter (som tenderar att bara blir mer och mer galen för varje dag) kring kost och träning är det en befrielse att komma in här och läsa.

    Tack!!

  2. Johan:
    Hej, har du sett denna studie om fruktjuice och fettförbränning: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22798004

    Nyfiken på din syn på denna!?

    Det är så kroppen ska fungera. Äter du fler kalorier är det ju självklart att du har fler kalorier inlagrade till nästa måltid. Och då kroppen helst lagrar sina kalorier som fett från den fett vi äter är det självklart att du kommer ha mer fett kvar.
    http://tranastyrka.se/fysiologins-abc-fettforbranning-ar-inte-det-samma-som-viktnedgang/
    http://tranastyrka.se/aftonbladet-papekar-det-uppenbara/

  3. Hej Jacob! Tack för att du skriver om frukt i positiva ord. Jag blir så ledsen när allt fler dieter tar bort frukten (har tom gjort det själv) nu när 1 av 3 personer får cancer. Jag är övertygad om att vi ALLA behöver de bioaktiva ämnen som finns i frukt (och grönsaker). De är ju även bra för personer som tränar, vill prestera mentalt mm.
    PS. Johan – ät alltid frukten HEL, för fruktjuicen saknar fibrerna som skyddar mot sockret i frukten.

    M v h Christina
    Viktcoachen.se

  4. ”…De tar även upp lite teorier kring varför fruktosen från frukt i verkade ge några negativa effekter i den här studien och varför även epidemiologiska studier…”

    Ska nog stå ”från frukt inte verkade…” va? 🙂
    Mvh Patrik

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *