Ett otroligt bra blogginlägg på The Science of Sport

Bloggen The Science of Sport är utan tvekan en av de bästa som finns på hela internet när det gäller vetenskap och träning. Från början var inriktningen mer på fysiologi och prestation och numera har inriktningen mer gått över till att vara en väldigt djupgående sportnyhetssida där man får veta mycket mer information kring olika nyheter och frågor inom träningsvärlden.

Idag publicerade dem ett inlägg med titeln, Vibram shoes named in lawsuit: The danger of barefoot running där de tar upp att Vibram nyligen nämnts i en stämning i USA. Stämningen är baserad på att Vibram påstås ge missvisande och farlig information i sin marknadsföring. Ross Tucker går sen igenom en mängd fakta och information kring de riskerna som finns med att börja springa barfota. Den viktigaste informationen är att folk inte per automatik börjar springa landa på framfoten bara för att de börjar springa barfota eller i ett par Five-Fingers. Något som jag också har tagit upp på Traningslara.se i inlägget, Skor, barfotalöpning, fotisättning (del 5 av 7) – Barfotalöpning, förändringar i teknik och prestationsförmåga.

Bland annat visar man även följande graf som klart visar att belastningen för de som fortsätter att landa på hälen när de börjar springa barfota ökar.

Belastningen med olika typer av skor vid olika fotisättningar
Belastningen med olika typer av skor vid olika fotisättningar

7 thoughts on “Ett otroligt bra blogginlägg på The Science of Sport

  1. Intressant! Jag joggar ibland, i väldigt liten skala, och då oftast i vff eller helt barfota. Jag landar däremot med hälen först, eftersom det känns helt klart naturligast vid låga hastigheter. Det här med att tvinga sig till att springa på framfoten vid låg hastighet trots att ens individuella längdförhållanden i kroppen kanske hade passat bättre med en annan teknik begriper jag mig inte riktigt på…

  2. Jag kan hålla med Daniel i hans kommentar. Jag kanske springer lite mer än honom, dock inte barfota eller med några s.k. barfotaskor. Däremot har jag testat tekniken med att landa på framfoten och tycker det blir betydligt lättare ju högre fart man har. På något sätt blir det mer naturligt när stegfrekvensen ökar. Sen kanske det är en teknikfråga och något man kan träna sig till. Att springa på rätt sätt är kanske något som faktiskt inte kommer helt av sig själv utan faktiskt något som kräver träning.

    Sen tror jag att många upplever att de landar på hälen vilket då innebär att de landar med foten framför kroppen. Är man däremot uppmärksam på sitt steg så tror jag många skulle finna att de faktiskt sätter ner foten ganska rakt under kroppen och i och med det faktiskt landar relativt platt med foten. Alltså inte med någon inledande hälisättning. Jag tror det mer är en illusion att det förhåller sig på det viset iom att benet sträcks fram i samband med steget och man upplever att foten sätts i framför kroppen. I själva verkat har foten hamnat under kroppen innan den kommer i kontakt med underlaget vilket gör att enbart en koncentrerad hälisättning blir ganska svår att utföra. För i så fall måste fotbladet vinklas uppåt (tårna i luften) och det är inte så enkelt att utföra när foten är under kroppen.

  3. Ja, stegfrekvensen bör helt klart vara högre och steglämgden kortare närande övergår till barfota löpning. Kolla på youtube, så finns massor av bra filmer socialare hur löpsteget bör se ut

  4. Helt klart intressant och det här är någonting man bör läsa om innan man ger sig in på det! Risken för att man får slitskador är ganska stor i början. Jag tror det bästa är att i början ersätta ungefär var tredje normalt löppass med ett lätt löppass framfotslöpning följt av ett kort vadpass. Därefter trappa upp: varannat pass ersatt av ett framfotslöpningspass. Sedan 2/3 och 3/3. Under tiden kan man succesivt göra passen längre lite som man känner för. Men just i början är det viktigt att man tar det lugnt och även tränar upp vaderna eftersom det ligger så mycket mer extra fokus på dem vid barfota/framfotslöpning.
    Jag själv använder schweiziska barfotaskor. Eller snarare strumpor. De kommer från the barefoot company och fungerar mer som ett extra tjockt lager hud som har väldigt bra skydd och grepp. Det går att läsa mer om dem här. De är de absolut mest minimalistiska skor jag stött på. https://www.getfyf.com/
    Tycker det är rejäl skillnad på nu och hur jag sprang förr och är riktigt nöjd.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *