Djupgående kunskap i Tyngre Träningssnack

Tyngre träningssnack

Kombinerad träning, fysträning för lagidrottare, tarmbakterier, ultrauthållighetsidrotter, mäta träningsbelastning samt genertester och prestation är några av de ämnen som avhandlas med forskare inom respektive ämne i de senaste avsnittet av podcasten Tyngre Träningssnack.

Som jag nämnde för drygt en månad sen så har jag startat upp en ny podcast tillsammans med en annan fysioterapeut med mastersutbildning vid namn William Walkeaoja. I varje avsnitt fördjupar vi oss inom ett eller några få ämnen som har med träning, kost och prestation att göra.

I de första två avsnitten låg fokus på styrketräning med skivstång samt proteinbehov i samband med träning och viktnedgång. Sen dess har vi släppt tre ytterligare avsnitt och här kommer en kort summering av dessa.

Kombinerad träning och fys för lagidrottare med Tommy Lundberg

I det här avsnittet har vi Tommy Lundberg, PhD och forskare på KI, som gäst i podden. Vi fokuserar en hel del på Tommys forskning som främst har handlat om kombinerad styrketräning och konditionsträning där Tommys forskning visade på resultat som var ganska förvånande när de väl släpptes. Vi diskuterar även en hel del kring fysträning för lagidrottare då Tommy själv varit en aktiv fotbollsspelare på hög nivå och han har även utfört en del studier på fotbollsspelare.

Till sist diskuterar vi även en hel del kring Tommys framtida forskning på NSAID och styrketräning. Dels diskuterar vi vad han tänker göra i den nya studien men även tidigare forskning på hur smärtstillande påverkar effekten vid styrketräning.

Avsnitt 3 med Tommy kan du lyssna på här.

Tarmbakterier och hur de påverkar din hälsa med David Jonsson

I avsnitt fyra gästas vi av David Jonsson som är näringsfysiolog med stort intresse kring hur vi påverkar våra tarmbakterier och hur de sen påverkar vår hälsa. På senare år har det kommit mycket forskning som visat på att vår hälsa kan påverkas av vilken sammansättning vi har på våra tarmbakterier och även om det fortfarande återstår många frågor och det är svårt att säga vad som egentligen är bra eller dåligt när det kommer till tarmbakterier så är det uppenbart att de har en stor effekt på oss.

Avsnittet med David hittar du här. För övrigt är David också högaktuell med en ny bok med titeln Magsmart som släpps i början av Januari.

Ultrauthållighetsidrotter och gener med Mikael Mattsson

Om du är konditionsidrottare så tror jag faktiskt inte att Mikael Mattsson med PhD inom träningsfysiologi behöver någon större presentation. Han har utfört mycket forskning på framför allt utrauthållighetsidrottare samtidigt som han även arbetat praktiskt med idrottare och även skrivit ett par böcker för SISU idrottsböcker, bland annat boken Kondition och Uthållighet som jag tipsat om tidigare.

I det här avsnittet går vi igenom Mikaels väg från grundstudierna fram tills det han forskar på nu. Det blir allt ifrån ultrauthållighet, konditionsträning, rödbetsjuice, mäta belastning hos handbollsspelare, olika tester och utrustning för att mäta saker så som återhämtning och sömn, gener och prestationsförmåga samt hur de olika gentester som finns på marknaden idag fungerar.

Avsnittet med Mikael Mattsson hittar du här.

Prenumerera på podcasten Tyngre Träningssnack

För närvarande släpper jag och Wille ett nytt avsnitt av Tyngre Träningssnack var annan vecka. Om du vill prenumerera på nya avsnitt så hittar du den på Itunes, via RSS eller på Tyngre.se.

Du kan även följa Tyngre Träningssnack på Instagram där vi berättar när det kommer ut nya avsnitt och även lägger upp en del bilder relaterat till tidigare eller kommande avsnitt av podcasten.

Tyngre Träningssnack
Tyngre Träningssnack med Jacob Gudiol och Wille Walkeaoja

9 thoughts on “Djupgående kunskap i Tyngre Träningssnack

  1. Tack Niklas! Vi har koll på Filip. Tror vi nämnde redan i avsnitt 5 med Mikael Mattsson att vi ska försöka få med Filip senare.

    Och jag följde Filips blogg med ?

  2. Hej!
    Hur viktigt är det för tjejer att styrketräna med vikter till exempel skivstänger och hantlar. Att träna tungt. Eller räcker träning med kroppen som redskap om man tänker långsiktigt för att ha en stark och hälsosam kropp och också för att få barn? Är gym ett måste? Jag tänker för att vara i bra form och ganska vältränad. Jag tränar löpning och styrketräning med kroppen som redskap. Ol det är viktigt med gym kommer jag att börja träna på ett som komplement till löpning. Hoppas på svar! Med vänlig hälsning, Sofia

  3. Sofia:
    Hej!
    Hur viktigt är det för tjejer att styrketräna med vikter till exempel skivstänger och hantlar. Att träna tungt. Eller räcker träning med kroppen som redskap om man tänker långsiktigt för att ha en stark och hälsosam kropp och också för att få barn? Är gym ett måste? Jag tänker för att vara i bra form och ganska vältränad. Jag tränar löpning och styrketräning med kroppen som redskap. Ol det är viktigt med gym kommer jag att börja träna på ett som komplement till löpning. Hoppas på svar! Med vänlig hälsning, Sofia

    Hej Sofia!
    Det som är viktigt när det gäller styrketräning är att motståndet är tillräckligt tung. Är det tillräckligt tungt så spelar det ingen större roll vilka övningar du väljer eller om du gör det med hjälp av utrustning eller kroppsvikt, http://tyngre.se/artiklar/nyboerjarens-abc-det-som-aer-viktigt-om-du-vill-boerja-styrketraena/

    Sen om det är viktigt eller inte beror på vad man har för mål och hur man ligger till för stunden. Personligen har jag uppfattningen att alla bör styrketräna i någon mån. Alltså träning för att öka sin styrka. För att kunna leva ett längre liv med hög livskvalité så behöver man helt enkelt ha en god grundstyrka och bibehålla den när man blir äldre.

  4. Tack så mycket för svar om styrketräning!
    På gym är det kanske lättare med variation? Om jag till exempel lätt gör flera squats kanske jag behöver mer vikt att träna på. Vilket rekommenderar du, hemma eller gym? Om du vill rekommendera. Annars gäller det att köpa hem skivstång m.m.. Tack för att ni svarar så snabbt på frågor.
    Med vänlig hälsning,
    Sofia

  5. Hejsan! Försäsongen av fotbollen drog igång denna vecka. Har hålltider ista bra på gymmet nu under uppehållet. Men till min fråga. Vi kommer att träna 4 pass i veckan. Måndag cirkelfys. Ons, fre och söndag fotboll. Hur tycker du man ska göra på gym fronten? Ska man ta och Träna 2 Helkropps pass på 2 av de 3 ”Lediga” dagarna? Eller ska man lägga något pass innan eller efter en fotbolls träning? Tänkt att köra mesta dels bass övningar. Ska man köra något ben pass efter någon fotbollsträning för att få en dags vila? Eller räcker det med att man kör basövningar? Hur tycker du man man ska göra på gymmet när man har så mycket fotboll?
    MVG Victor

  6. Som sjukgymnast så har jag ett stort intresse för det där problemet med skador och tänker då att återhämtningen efter ansträngning måste vara av stor vikt .
    Jag kan också tänka att återhämtning är en sammansatt funktion där hydrering , vila , näringsintag , hälsotillstånd , ålder etc skulle vara några av de orsaker som skulle påverka återhämtningen .
    Jag har tänkt att vilopulsen kunna vara en snabbtest som skulle kunna ge en ide om hur det ligger till .
    Finns det något lätt sätt att få reda på återhämtningens tillstånd ?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *