Boktips – Kondition och Uthållighet

Boken kondition och uthållighet
Boken kondition och uthållighet av Filip Larsen och Mikael Mattsson

De som följer Träningslära och TränaStyrka regelbundet har kanske märkt av att jag inte har varit lika produkt som jag normalt brukar vara när det gäller att producera texter den här hösten. Det finns flera förklaringar till detta men en av förklaringarna är att jag numera gör lite arbeta för ELEIKO / Exceed Performance. De ska starta en ny PT-utbildning nu till våren och jag ska, bland annat, ta fram en hel del av deras introduktionsmaterial, sätta upp kunskapskrav, välja ut litteratur mm.

Så de senaste två månaderna har jag läst igenom en hel del material för att försöka välja ut det jag tycker passar. I det här inlägget tänkte jag tipsa om en av de bättre böckerna från den listan, nämligen [clink id=”41″ target=”_blank” title=”Kondition och Uthållighet”]Kondition och uthållighet – för träning, tävling och hälsa[/clink].

Bokens ämne är precis som du kan läsa av titeln konditionsträning. Boken är väldigt lättläst och den går in på en hel del praktiska saker. Till skillnad från mycket annat från SISU så är det alltså en hel del i boken som är användbart och som man kan utnyttja på egen hand som motionär.

Filip Larsen och Mikael Mattsson är inga jag känner men jag har stött på både artiklar och studier av dem båda och de är alltid bra tycker jag. Filip Larsen hade förr även en väldigt läsvärd blogg som tyvärr inte längre är aktiv. Han har även släppt ett par kring nitrat och syreupptag. Det här är ju lite av ett nytt område inom konditionssport där rödbetsjuice har börjat bli populärt som tillskott. Detta tar man dock inte upp något kring i boken. Men min poäng är helt enkelt att författarna är duktiga både teoretiskt men också praktiskt.

När de går in på intensiteter vid konditionsträning är där mycket som är gemensamt med det som du finner i min och Nicklas bok men då det här är en hel bok kring konditionsträning och jag och Nicklas ”bara” tillägnar det 40 sidor så blir det antingen mer djupgående i den här boken. Särskilt de rent praktiska delarna om hur man kan planera träningen får du mer kring i den här boken.

Det finns två saker som jag tycker är lite tråkigt med boken. Den första punkten är att man presenterar General Adaptation Syndrom istället för en lite mer utvecklad modell när det gäller träning och återhämtning likt fitness-fatigue. I de resonemang man för i texten är det solklart att man framställer en mer komplex bild än vad General Adaptation Syndrom kan illustrera så det hade varit trevligt med en mer ingående grafisk representation av det hela med.

Den andra punkten är att man inte har inkluderat några referenser i texten. Efter varje kapitel har man några få artiklar för ”vidare läsning” men i texten hittar du många påståenden och återgivningar av resultat från studier som i alla fall jag blev intresserad av att läsa. Nu lyckades jag hitta de flesta ganska snabbt men jag är nog bättre än de flesta på att leta upp studier och samtidigt tycker jag att det inte ska behövas. Sen samtidigt är det här nog något som troligen bara stör 0,1 procent av läsarna 🙂

Hur som helst är detta alltså en bra bok. Den går igenom det mesta så som rent fysiologi, energisystem, träningsplanering, pulszoner, uppladdning inför tävling, riskfaktorer för skada, allmänna hälsoeffekter, formtoppning, skillnader mellan individer mm.

Boken kostar typ 399kr och du kan köpa den via [clink id=”41″ target=”_blank” title=”Kondition och Uthållighet hos CDON”]CDON[/clink], [clink id=”43″ target=”_blank” title=”Kondition och Uthållighet hos Adlibris”]Adlibris[/clink] eller [clink id=”42″ target=”_blank” title=”Kondition och Uthållighet hos Bokus”]Bokus[/clink].

Och ja, den här boken kommer ingå som kursmaterial på ELEIKOs PT-utbildning med 🙂

16 thoughts on “Boktips – Kondition och Uthållighet

  1. (Finns även som e-bok på idrottsbokhandeln.se såg jag)

    Skulle du trots de ”brister” som du nämner ändå klassa den THE book om konditions/uthållighetsträning att ha i bokhyllan, eller är det mer som en ”bra praktisk och teoretisk blandning på lagom nivå”-bok? (Vilken skulle du rekommendera om inte denna isf?)

    MVH

  2. Tack för tips men vad har du generellt mot SISU:s böcker? Några specifika exempel som du inte gillar och varför?’

  3. Joakim: Skulle du trots de ”brister” som du nämner ändå klassa den THE book om konditions/uthållighetsträning att ha i bokhyllan

    På svenska så definitivt ja. Har man lika lätt för engelska finns det böcker inom samma kategori skulle jag tro.

    När det gäller bok bara för att få lite praktiska exempel och motivation som motionär har jag ju redan rekommenderat löpträna av Håkan Jörgensen. Den är endast för personer som vill komma igång med löpträning. Vill du veta något kring fysiologin bakom så tillför den inget. https://traningslara.se/bokrecension-loptrana-av-hakan-jorgensen/

  4. Tina Egonsson:
    Tack för tips men vad har du generellt mot SISU:s böcker? Några specifika exempel som du inte gillar och varför?’

    Jag tycker att många av böckerna saknar antingen resonemang kring det praktiska eller så saknas det reflektioner och tankar kring hur träning genomförs rent praktiskt. I den här boken har man till exempel en bra diskussion kring frågan om lågintensiv distansträning. Hela den delen la faktiskt Filip Larsen upp på sin blogg i vintras.

    En av de frågor som harvats fram och tillbaka är om träning med stor mängd eller hög intensitet är effektivast för konditionsförmågan. Rent vetenskapligt är det svårt att ge mycket stöd för ”long slow distance” men ändå verkar denna metod vara grunden i nästan alla elitidrottares träning. Så här skriver vi om distansträning:

    http://nitrovegan.blogspot.se/2013/01/distanstraning-hur-mycket-och-varfor.html

    Den här typen av diskussion saknas i flera böcker som jag läst från SISU. I vissa av böckerna konstaterar man bara att det som vetenskapen säger inte stämmer med praktiken och sen försöker man inte hitta någon förklaring till varför det är så. I boken Styrketräning konstaterar man till exempel att tyngdlyftare kan träna samma muskel 2-3 gånger per dag och sen säger man bara att det inte är studerat med den frekvensen och så summerar man med att du bör träna 2-3 gånger i veckan typ.

    Det här är ju inget som är fel i sig. Informationen i exemplet jag gav är ju helt korrekt. Men om du som läsare är intresserad av det praktiska så vill du ju ha med lite resonerande runt om kring. Detta får du i boken Kondition och uthållighet men det är få andra SISU böcker som ger dig det. Det är som sagt inte fel att inte ha med det. Men vill du läsa något kring det är SISU-böcker sällan särskilt givande. Så i mitt inlägg påpekar jag bara en skillnad, inte mer än så.

    Fast sen är jag rent allmänt även lite tveksam mot SISU ibland då de utan tvekan marknadsförs som det vetenskapliga bokförlaget kring idrott och motion. Deras böcker används ju till exempel väldigt ofta som kurslitteratur på universitet. Samtidigt har de släppt en del böcker som har en del tveksamt innehåll men folk tar dem för lika vetenskapliga som andra böcker från förlaget vilket är olyckligt. Sen är det också så att i min värld SKA facklitteratur som används på universitet också ge referenser i texten till de påståenden som görs. Och så är det inte i alla SISUs böcker. Här är ju dock boken Styrketräning ett positivt exempel istället.

  5. Jacob Gudiol: På svenska så definitivt ja. Har man lika lätt för engelska finns det böcker inom samma kategori skulle jag tro.

    När det gäller bok bara för att få lite praktiska exempel och motivation som motionär har jag ju redan rekommenderat löpträna av Håkan Jörgensen. Den är endast för personer som vill komma igång med löpträning. Vill du veta något kring fysiologin bakom så tillför den inget.https://traningslara.se/bokrecension-loptrana-av-hakan-jorgensen/

    Ok tack för svaret!

    Känner du till någon bra, förutom eran, på temat kondition och uthållighet som har fitness-fatigue modellen som förklaringsmodell gällande återhämtning? Gärna ”textbook-nivå” och engelska är helt ok.

  6. Nej, det gör jag inte. Men som jag skriver i texten så är det inte så att man inte tar upp aspekterna med att variera lättare och tuffare träning och att det behövs lättare pass för att återhämta sig från tuffa pass i boken. Det är bara det att de representerar det med en illustration av GAS, inte F-F.

  7. ”Han har även släppt ett par kring nitrat och syreupptag. Det här är ju lite av ett nytt område inom konditionssport där rödbetsjuice har börjat bli populärt som tillskott. ”

    Kan du förtydliga det här, rödbetsjuice = syreupptag, jag hänger inte riktigt med?

  8. Jag tycker att ”Kondition och uthållighet” är jättebra – helt klart läsvärd. Filip Larsens blogg var också kanon, bl.a. med en del roliga experiment på sig själv.

    I samband med att man som forskare är intresserad av att skriva populärvetenskap så brukar det påpekas att lekmän och läsare ovana vid vetenskapliga rapporter tappar intresset och tycker att det är för tungrott att läsa skrifter där man har ständiga hänvisningar till massor av referenser. Kanske har de tagit för stort intryck av det och därför tagit bort lite väl mycket av referenserna i texten? Jag tycker ändå det är OK, även om jag kanske i ännu högre grad uppskattar enklare hänvisningar, av den typ som finns i er bok.

    Jag håller med om att det väldigt tungläst och dåligt flyt i många vetenskapliga rapporter, främst naturvetenskapliga/tekniska, där man för ständiga resonemang kring resultat i sina referenser och hur den skrivna rapporten förhåller sig till dessa. Helt OK när de enda som väntas läsa är andra i samma branch, men det finns ju en medelväg där man bara skriver en kort hänvisning till ett påstående man gör. En populärvetenskaplig bok brukar ju inte innehålla någon egen forskning, utan ”bara” en sammanställning av rådande kunskapsläge, så det finns i regel inte heller samma behov av långa utläggningar kring referensernas giltighet.

    Dessutom tror jag att fler och fler blir vana att läsa texter som innehåller referenser i o m Wikipedia och behovet av att utvärdera internetinformation.

  9. Är böckerna från Human Kinetics också skit? Har sett att några är översättningar och säljs av SISU

  10. Hej Nikola!
    Rent skit tycker jag inte. Skrev jag det innan får jag dra tillbaka det uttalandet lite. Jämfört med andra förlag är SISU super. Ingen tvekan om det. De släpper dock även böcker som jag tycker kunde varit bättre och vissa är tveksamma om de hör hemma hos förlaget men det är inte skit.

    Human Kinetics har många väldigt bra böcker. De flesta jag har läst är faktiskt bra. Men det är ett väldigt stort förlag med stor spridning i ämnen och författare. Vissa böcker verkar mest vara släppta för intresse/försäljning än för bra faktabaserat innehåll.

    Så slutsatsen blir väl att precis som för vetenskapliga tidskrifter finns det bra och mindre bra förlag. De bättre förlagen har överlag mycket bättre innehåll men det är ingen garanti att allt är bra.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *