TV-reklam kan ändra hjärnaktiviteten hos barn

Reklam påverkar barns hjärnor

Att vår miljö har en stor inverkan på vad vi alla väljer att ta för beslut och hur vi agerar när det gäller kost och träning är någonting som jag lyfter fram titt som tätt. Om du följer mig på sociala medier eller har läst min bok Skitmat så har du säkerligen också tagit del av lite kring mina tankar när det gäller reklam och hur det påverkar oss.

Jag har däremot skrivit ganska lite kring allt det här i mina egna texter även om jag är inne och berör det en del i min krönika ”Det är dags att sluta svartmåla alla kostråd” i SvD och sen ännu mer i min populära text på Tyngre, ”Bara individens fel om han eller hon blir fet?”.

Nyligen publicerades dock en studie som gjorde att jag tyckte att det var dags att skriva en text kring specifikt tv-reklam för skitmat och hur det påverkar barn (1). Det är egentligen ingenting revolutionerande med den här studien utan den bekräftar saker som man redan vet.

Det som däremot är nytt med studien är att den förklarar varför man ser de effekter som faktiskt sker och studien visar också på att vi människor måste börja släppa tankarna om att vi är rationella varelser och att våra beslut inte blir påverkade av vår omgivning.

Barns hjärnor påverkas av reklam för skitmat

Det som forskarna har gjort i den här nya studien är att de har satt 23 olika barn med en medelålder på 11 år i en så kallad fMRI-maskin. Det här är en maskin som kan mäta aktiveringen i olika delar av hjärnan när människor gör olika saker.

Det här gjorde man före och efter att barnen fått se antingen tv-reklam för skitmat eller tv-reklam som inte hade med mat att göra. Reklamen för skitmat var verklig reklam, som hade visats på tv, från till exempel McDonalds, Subway och Wendy’s.

Det som barnen skulle göra medan man mätte deras hjärnaktivitet i själva maskinen var att de skulle ange hur mycket de skulle vilja äta olika livsmedel. Det här jämförde man sen med vad barnen hade svarat innan de hade sett någon reklam och sen efter att de antingen då sett reklam för skitmat eller reklam för saker som inte hade någonting med mat att göra.

Barn väljer mat efter smak, inte näringsinnehåll

Det första man fann i den här studien var att barnen prioriterade och hellre valde mat som de tyckte om föra mat som verkligen var näringsrik. Det här var alltså innan de såg någon reklam och det i sig är inte direkt överraskande.

Det är garanterat så som de flesta vuxna också prioriterar även om tidigare studier på vuxna har visat att de väger in hälsoaspekter med och därför kan ange att de gärna skulle äta någonting även om de inte tycker att det är så gott om de anser att det är nyttigt.

Det som var nytt i den här studiens resultat var att man fann att barnen rankade smak ännu högre efter att de hade sett tv-reklam för skitmat. Det var också framför allt för den typen av livsmedel som de sett reklamen som man såg förändringen. Så om barnen såg reklam för hamburgare så var det än mer benägna att säga att de skulle vilja äta det.

Ökad aktivering i hjärnområden kopplade till belöning

Det som gör den här studien lite ny var däremot som sagt att man även använde sig av en fMRI för att mäta aktiveringen i olika delar av hjärnan. Det som man fann var att efter att barnen hade sett tv-reklam för skitmat så ökade aktiveringen i delar av deras hjärna som relaterade till belöning.

Barnen svarade även snabbare på frågorna efter att det hade sett tv-reklam för skitmat vilket antyder att de troligen var mer benägna att agera på impuls. Något som troligen då påverkats av just den ökade aktiveringen.

Kort och gott så visar alltså den här studien att tv-reklam för skitmat förändrar hjäraktiviteten i barn vilket gör dem mer benägna än tidigare att prioritera smak före hälsa och de blir även mer impulsiva i det valet.

Summering

Att barn verkligen påverkas av tv-reklam är det nog ingen som egentligen är förvånad över. Problemet är att folk ändå inte verkar reagerar mot det. I Sverige är det idag olagligt att sända reklam riktad mot barn under 12 år. Det är också förbjudet att sända reklam före och efter barnprogram.

Problemet med den regeln är dock att den endast gäller kanaler som sänder ifrån Sverige. Så det är i princip bara SVT och TV4 som behöver följa de här reglerna. TV3 och Kanal 5 ska dock självmant ha sagt att de inte ska sända reklam för mat med barn som målgrupp.

En annan mediekanal som är helt fri från reglering är internet och till exempel youtube. Där är exponeringen garanterat mycket större och mer okontrollerad. Många gånger uppmuntras till och med barn att dela vidare reklam från olika företag och då står de omedvetet för fri reklam för företagen som ofta kommer att ses av yngre barn. Det är med andra ord värt att tänka på vad ens egna och andra barn får se när de sitter med en mobile eller padda. Och även på vad du själv utsätter dig själv för i onödan 😉

1 thought on “TV-reklam kan ändra hjärnaktiviteten hos barn

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *