Split vs helkropp, kvinnor vs män och mjölk vs protein

Man som bänkpressar

Då var det dags för en lista med lite artiklar skrivna av mig som publicerats på lite andra ställen än Träningslära och här på Träna Styrka. Som vanligt gäller att om du inte vill få veta om de här lite i efterhand när jag lägger upp dessa listor här så får du följa mig via Twitter, Instagram eller Facebook där jag säger till så fort det kommit upp någon text av mig någonstans. Jag tipsar också om mycket annat intressant läsning via Twitter och Facebook.

Nedan följer ett antal artiklar från Juni i år.

Träningsfrekvens – split eller helkroppspass?

Den här artikeln handlar om hur ofta du bör träna varje muskelgrupp eller rörelse varje vecka. Jag tittar också om, och i så fall när, det kan vara lämpligt att dela in kroppen i olika delar som tränas på olika dagar. Om du vill veta varför det allt som oftast är bättre att träna varje muskel flera gånger i veckan så är det här en artikel du bör läsa, Träningsfrekvens – split eller helkroppspass?

Det går troligen lika bra med mjölk

I den här kortare artikel summerar jag en del kring det man vet om protein och styrketräning. Därefter ger jag ett exempel på en studie där man använde sig av mjölk som proteinkälla efter träningen, Det går troligen lika bra med mjölk.

Har kvinnor bättre uthållighet än män?

Det finns väldigt mycket information på internet om hur män och kvinnor bör träna och allt som oftast är den informationen inte baserad på någon form av fakta. Istället är det personer som utnyttjar folks osäkerhet och riktar in sig mer specifikt på antingen män och kvinnor genom att implicit säga att de där träningsprogrammen du hittar på nätet som inte uppger att de är specifikt för män eller kvinnor är dåliga just för att de inte har någon specifik inriktning.

I själva verket är det så att kvinnor och män utan problem kan träna med samma träningsprogram. Skillnaderna mellan två individer är större än skillnaderna mellan kvinnor och män.

Med det sagt så verkar det faktiskt finnas mindre skillnader mellan män och kvinnor rent fysiologiskt om du ser till ett genomsnitt och i den här artikeln tittar jag lite på det ur ett styrketräningsperspektiv, Har kvinnor bättre uthållighet än män?

5BX det senaste inom snabb intensiv träning… eller?

Det här är en kortare artikel där jag först raljerar lite kring alla trender som kommer och går inom fitnessvärlden och sen tar jag upp ett exempel på ett högintensivt träningsprogram från 50-talet där man lovades resultat på endast 11 minuters träning varje dag.

Det här träningsprogrammet togs fram av en fysiolog på flygvapnet i Kanada och trots begränsade kunskaper på den tiden så är det förvånansvärt bra rent uppläggsmässigt. Det är garanterat bättre än mycket av det som hypas som ”det senaste” på internet idag, 5BX det senaste inom snabb intensiv träning… eller?

Om du hellre lyssnar än läser finns det en podcast

Som vanligt så har jag, Alex och Andreas kort summerat alla de här artiklarna lite kort när jag medverkat i Tyngre Radios podcast så om du inte orkar läsa allting men gärna lyssnar på den här informationen så rekommenderar jag mina avsnitt där. Just de fem artiklarna här ovanför diskuterade vi i avsnitt 86.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *