Golf som träning och motionsform

Golf är bra för hälsanFör nästan precis ett år sen skrev jag inlägget Behöver vi en definition på idrott? på Traningslara.se där jag bland annat skrev lite kort om de fysiska kraven i golf. Slutsatsen där var väl mest att det finns väldigt få studier och de få studier som finns visade på att den fysiska belastning var låg.

För några dagar sen publicerades en studie till som tittade lite mer på belastning och energiförbrukning vid golfspelande.

J Sports Sci. 2013 Jan 30. [Epub ahead of print]
Energy expenditure and sex differences of golf playing.
Zunzer SC, von Duvillard SP, Tschakert G, Mangus B, Hofmann P.

Abstract The purpose of the study was to assess the average physical intensity and energy expenditure during a single round of golf on hilly and flat courses in a heterogeneous group of healthy men and women of varying age and golf handicap. Forty-two males and 24 females completed an incremental cycle-ergometer exercise test to determine exercise performance markers. The heart rate (HR), duration, distance, walking speed, ascent and descent were measured via a global positioning system (GPS)/HR monitor during the game and energy expenditure was calculated. Playing 9 or 18-holes of golf, independent of the golf course design, the average HR was not significantly different between sexes or the subgroups. The intensities were light with respect to the percentage of maximal HR and metabolic equivalents of task (METs). Total energy expenditure of all participants was not significantly different for hilly (834±344 kcal) vs. flat courses (833±295 kcal) whereas male players expended significantly greater energy than female players (926±292 vs. 556±180 kcal), but did not have significantly greater relative energy expenditure (2.8±0.8 vs. 2.2±0.7 METs). As a high volume physical activity, playing golf is suggested to yield health benefits. Since the intensity was well below recommended limits, golf may have health related benefits unrelated to the intensity level of the activity.

Resultatet visade samma som i de tidigare studierna. Själva belastningen sett till medelpuls är låg när man spelar golf. I den här studien låg medelpulsen omkring ~60 procent av maxpulsen. Det som är nytt för den här studien är dock att man har uppskattat energiförbrukningen under en golfrunda och jag tycker att resultaten är lite överraskande. Enligt mätningarna i den här studien gjorde männen av med i snitt 925 kcal och kvinnorna 556 kcal.

Jag tycker dessa värden är överraskande höga eftersom en golfbana grovt räknat är omkring en mil lång om du räknar med avstånd mellan hålen. Lägg till att ingen direkt spelar rakt på hålen och du kanske kan komma upp i 12 km med lite välvilja. I den här studien mätte man faktiskt hur långt deltagarna gick och det var 10-11km. När du bara går förbränner du uppskattningsvis 0,6-0,7 kcal/kg/km. De manliga golfspelarna i den här studien vägde i snitt 85 kg vilket innebär att de uppskattningsvis gör av med 510-595 kcal under en promenad på en mil. Men i den här studien blev alltså den totala energiförbrukningen 925 kcal och det är en stor skillnad.

I den här studien har man uppskattat energiförbrukningen med hjälp av pulsen och det är möjligt att en liten del av den uträknade energiförbrukningen kan bero på att deltagarna blivit uppspelta och exalterade när de spelat vilket höjt deras puls trots att de egentligen inte anstränger sig mer. Det förklarar definitivt inte allt men det skulle kanske kunna vara en delförklaring. En annan möjlig delförklaring är att det krävs energi att dra vagn vilket huvuddelen av deltagarna gjorde och att det kräver en del energi att svinga.

Hälsofördelar av golf

Den här studien visar på uppenbara hälsofördelar av golf. Den första är den extra kaloriförbrukningen. Oavsett om du väljer att tro på det uppskattade värdet i den här studien eller inte så blir det ändå en hel del kalorier. En annan viktig faktor som inte ska glömmas är att det också tar fyra timmar att gå en runda. Detta är fyra timmar där man är uppe och rör på sig vilket är positivt i sig eftersom det innebär mindre stillasittande (mer läsning, Regelbunden träning men en övrigt stillasittande fritid – är stillasittandet i sig en riskfaktor för hälsan?)

En sak som inte heller ska förringas är att det är fyra timmar då man inte är hemma och har nära till kylskåpet. Om du först arbetar och sen går ut på en runda golf är sannolikheten säkerligen lägre för att du ska gå och småäta där hemma. En annan fördel som jag själv upplever med golf om som säkerligen gäller de allra flesta som spelar är att det är avslappnande. 18 hål innebär ~4 timmar med mindre stress.

Dock är pulsen som deltagarna i den här studien hade under tiden som de spelade och som även tidigare studier visat inte tillräckligt för att en frisk person ska förbättra sin kondition. Så golf kan inte ses som någon form av fysisk träning utan det är motion/rörelse.

Resultatet i golfstudien
Här ovanför är de mest intressanta resultaten som den här studien kom fram till både när det gäller kvinnor och män.

10 thoughts on “Golf som träning och motionsform

  1. Du skriver att man mätte hur långt de gick, var det 12 km eller var det längre? Min känsla är att om du går en golfrunda på 1 mil på 4 timmar så är det klart längre än 1 mil och om det skulle bli upp mot 1,5 så börjar resultaten bli rimliga

  2. Max Mustermann: Du skriver att man mätte hur långt de gick, var det 12 km eller var det längre? Min känsla är att om du går en golfrunda på 1 mil på 4 timmar så är det klart längre än 1 mil och om det skulle bli upp mot 1,5 så börjar resultaten bli rimliga

    Sista tabellen i inlägget, walking distance (km). Den sträckan mättes upp med GPS.

    12km var när jag skrev hur jag resonerat i frågan tidigare. Deltagarna i den här studien gick uppenbarligen lite kortare än så.

  3. Tycker HR siffrorna är intressanta. Snitt på 107 i puls för männen. Blir sugen på att mäta på mig själv när jag är ute och går med hunden…

    Men om man använder pulsen som bas för energiförbrukningen så blir det ju så mycket kcal som går åt. Jag har märkt samma sak med mitt discgolfspelande. Man knatar runt, kastar en frisbee lite nu och då och snackar. Bagen med discar väger några kilo. Men man/jag blir märkligt trött av det. Det är inget fysiskt/tungt alls, men ändå är det jättetungt på tävling nät man går två 18 hålsrundor plus 9 hål (om man går till final). Utan vatten och mellanmål så blir det en utdragen plåga.

    En orsak till den högre pulsen tror jag är stress. Inte arbetsrelaterad stress, utan prestationsstress. Kompisar ser på, vilja att göra bra, ilska över att göra dåligt etc..

    Det är väl ingen som ser golf som en konditionssport, men det går bevisligen (?) åt en hel del extra energi.

  4. Glömde ju. Jag mätte min egen puls/kcal förbrukning i somras på en av discgolfrundorna. 20 min cykling (6 km, lugnt tempo) 2 1/2 h discgolf och sedan 12 min cykling (6 km, lite högre tempo)

    2200 kcal total förbrukning. Eftersom jag har mätt upp det mesta i kroppen med vetenskapliga metoder så vet jag att den pulsklockan visar väldigt nära sanningen. Jag blev själv förvånad över resultatet, men det förklarar väl varför jag var så hungrig efteråt? 🙂

  5. En annan fråga/kommentar:

    Bar de klubborna själva eller hade de caddies? Klubborna väger ju sina modiga 10-15 kilo vilket påverkar en del

  6. Mattias: En annan fråga/kommentar:
    Bar de klubborna själva eller hade de caddies? Klubborna väger ju sina modiga 10-15 kilo vilket påverkar en del

    Som jag skrev i inlägget. De allra flesta drog på en vagn eller sköt på en vagn. Det var endast 4 procent som bar på klubborna.

    Seventysix percent (n = 50) of all participants pulled/pushed (3%), or carried (4%) their golf equipment and 24% (n = 16) used an e-trolley.

  7. Jacob Gudiol: Som jag skrev i inlägget. De allra flesta drog på en vagn eller sköt på en vagn. Det var endast 4 procent som bar på klubborna.

    Sorry, läste igenom flera ggr efter just det, men blev visst partiellt blind. Tack för förtydligandet.

  8. Hej Jacob!
    Kan det inte vara så att man bränner kalorier utöver sträckan dom går, tänkte mera på att dom ändå var ute i runt 4 timmar.

  9. Peter J: Kan det inte vara så att man bränner kalorier utöver sträckan dom går, tänkte mera på att dom ändå var ute i runt 4 timmar.

    Kaloriförbrukningen är uträknad med hjälp av pulsen. Och den innefattar givetvis all energiförbrukningen, inte bara den av gången.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *