Ger mer fullkorn viktnedgång?

Digestive fullkorn är inte nyttiga för att det är fullkorn

Den här studien publicerades för ett tag sen nu men jag hade lagt den som ett utkast och sen glömt bort den lite. Det man gjort i den här studien är att man har tittat på alla studier som är utförda där man undersökt effekten på vikten av att börja äta mer fullkorn.

Am J Clin Nutr. 2013 Oct;98(4):872-84.
Whole grain and body weight changes in apparently healthy adults: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled studies.
Pol K(1), Christensen R, Bartels EM, Raben A, Tetens I, Kristensen M.

BACKGROUND: Whole grains have received increased attention for their potential role in weight regulation. A high intake has been associated with smaller weight gain in prospective cohort studies, whereas the evidence from randomized controlled studies has been less consistent.
OBJECTIVE: We assessed the effects of whole-grain compared with non-whole-grain foods on changes in body weight, percentage of body fat, and waist circumference by using a meta-analytic approach.
DESIGN: We conducted a systematic literature search in selected databases. Studies were included in the review if they were randomized controlled studies of whole-grain compared with a non-whole-grain control in adults. A total of 2516 articles were screened for eligibility, and relevant data were extracted from 26 studies. Weighted mean differences were calculated, and a metaregression analysis was performed by using the whole-grain dose (g/d).
RESULTS: Data from 2060 participants were included. Whole-grain intake did not show any effect on body weight (weighted difference: 0.06 kg; 95% CI: -0.09, 0.20 kg; P = 0.45), but a small effect on the percentage of body fat was seen (weighted difference: -0.48%; 95% CI: -0.95%, -0.01%; P = 0.04) compared with that for a control. An examination of the impact of daily whole-grain intake could predict differences between groups, but there was no significant association (β = -0.0013 kg × g/d; 95% CI: -0.011, 0.009 kg × g/d).
CONCLUSIONS: Whole-grain consumption does not decrease body weight compared with control consumption, but a small beneficial effect on body fat may be present. The relatively short duration of intervention studies (≤16 wk) may explain the lack of difference in body weight and fat. Discrepancies between studies may be caused by differences in study design.

Som du kan läsa av abstraktet här ovanför så fann man ingen effekt alls. Det innebär alltså att överlag är det så att folk inte går ner i vikt om du bara ger dem rådet att börja äta fullkornsprodukter. Många av studierna som inkluderades i den här meta-analysen var korta och medeltiden var endast 4-6 veckor. Men en effekt som inte ens kan ge ett kilo viktnedgång på en dryg månad är inget som passar personer med många kilos övervikt.

Här under är forest-plottarna från meta-analysen. Om du inte vet hur du ska tolka den kan du läsa det här, Hur du tolkar en forest plot i en meta-analys.

Går du ner i vikt om du börjar äta fullkorn?
Du går inte ner i vikt bara för att du börjar äta fullkornsprodukter

Det här är rent bedrövliga resultat om målet är viktnedgång när man ger en grupp människor rekommendationen att äta fullkorn. Det kommer helt enkelt inte att fungera alls. Det är möjligt att en enskild individ kan få bra resultat av rådet men för den generella befolkningen visar det här att rådet ”ät mer fullkorn” är verkningslöst om målet är viktnedgång.

Vilken typ av fullkorn åt man?

När man läser den här typen av studier så är det alltid en bra idé att fundera kring vilken typ av fullkorn som man verkligen gett de här försökspersonerna. Jag har inte orkat gå igenom alla de enskilda referenserna men i den här meta-analysen så summerar man det så här:

Nine studies evaluated a mixed whole-grain diet [containing whole-grain products such as bread, crisp bread, rolls, muesli, ready-to-eat (RTE) cereals, pasta, rice, snack bar, crisps, muffin, and cookies] compared with a mixed refined-grain diet (containing the same products but produced of refined grain) (22, 25, 30, 32, 46, 47), or the participants’ habitual diet (21, 23, 34). Seven studies included only oat (eg, oatmeal, instant oats, RTE cereal or Cheerios cereal (General Mills), hot cereal, or oat incorporated into other foods) compared with a refined grain diet (other carbohydrate foods with the avoidance of oat, corn cereals, participants’ habitual diet including wheat, cream of wheat, or nonoat RTE cereal, or low-fiber breakfast and snack foods) (36, 37, 39, 41, 50, 51). In 7 studies, whole-grain wheat (bread, crackers, muffins, RTE cereal, bread rolls, rusks, and biscuits) were compared with refined-grain wheat (containing the same products but of refined wheat or other non–whole-grain cereal) (24, 25, 31, 40), or participants’ habitual diet (26, 35, 44). Two studies included only whole-grain barley (bread, crackers, muffins, other RTE cereal, and barley kernels) and used refined wheat (26) or white rice (42) as a comparison. Two studies compared whole-grain rye foods (bread, crisp bread, and RTE cereal) to refined-grain foods (white-wheat breads and low-fiber foods) (24, 43).

Du får ursäkta det långa citatet men jag har markerat vissa av de intressanta delarna med fet text. Det här är enligt mig ett helt fantastiskt exempel på det som Michael Pollan kallar för Nutritionism. De här forskarna har alltså testat skitmat mot skitmat+tillsatt fullkorn och förväntat sig en effekt baserat på att de tidigare observerat att människor som äter en bättre kost som innehåller fullkorn håller vikten bättre.

Man försöker isolera en sak i en bra kost och sen adderar man det till skitmaten i hopp om att skitmaten ska bli bättre.

Summering

Jag tycker egentligen inte att den här studien säger särskilt mycket. Den berättar för oss att om du vill gå ner i vikt utan att räkna kalorier så räcker det inte med att du byter ut dina vanliga muffins mot ”fullkorns” muffins. Vilket jag hoppas att i alla fall de allra flesta människor egentligen förstår.

Digestive fullkorn är inte nyttiga för att det är fullkorn
Digestive fullkorn är inte nyttiga för att det är fullkorn

Men tyvärr så är det inte så enkelt. För när folk hör rådet ”ät mer fullkorn” så kommer de faktiskt att köpa mer av de där fullkornsmuffinsen. Och de kan sen mycket väl också äta mer av dem för att de intalar sig själva att de är nyttigare och därmed tror de att de också innehåller färre kalorier. Det här är en effekt som kallas för health halo och den finns kring alla den här typen av påståenden på produkter. Jag har skrivit om ett exempel här, Äter folk mer om det står light på förpackningen?.

För att summera kring frågan om fullkorn så finns det fortfarande gott om belägg för att det i de allra flesta fall är ett bättre val. Men om du inte också förändrar på typen av mat du äter så ska du inte förvänta dig någon större effekt på din vikt. Så när någon säger fullkorn så ska du tänka havregrynsgröt eller bönor. Inte lite brunaktiga kex istället för vita kex eller muffins med några korn i istället för muffins utan korn.

5 thoughts on “Ger mer fullkorn viktnedgång?

  1. Bra artikel som vanligt och kanske inte så överraskande resultat som sagt.
    Finns det liknande studier där man jämfört livsmedel med olika GI.
    Dvs 2 grupper med samma näringsfördelning och kcal men med skillnad att kolhydrater kommer från högt GI vs lågt GI.
    Det hade varit intressant att se resultat av viktnedgång (eller framförallt fettinlagring) på en sådan studie.
    /P

  2. ”Digestive fullkorn är inte nyttiga för att det är fullkorn” – men det är väl solrosolja i dem? Iallafall lite solrosolja. Det är väl bra? 🙂

    Ännu en bra artikel. Tack för jobbet du lägger ner.

  3. Bra sammanfattat. Det är sällan så enkelt som det ser ut att vara i Aftonbladet. =)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *