Färre hamstringsskador och en hel del kring protein

Jacob Gudiol kör en lätt knäböj fram

Då var det dags för en lista med lite artiklar skrivna av mig som publicerats på lite andra ställen än Träningslära och här på Träna Styrka. Som vanligt gäller att om du inte vill få veta om de här lite i efterhand när jag lägger upp dessa listor här så får du följa mig via Twitter, Instagram eller Facebook där jag säger till så fort det kommit upp någon text av mig någonstans. Jag tipsar också om mycket annat intressant läsning via Twitter och Facebook

Jag ligger fortfarande lite efter när det gäller de här uppdateringarna så jag fortsätter med fler lästips än normalt. Här är fyra artiklar av mig som publicerats på Tyngre.

Tyngre.se – Hälften så många hamstringsskador med tyngre styrketräning

I den här artikeln skriver jag om en nypublicerad artikel där man bekräftat att en enkel styrkeövning för baksida lår kan minska antalet skador i hamstring med över 50 procent hos fotbollsspelande motionärer.

Med styrketräning kan du minska antalet muskelskador markant
Med styrketräning kan du minska antalet muskelskador markant. I studien jag skrev om på tyngre var det nordic hamstring man använde sig av.

Tyngre.se – Protein höjer din basala energiförbrukning

Här kan du läsa om en väldigt intressant och väldigt välkontrollerad studie där man undersökt effekten av olika stora proteinintag på flera saker så som muskelmassa, fettmassa och  energiförbrukning hos personer som man medvetet gav 40 procent fler kalorier än vad de normalt åt.

Vid överätning får du mer muskelmassa och mindre fettmassa om du äter mer protein
Förändringen för de tre grupperna i studien. För mer information så tryck på länken ovan

Tyngre.se – Protein och träningsvärk

Ett proteinintag som är lite högre än det som de flesta normalt äter är utan tvekan fördelaktigt för någon som tränar, särskilt de som tränar något styrkeorienterat. Med det sagt så är det inte säkert att ett högt proteinintag är fördelaktigt ur alla synvinklar. I den här artikeln tittar jag på protein efter träningen har någon påverkan på återhämtningen i form av mindre eller mer träningsvärk.

Tyngre.se – Är ärtprotein bättre än vassleprotein

Det finns många olika typer av protein som säljs i form av kosttillskott. De allra flesta studier på proteintillskott är däremot utförda med vassleprotein (även ofta kallat whey som är det engelska namnet). I den här artikeln tar jag dock upp en studie där man också har inkluderat en försöksgrupp som fick använda sig av ärtprotein istället. Hur resultatet blev kan du läsa om i artikeln.

Om du hellre vill lyssna på en summering av artiklarna

Slutligen så tänkte jag också nämna att jag har diskuterat de flesta av de här artiklarna på Tyngre radio med Alex och Andreas. Jag medverkar där ungefär var 4-6 vecka och då brukar vi summera de flesta av mina artiklar lite kort. De här artiklarna nämner vi en hel del i avsnittet Guddi’s back.

Jacob Gudiol kör en lätt knäböj fram

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *