Drick inte dina kalorier 2 – sockermängden i drycker

Som en liten fortsättning på inlägget jag skrev på traningslara.se för någon dag sen, Drick inte dina kalorier – hur läsk kan göra dig fet!, så hittade jag den här artikeln idag. En ganska omfattande enkätstudie utförd i Glasgow som visar att folk underskattar sockerinnehållet i många typer av drycker. Resultatet kan du se i grafen här under.

Redovisning av resultatet. Folk underskattade sockerinnehållet i många drycker
Redovisning av resultatet. De blå staplarna representerar det faktiska sockerinnehållet i varje typ av dryck. De röda staplarna är vad folk i snitt trodde att de olika dryckerna innehåll och de gröna staplarna visar på skillnaden mellan den blå och den röda stapeln. Gröna staplar som går neråt betyder alltså att folk underskattade sockerinnehållet.

Ett annat intressant resultat i den här studien är att försökspersonerna i snitt fick i sig 450 kcal per dag i form av socker från olika typer av drycker. Alltså precis samma mängd som man använde i studien som jag tog upp i inlägget Drick inte dina kalorier – hur läsk kan göra dig fet! och som försökspersonerna i den studien alltså inte kompenserade för fullt.

Detta är alltså en väldigt betydande mängd tomma kalorier som människor alltså i snitt får i sig varje dag. Att det är ett medelvärde innebär ju också att det är många som får i sig ännu fler kalorier från socker i drycker.Det är alltså ganska uppenbart att socker i dryck är en bidragande orsak till dagens överviktsproblem.

En annan intressant sak värd att tänka på är att samma människor som får i sig mer än 450 kcal dagligen från socker i drycker troligen också får i sig en hel del tomma kalorier från annan mat med. När man inser detta så börjar i alla fall jag undra hur de lyckas med att inte må sämre än de faktiskt gör. Det är faktiskt inte så lätt att få i sig alla vitaminer och mineraler enligt RDI om en så stor mängd av ens energi kommer från något som inte ger något tillbaka i form av näring.

3 thoughts on “Drick inte dina kalorier 2 – sockermängden i drycker

  1. En annan intressant sak tycker jag är att de gissade ganska rätt på läsken, vilket troligen beror på att läsk har fått en del dålig press och folk är därför medvetna om att det är sockerbomber.

    Juicen däremot…. Det är ju naturlig! Och nyttigt! Kan väl inte finnas så mycket socker i den?….. 🙂

  2. Arne:
    En annan intressant sak tycker jag är att de gissade ganska rätt på läsken, vilket troligen beror på att läsk har fått en del dålig press och folk är därför medvetna om att det är sockerbomber.

    Juicen däremot…. Det är ju naturlig! Och nyttigt!Kan väl inte finnas så mycket socker i den?…..:-)

    Jag tänkte också lite på det där. Läskvarianterna är ju de enda som deltagarna har rätt i.

    Naturligt är ett begrepp som förstör otroligt mycket. Jag fattar inte hur folk kan ha sån förtroende för något bara för att det är ”naturligt”. Väldigt många hittar ju mer eller mindre på vad som är naturligt med 🙂

  3. Det är väl samma personer som tror att det är mindre fett i olivolja än i smör. Så fel kan det bli med ytliga kunskaper om vad som är nyttigt…

    I Storbritannien har de en märkning av mat med röd, gul eller grön ”trafikljus”-kodning. Då skulle nog t.ex. granatäpplejuicen få röd märkning och det skulle bli enkelt att göra ett bra val trots all BS-marknadsföring kring antioxidanter osv. Vad tror du? Fast det skulle väl bara bli samma diskussioner som kring Nyckelhålsmärkningen…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *