Anekdoter och vårt stora ego

Jag har i helgen läst boken med den väldigt långa titeln ”Why We Make Mistakes: How We Look Without Seeing, Forget Things in Seconds, and Are All Pretty Sure We Are Way Above Average”. Precis som titeln avslöjar så handlar boken om varför vi som människor har så lätt för att göra misstag, glömmer viktig information och lätt blir lurade av andra människor.

I slutet på boken ger författaren lite tips om hur man själv kan försöka undvika att göra lättare misstag och han skriver bland annat följande när det gäller anekdoter.

It helps, too, to beware the anecdote. Remember the NutriSystem example? How did the diet company’s executives get people to try its product? They didn’t use statistics; they used anecdotes. When making decisions, we often give vivid information-like diet testimonials- more credence than it deserves. As a consequence, we frequently make a bad decision.

Indeed, the power of anecdotes to lead us astray is so strong that an influential CIA study advises intelligence analysts to avoid them. Analysts, it concluded, ”should give little weight to anecdotal and personal case histories,” unless they are known to be typical, ”and perhaps no weight at all if aggregate data based on a more valid sample can be obtained.” That’s good advice. So ask for averages, not testimonials.

NutriSystem som författaren tar upp är ett Amerikanskt företag som säljer måltidsersättning i pulverform vars aktier har ökad väldigt mycket i värde på kort tid. För att sälja sina produkter så använder de sig av kändisar som har gått ner mycket i vikt i sina reklamkampanjer. NutriSystem är också väl medvetna om att deras medelkund förlorar runt 10 kg i vikt men nämner aldrig detta i någon reklamkampanj. Orsaken är för att de utnyttjar det faktum att folk generellt sett har för stort självförtroende när de ska genomföra något. Folk tror alltid att de kommer att prestera bättre än medelpersonen.

Författaren summerar detta väldigt bra tidigare i boken där han skriver:

Why, then, if its customers fail has the company succeeded? The answer is that NutriSystem, like a great many corporations, has learned to capitalize on our overconfidence. It banks not on what people will do but on what people believe they will do. In NutriSystem’s case, this belief is abetted by the company’s advertisements (just as the putters’ overconfidence is abetted by short greens). Typically, its ads feature celebrity athletes like the former National Football League quarterback Dan Marino, who says he lost twenty-two pounds, and Mike Golic, the former defensive lineman turned ESPN analyst, who says he lost fifty-one pounds.

Look closely at the ads, though, and you will notice in small print a disclaimer consisting of three important words: ”Results not typical.” You’d think this would be a tip-off to potential customers that losing a lot of weight through the company’s program is unlikely. But it isn’t. To prospective dieters, it doesn’t matter if the advertised results aren’t typical, because most people think they’re not typical. They’re above average–and their results will be, too.

Något som helt klart är värt att tänka på när man läser om kvällstidningarnas senaste superdiet eller om man surfar runt på internet och hör alla fantastiska anekdoter för olika kostupplägg. Faktum är att det inte finns någon diet som har visat sig fungera bättre än någon annan på längre sikt om man summerar alla studier som är gjorda på området (mer om det här).

Det samma gäller när det kommer till träning och olika upplägg där. Det finns alltid personer som lyckas med väldigt udda upplägg och inte sällan så gillar dessa personer att berätta om sin metod som de är övertygade kommer fungera för alla andra med om de bara skulle testa. Dessa personer får ofta även extra uppmärksamhet just därför att de inte är som alla andra. Följer man dessa personer riskerar man att komma väldigt fel i sin träning.

Det bästa man kan göra som nybörjare är att följa den forskning som finns. Visst, det finns tex ingen forskning som kan visa om just du svarar bäst på 8 eller 12 reps när du ska bygga muskler eller om du ska köra intervaller en eller två gånger i veckan, men det finns forskning som visar vad som fungerar bäst för de flesta. Om du inte har någon speciell information som gör att du vet att du är annorlunda än alla andra så är det bästa du kan göra att börja just enligt de rekommendationer som finns och sen arbeta därifrån. Jag har skrivit mer om detta i inlägget, när ska man prova sig fram.

För er som är mer intresserade kring varför man inte kan förlita sig på anekdoter och hur det kommer sig att vi så lätt blir lurade så har jag skrivit fler inlägg kring detta:

  1. En anekdot bevisar ingenting
  2. Varför människor tror på så många myter…
  3. AD, VoF, konspirationer, argumentationsfel och anekdoter

Om boken

Boken Why we make misstakes är inte den bästa bok jag har läst inom den genren men om man inte har läst något på området tidigare så är den helt klart läsvärd. Den finns även som ljudbok om ni är som mig och föredrar att lyssna på en bok istället för musik när ni cyklar/kör till jobbet.

4 thoughts on “Anekdoter och vårt stora ego

  1. Intressant inlägg. Du skriver att ”Why we make mistakes…” inte är den bästa boken som du läst inom den genren, har du tips på andra liknande böcker?

  2. Det beror lite på hur snäv man vill göra genren. Freakonomics och Superfreakonomics tycker jag var väldigt roliga att läsa. Outliers – the story och success och Carl Sagans bok The Demon-Haunted World är också bra. Dessa böcker har dock inte precis samma inriktning som why we make misstakes men tar upp många av sakerna och de gör det på ett mycket mer underhållande sätt. Det saknas lite av en röd tråd i Why we make misstakes, jag tappa intresse då och då. Särskilt i de partier där jag redan hade hört själva poängen tidigare.

    Om du gillar podcast så tycker jag att The Skeptics’ Guide to the Universe är bra. Det är ju dessutom helt gratis, theskepticsguide.org.

  3. Tack så mycket!

    Freakonomics har jag läst och den tyckte jag var bra, superfreakonomics får jag ta och kolla upp.

    Jag ska även ta och kolla upp podcasten. Tack igen!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *