Vitamin Well Plus – en optimal sportdryck?

Vitamin Well Plus

I förrgår släppte Vitamin Well en ny produkt med namnet Vitamin Well Plus eller VW+. Samtidigt fick man också reda på att den här drycken skulle bli den officiella sportdrycken för Svenska Fotbollsförbundet över tre års tid.

Produkten marknadsförs givetvis med hjälp av Zlatan Ibrahimovic som precis som vanligt är fantastisk för att få ut budskapet till befolkningen. Nyligen blev han till exempel intervjuad av DN och lyckades då klämma in Vitamin Well hela 18 gånger i texten där Vitamin Well Plus givetvis också blev nämnd specifikt.

Jag blev nyfiken på produkten direkt när jag såg artikeln i DN men tyvärr har Vitamin Well inte någon innehållsförteckning på sin hemsida så jag fick snällt vänta tills produkten släpptes igår för att kunna undersöka innehållet i den. Jag menar, hur kan man inte bli nyfiken när Zlatan Ibrahimovic själv säger följande om produkten.

Det är nästa generations sportdryck. En dryck man behöver dagligen för en atlet på min nivå. Jag har inte haft det innan, jag har saknat det. Vi har tagit fram den här drycken med alla specialister på Vitamin Well

Så nu när jag till sist fått tag på innehållsförteckningen så tänkte jag skriva lite kort om vad den verkligen innehåller och vad produkten kan tänkas göra. Här under kan du se vad produkten innehåller och sen efter det går jag igenom de olika ingredienserna var för sig.

Ingredienser och innehåll i Vitamin Well plus
Ingredienser och näringsvärdetabell för Vitamin Well plus

Mängden och typen av kolhydrater

Vitamin Well Plus marknadsförs som en sportdryck och när man pratar sportdryck så är det framför allt kolhydrater som är intressant.

Mängden kolhydrater i Vitamin Well Plus 001 är mer eller mindre identisk med den i andra sportdrycker. Det här är inget som förvånar då det är en mängd kolhydrater som man genom en hel del forskning har visat är skonsam för magen och ger ett ganska snabbt upptag.

Värt att notera är att Vitamin Well Plus uteslutande innehåller kolhydrater i form av socker – dvs. sockerarten  sackaros. Socker består till 50 procent av fruktos. Fruktos är en typ av kolhydrat som inte kan nyttjas av dina muskler direkt utan den måste gå via levern och där konverteras till glukos innan den kan nyttjas i musklerna.

En sportdryck är därför oftast bättre om den innehåller aningen mer glukos än fruktos. Det kommer troligen inte ha någon större inverkan i slutändan, i alla fall inte för fotbollslandslaget som spelar matcher om drygt 90 minuter vanligen. Studier har också visat att drycker med socker i kan förbättra prestationen i intermittenta sporter (13). Det är dock ingenting som är bra och tittar man på andra sportdrycker på marknaden så innehåller alla jag känner till andra former av kolhydrater som ger mindre fruktos och mer glukos vilket är en form av kolhydrat som musklerna kan nyttja direkt.

Det ska nämnas här att fruktos i en sportdryck kan vara positivt i vissa sammanhang men andelen fruktos behöver då vara lite lägre än 50 procent (12).

Slutligen ska det nämnas här att Vitamin Well också säljer en produkt med namnet Vitamin Well Plus 002 vilket är en sockerfri variant som istället innehåller sötningsmedel. Visst kan man argumentera för att de andra ämnena i drycken som jag går igenom här under kommer ha en liten effekt men det är ingen tvekan om att om du vill ha sportdryck så ska du välja något med kolhydrater i.

Saltmängden är den vanliga

Mängden salt i Vitamin Well Plus är i ungefär samma mängder som de flesta andra sportdrycker på marknaden. Det finns egentligen ingenting att anmärka på eller värt att kommentera här. Vitamin Well Plus är precis som alla andra produkter på marknaden ur den här aspekten.

BCAA – i en mindre dos

Något som är lite nytt med Vitamin Well Plus är att den innehåller BCAA (branched-chain amino acids) – dvs. grenade aminosyror. Jag har sett någon sportdryck på marknaden tidigare som också gör det men det är verkligen inte vanligt.

BCAA är någonting som främst förknippas med styrketräning där det är ett vanligt tillskott som nyttjas för att försöka stimulera av muskelproteinsyntesen maximalt. Hypotesen är att det i rätt tajming med träningen ska kunna ge en liten större träningseffekt och anpassning. Det finns en hel del mekanistiskt som talar för att BCAA fungerar för just det här och det man argumenterar kring just nu är i princip om det har någon praktiskt betydelse så länge som man äter tillräckligt med protein över dygnet. För den som är intresserad finns mer information i avsnitt 12 av podden Tyngre Träningssnack. Föredrar du att läsa så hittar du infon en bit in i den här artikeln och föredrar du en videopresentation kan du titta här.

Grejen med allt det här är dock att för att du ska få ut den här effekten av BCAA så behöver du sannolikt en dos som är ungefär tre gånger så stor som den du får i dig från en flaska Vitamin Well Plus. Ska man vara ännu mer nitisk så ska man troligen se till att få i sig aminosyrorna över en kortare tid. Inte heller då är sportdrycksformatet särskilt lyckat då det vanligen är något man dricker regelbundet under hela träningens gång. BCAA ur synpunkten ”stimulera proteinsyntesen” är därför något som är lämpligast direkt efter träningen då man får i sig det på kort tid.

BCAA som prestationshöjare under tiden du presterar

Förutom BCAAs förmåga att höja proteinsyntesen så finns det också hypoteser kring att BCAA skulle kunna förbättra prestationsförmågan om det används likt i en sportdryck under ett konditionslopp eller att det kan användas för att minska känslan av trötthet.

Studierna fram tills idag varierar dock i resultat och det finns inga bra belägg för att BCAA skulle fungera i praktiken för det här (4). I de studier där man sett en positiv effekt har man även vanligen använt doser som är en bra bit högre än de mängder du finner i en Vitamin Well Plus. Till exempel har en studie visat att BCAA eventuellt skulle kunna vara gynnsamt vid fotboll (1), men dosen man nyttjade då var 7 gram medan Vitamin Well Plus endast innehåller 1,5 gram.

Även andra studier som visat på mindre, möjligt positiva effekter, har nyttjat doser omkring 7 gram (2, 3).

Sustamine låter coolt men är dåligt studerat

Vitamin Well Plus innehåller också ett ämne som kallas för Sustamine. Sustamine är enkelt förklarat ett sätt att tillföra glutamin som påstås vara mer effektivt.

Jag har endast hittat studier på Sustamine som är sponsrade av de som har patent på den. I studie som utan tvekan är mest intressant sett ur aspekten Vitamin Well Plus, så fann man att 300 mg Sustamine förbättrade prestationsförmågan jämfört med en vanlig sportdryck i ett test där deltagarna först sprang i 60 minuter på 75 procent av VO2max och sen skulle deltagarna springa så länge de orkade på 90 procent av VO2max (5).

Effekten av Sustamine på prestationsförmågan
Resultatet i studien där deltagarna avslutade med att springa så länge de orkade på 90 procent av VO2max. Låg dos är 300 mg medan hög dos är 1 000 mg Sustamine

Efter samma test som ovan testade man också deltagarnas kognitiva förmåga och reaktionstid och även där fann man små fördelar i några av de tester man utförde (6). Det här är ju intressanta resultat och kanske fungerar Sustamine men personligen vill jag se lite mer innan jag säger något.

Det finns ytterligare två studier på Sustamine som inte tittat på doserna som finns i Vitamin Well Plus. I en studie på basketspelare fann man att 1 gram gav en aningen förbättrad träffsäkerhet och reaktionstid hos spelarna efter en timmes simulerat spel medan 3 gram gav en upplevd minskad trötthet men ingen signifikant effekt på träffsäkerheten även om trenden var positiv (7). I studien lät man först deltagarna få en liten vätskebrist genom att förbjuda dem dricka under själva spelet och sen fick de dricka antingen vatten eller de två dryckerna med Sustamine direkt efter. Så den här studien har studerat Sustamines effekter på snabb återhämtning vid vätskebrist.

I den andra studien fann man ingen effekt av att inta större doser av Sustamine på prestationsförmågan när försökspersonerna skulle cykla på 75 procent av VO2 max efter att de hade rehydrerat med antingen vatten eller en mix med Sustamine (8).

Varför resultatet skiljde sig så mellan doserna vet man inte. Mängden Sustamine i Vitamin Well Plus är 0,3 gram så frågan är om om de här två sista osäkra resultaten ens är relevanta då doserna varit drygt tre eller tio gånger så stora i studierna? Ibland har samma ämne väldigt olika effekter i olika doser och i det här fallet så verkar om något 300 mg vara mer intressant för stunden.

När det gäller glutamin i sig själv så finns det en väldigt massa spekulationer kring dess möjliga effekter vid träning men i princip ingenting är bevisat, kanske delvis på grund av att det är lite dåligt studerat. De få studier som finns tenderar att vara negativa eller visa på minimala effekter och samtidigt är det dess effekter på återhämtningen som varit av intresse. Då Vitamin Well Plus är en sportdryck vilken man då borde dricka under tiden du tränar/tävlar så är det inte direkt relevant oavsett. De studier som däremot finns på effekten under träning visar överlag på ingen effekt (11)

Vitaminer och mineraler – hör de hemma i sportdrycker?

Vitamin Well Plus innehåller också en del tillsatta vitaminer och mineraler. Det finns inga bra belägg för att de skulle ha någon akut effekt på en persons prestationsförmåga och därför ser jag ingen anledning att inkludera dem i en sportdryck (9). Vissa av sakerna man tillsatt så som D-vitamin och ibland även magnesium och vitamin b12 kan folk få i sig för lite av överlag så där är det nog inte fel att de får i sig lite av det via drycken. Vid rimliga mängder av drycker är det nog bra.

Samtidigt så vet vi ju inte hur mycket en person verkligen kommer dricka varje dag? Om det finns ett behov av tillskott av någonting så är det i princip alltid bäst att använda tillskott där du vet dosen du får i dig varje gång och du tar det i samma dos med regelbundna intervaller.

Drycken innehåller också flera olika typer av vitamin b som alla är vattenlösliga. Vitaminer som är vattenlösliga lagras inte i kroppen så vi behöver få i oss dem ganska regelbundet. Ofta ska de också mycket till för att du ska få i dig för mycket av dessa och doserna i Vitamin Well Plus är inte så höga så det borde vara säkert att dricka. Även här finns det studier som visar att om du ser till att folk får i sig för lite vitamin B via kosten så kan deras prestation försämras (10).

Så för att summera den här delen så kan jag inte se några som helst problem med de här sakerna som är tillsatta och för vissa personer i vissa situationer kan det möjligen också vara bra för dem. Frågan är ju dock om en sportdryck är en bra väg att få i sig det här? Personligen tycker jag helt enkelt att det hade varit mycket smidigare att ta samma dos varje dag, om de nu behövs eller tros kunna göra skillnad.

Ett annat argument som inte är utan en viss poäng är att de personer som verkligen är i behov av en sportdryck oftast är personer som äter en hel del mat i allmänhet och därför är det mer sällan de som är i behov av extra vitaminer och mineraler. Som medelvärde stämmer säkert det men det finns också idrottare som har brister.

Summering – en sportdryck bland de andra

För att summera allt det här så ser jag ingen anledning till varför Vitamin Well Plus på något sätt skulle vara bättre än andra sportdrycker på marknaden. Istället finns det ett litet observandum kring att man endast nyttjar socker fast med det sagt så är det ändå ingen tvekan om att Vitamin Well Plus kommer att fungera alldeles utmärkt för i princip alla.

Även om du skulle nyttja drycken i andra sammanhang så glöm inte syftet med den.

  • Inför träning och tävling så finns det energidrycker som ger dig koffein vilket kan förbättra prestationen. Behöver du kolhydrater finns det också energidrycker med det och vill du även få i dig BCAA finns det numera också energidrycker som ger det.
  • Under träning och och framför allt vid tävling finns det nytta för energidrycker likt Vitamin Well Plus. Rent hypotetiskt finns det då sportdrycker som borde kunna fungera bättre då de ger mer glukos och lite mindre fruktos.
  • Efter träning finns det gott om återhämtningsdrycker som ger BCAA/EAA eller protein. Utöver det så är det sällan du behöver dricka några kalorier i form av kolhydrater men är det kort tid (<24 h) tills nästa gång du behöver prestera så du verkligen behöver fylla på så kan sportdryck vara ett alternativ.

Vitaminerna och mineralerna kan du få i dig när som helst i princip. Gärna via maten men fungerar inte det så är oftast en daglig dos i en bestämd mängd bättre än den variation i dos som nu blir när folk kanske dricker varierande mängd sportdryck varje dag.

Jag ser helt enkelt inget speciellt med den här produkten. Om du provar den och tycker att den smakar väldigt bra och vill använda den som sportdryck så fungerar den säkert fullt tillräckligt. Den är dock inte bättre än andra produkter på marknaden. I alla fall sett till den evidens som finns idag.

Vem vet, Vitamin Well Plus har kanske kommit på den perfekta mixen där helheten blir bättre än delarna. Personligen tror jag dock mycket mer på att, om det skulle dyka upp en sådan produkt, så är det forskarna på platser likt den här under som kommer hitta på den.

Gatorade Sports Science Institute
GSSI, det finns en del resurser för att göra forskning där.

5 thoughts on “Vitamin Well Plus – en optimal sportdryck?

  1. Hej!
    Bra artikel, har absolut inget att anmärka på själva faktan, som vanligt 🙂 Ville bara flika in lite angående märkningen, har själv blivit lite fundersam gällande andra produkter och kollade upp det i samband med det. Märkningen DRI är skild från svenska näringsrekommendationerna. Detta beror på att näringsvärdesdeklarationer regleras enligt EU:s bestämmelser om jag har förstått det rätt.
    Hittade lite mer info på livsmedelsverkets hemsida. http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/text-pa-forpackning-markning/naringsvarde/

      (Citera kommentar)

  2. Hej,
    Jag tror att det saknas bokstäver eller siffror i följande mening. 0,3 g = 300 mg och jag tror inte att det var det du menade.

    Varför resultatet skiljde sig så mellan doserna vet man inte. Mängden Sustamine i Vitamin Well Plus är 0,3 gram så frågan är om om de här två sista osäkra resultaten ens är relevanta då doserna varit drygt tre eller tio gånger så stora i studierna? Ibland har samma ämne väldigt olika effekter i olika doser och i det här fallet så verkar om något 300 mg vara mer intressant för stunden.

    Tack för all tid du lägger ned!
    Läser det mesta med stor behållning
    .

      (Citera kommentar)

  3. Det jag ställer mig tveksam till är att leucin sänker dopaminet i hjärnan, vilket inte kan anses bra då man ska vara stridslysten och alert som på en match.

      (Citera kommentar)

  4. Martin: Jag tror att det saknas bokstäver eller siffror i följande mening. 0,3 g = 300 mg och jag tror inte att det var det du menade.

    Jo, det var 0,3 gram jag menade i båda fallen. Dumt av mig att ena gången skriva det som 0,3 g och andra som 300 mg dock.

      (Citera kommentar)

  5. Kenneth:
    Det jag ställer mig tveksam till är att leucin sänker dopaminet i hjärnan, vilket inte kan anses bra då man ska vara stridslysten och alert som på en match.

    Jag ser det som en rent hypotetisk fördel för EAA jag med, i alla fall om man pratar regelbundet nyttjande som många gör idag. Men samtidigt ska man komma ihåg att det finns många studier på BCAA och prestation och ingen av dem visar på någon försämring. Frågan som man fortfarande undersöker är snarare om det är positivt eller neutralt för prestationen. Så om du dricker drycken när du har match eller tävlar så kommer den inte att vara negativ för din prestation, oavsett vad den eventuellt skulle kunna göra med dopaminet i hjärnan när du sitter på ett labb.

      (Citera kommentar)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *