Tåmusklerna och prestationsförmågan

Den här studien publicerades för några dagar sen och jag måste erkänna att jag delvis tar upp den här då jag tyckte att titeln på själva studien var lite roande första gången jag läste den.

J Sports Sci. 2012 Oct 30. [Epub ahead of print]
The potential of toe flexor muscles to enhance performance.
Goldmann JP, Sanno M, Willwacher S, Heinrich K, Brüggemann GP.

Abstract The metatarsal phalangeal joint (MPJ) and its crossing toe flexor muscles (TFM) represent the link between the large energy generating leg extensor muscles and the ground. The purpose of this study was to examine the functional adaptability of TFM to increased mechanical stimuli and the effects on walking, running and jumping performance. Fifteen men performed a heavy resistance TFM strength training with 90% of the maximal voluntary isometric contraction (MVIC) for 7 weeks (560 contractions) for the left and right foot. Maximal MPJ and ankle plantar flexion moments during MVICs were measured in dynamometers before and after the intervention. Motion analyses (inverse dynamics) were performed during barefoot walking, running, and vertical and horizontal jumping. Athletic performance was determined by measuring jump height and distance. Left (0.21 to 0.38 Nm · kg(-1); P < 0.001) and right (0.24 to 0.40 Nm · kg(-1); P < 0.001) MPJ plantar flexion moments in the dynamometer, external MPJ dorsiflexion moments (0.69 to 0.75 Nm · kg(-1); P = 0.012) and jump distance (2.25 to 2.31 m; P = 0.006) in horizontal jumping increased significantly. TFM responded highly to increased loading within a few weeks. The increased force potential made a contribution to an athlete’s performance enhancement.

Det man har gjort är alltså att man tagit 15 stycken män och gett dom ett träningsprogram för fötterna endast. Det är intressant här tycker jag är att männen dels ökade sin styrka väldigt markant. Det antyder ju att musklerna i fråga antagligen inte fått så värst mycket träning tidigare. Detta är ju egentligen inte särskilt förvånande med tanke på att de flesta alltid idrottar i skor och annars mest har på sig skor.

Den andra intressanta saken är ju att endast träning av fötterna gav en faktisk ökning i prestationsförmåga. Det står inte speciellt mycket om deltagarna tyvärr: Det här är all informationen.

Twenty-seven healthy, not strength-trained male students from the sport university population participated in this prospective longitudinal-designed study

Men det avslöjar i alla fall att det troligen var fysisk aktiva personer. Forskarna skriver också att de medvetet uteslutit idrottare från sporter som inkluderar träning av fotmuskler.

Att endast träning av fötterna kan leda till en prestationsförbättring tycker jag faktiskt är lite förvånande med tanke på hur lite kraft som kommer från fötterna i förhållande till andra muskler. Det står inte specifikt men själva metoddelen får det att låta som om även testerna utfördes barfota. Det i sig är ju något som ställer större krav på fötterna och samtidigt är det något som inte direkt återspeglar hur idrotten utförs. Frågan är ju om prestationsförbättringen fortfarande hade varit märkbar om testerna gjorts med skor.

Hur som helst. Fötterna är troligen ganska eftersatta när det gäller att få träning hos fysisk aktiva gymnasiekillar. Så vill man vara genomtränad får man ge sig på fötterna också 🙂 Om det verkligen förbättrar prestationen på idrottsplan låter jag fortsätta vara osagt.

1 thought on “Tåmusklerna och prestationsförmågan

  1. Kul grej ändå. Känns ju som att det får lite bärighet i och med att en ökad greppstyrka (i händerna då alltså) kan göra ganska mycket för överkropps-”styrkan” (prestationen, kanske man ska säga) generellt.

    Men ja, som du säger är ju frågan om det är en märkbar effekt när de väl har på sig skor igen.

    Själv har jag dock tänkt ett tag tillbaka att ett par svaga fötter längst ned i kroppen på en som knäböjer riktigt tungt inte är bra, på samma sätt som ett par svaga händer hämmar någon som försöker marklyfta tungt. Frågan är ju om man inte får den fotstyrka man behöver av just sin knäböjsträning, i det fallet…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *