Rutten fiskolja och härsket fett

Den här nyheten passar sig egentligen bäst i min framtida text om omega-3, nämligen del 3 om källor i kosten samt saker att tänka på för konsumenten och eventuella bekymmer man kan möta i sin strävan efter bra källor till omega-3. På sista tiden har dock nyheter dykt upp i ämnet som känns angelägna nu, varför jag anser det vara synd att vänta med att kommentera dessa.

I en artikel i både Svenska Dagbladet och Aftonbladet kunde vi igår läsa om att det kan förekomma tillskott av fiskolja där råvaran utgörs av rejält dålig fisk och som säljs här i Sverige. Fisk som importeras från länder som Peru, Chile och Marocko och som kan tänkas vara gammal och rutten fisk.

Några konkreta försäljarkedjor eller produktmärken nämns inte i någon av artiklarna men artiklarna antyder att det i vilket fall som helst har funnits brister i regleringen av detta. Om detta då är farligt för oss eller ej tänkte jag diskutera lite kort i följande text samt även ge lite kort information såhär på lördag förmiddag om fettets reaktioner vid förvaring och tillagning rent allmänt.

Är det farligt?

Den som läste min text, ”Om omega-3 del 1”, kunde läsa om saker som fleromättat fett och dubbelbindningar. Fetter med mycket dubbelbindningar är känsligare mot kemiska reaktionen, nämligen oxidation vilket innebär en reaktion med fria syreradikaler (1). Dessa syreradikaler attackerar dubbelbindningarna i fettet och ”skadar det” för att förenkla väldigt.

Ämnen som bildas är t.ex. konstiga ord såsom oxiderade glycerider och hydroperoxidradikaler och för att undvika att dessa skadliga ämnen bildas i fettet ska du alltid förvara t.ex. rapsolja, linfröolja och andra matoljor med stor andel omättat fett (fettsyrasammansättningen står i regel angiven på den näringsvärdet på flaskan) svalt, gärna fritt från ljus och syre samt att du skall se upp med stektemperatur och tid om du väljer att steka i det. STEK I SMÖR är mitt tips här.

Det är alltså risken för att den här fettoxidationen skall ha blivit stor som man kan se om det nu skulle vara på tok för dålig kvalité hos fisken varifrån man utvinner oljan till kapslarna. Fettet härsknar alltså om det felbehandlas och/eller blir för gammalt. Fett som härsknat känns dock igen via äcklig smak och när man undersökt saken visar det sig att smaken i regel blir vidrig långt innan mängden skadliga ämnen i fettet blivit farlig för oss. Så känn efter om det smakar illa/konstigt alltså. I så fall bör du kassera din matolja/dina fiskoljekapslar (2, 3).

Rutten fisk = härsket fett?

Nej den slutsatsen kan man inte dra rakt av. Det är som sagt just fettoxidationen som är risken man diskuterar i det här fallet men så måste det alltså inte vara. Nog för att rutten fisk är äckligt och att man kan diskutera den etiska aspekten av att använda denna fisk till omega-3 tillskott utan att berätta det för konsumenten men det måste inte vara per automatik vara skadligt att äta separerat fett bara för att köttet må vara otjänligt som föda.

OM det är så att köttet är ruttet och fisken således oätlig men fettet däremot ännu är av god kvalité så ser jag inget större fel i det här mer än att det är lite ”fult” av producenterna att använda så taskiga råvaror. I mina ögon är det bättre att otjänlig fisk åtminstone används till något än att allt kasseras helt. Har fettet fortfarande god kvalité är det ju bättre att åtminstone ta till vara på det lilla man kan så som jag ser det.

Slutord.

Svenska Dagbladet har under hela året behandlat det här med omega-3 väldigt mycket och rejält synat olika påståenden från livsmedelsindustrin, bla. Denna från 30:e november om odlad fisk där man inte kan vara säker på huruvida fettsammansättningen de facto är så gynnsam då en fisks fettsammansättning främst beror på dess kost och om då odlarna väljer att mata sina fiskar med t.ex. spannmålsbaserat foder behöver det inte innebära en särskilt bra halt av omega-3 alls. Även detta har berörts i Svenska Dagbladet.

Det är alltså inte bara svart och vitt. Omega-3 ÄR bra för oss, att äta fisk ÄR bra även det. Men likaväl är ingenting svart och vitt och som konsument bör du vara medveten om val du gör och läs gärna varifrån fisken du köper kommer och likaså ditt tillskott av omega-3.

Det var en liten spontan instickare i min serie om omega-3. Läs gärna del 2 om hälsoeffekter och forskning som snart skrivits klart samt del 3 som djupare kommer beröra ämnet jag skrivit om här.

/Nicklas

1. Differential oxidation of saturated and unsaturated fatty acids in vivo in the rat. British Journal of Nutrition (1987), 57 : 383-393
2. Fredholm, Lillemor et al. Vad händer med matfetterna vid stekning och fritering? Näringsforskning (1991), 35 : 132-140
3. Jonsson, Lena et al. Nutritionella och biologiska effekter av upphettade fetter. Scandinavian Journal of Nutrition (1992), 36 : 176-180


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *