Är protein under träning och tävling till någon nytta?

Ökar protein från kött risken för cancer och att du ska dö i förtid?För några veckor sen publicerades en översiktsartikel från en av de mer kända forskarna inom nutrition och protein som heter Van Loon. Själva syftet med artikeln är att titta på effekterna av protein samtidigt som du tränar eller tävlar. Alltså att äta eller dricka protein medan du tränar eller tävlar. Här under är abstraktet till artikeln. Hela artikeln är fritt tillgänglig för alla så jag tänker inte skriva mycket mer om den här.

Kort och gott kan allt summeras med att protein under träningspassen kanske kan höja proteinsyntesen och minska på muskelnedbrytningen och därmed ge bättre träningsresultat i längden. Om det verkligen blir så att träningsresultaten bli bättre i längden är dock inte testat utan det handlar om hypotetiska resonemang. Protein i sportdryck eller liknande för att förbättra prestationen under en tävling verkar inte tillföra något mer än kolhydrater för sig själv.

Sports Med. 2014 May;44 Suppl 1:105-11. doi: 10.1007/s40279-014-0156-z.
Is there a need for protein ingestion during exercise?
van Loon LJ.

Dietary protein ingestion following exercise increases muscle protein synthesis rates, stimulates net muscle protein accretion, and facilitates the skeletal muscle adaptive response to prolonged exercise training. Furthermore, recent studies show that protein ingestion before and during exercise also increases muscle protein synthesis rates during resistance- and endurance-type exercise. Therefore, protein ingestion before and during prolonged exercise may represent an effective dietary strategy to enhance the skeletal muscle adaptive response to each exercise session by extending the window of opportunity during which the muscle protein synthetic response is facilitated. Protein ingestion during exercise has also been suggested to improve performance capacity acutely. However, recent studies investigating the impact of protein ingestion during exercise on time trial performance, as opposed to time to exhaustion, do not report ergogenic benefits of protein ingestion. Therefore, it is concluded that protein ingestion with carbohydrate during exercise does not further improve exercise performance when compared with the ingestion of ample amounts of carbohydrate only.

8 thoughts on “Är protein under träning och tävling till någon nytta?

  1. Jag har alltid tyckt att det verkar konstigt att man måste äta direkt efter träning. Det tar ju ett tag för maten att smältas och tas upp. Har man käkat en ordentlig lunch bör man ta upp protein och kolhydrater i flera timmar efteråt, så borde man inte då kunna träna på eftermiddagen och få liknande effekt som att bälja i sig proteindryck? Eller har jag missat nåt?

  2. Peri-workout nutrition. Kommer det att bli nästa tillskottstrend?

  3. Mange:
    Jag har alltid tyckt att det verkar konstigt att man måste äta direkt efter träning. Det tar ju ett tag för maten att smältas och tas upp. Har man käkat en ordentlig lunch bör man ta upp protein och kolhydrater i flera timmar efteråt, så borde man inte då kunna träna på eftermiddagen och få liknande effekt som att bälja i sig proteindryck? Eller har jag missat nåt?

    Att äta typ 2h före fungerar bra det med. Så länge som det också innehåller protein då dvs. Orsaken till att så mycket fokus legat på efter är troligen för att man även tittat på annan form av återhämtning så som glykogennivåer, mental trötthet osv. Då kommer ju efter ha större effekt än före.

    Sen är det inte särskilt bekvämt att äta nära inpå ett träningspass om det ska vara av den lite mer intensiva typen. I alla fall är det många som upplever besvär med det.

  4. Personligen har jag större problem att äta strax efter ett intensivt pass. Verkar som att min mage inte kan ta emot mat då.

  5. Hej!

    Måste beröma Er för en fantastisk sida!

    Jag har en fundering om vad som händer med protein som inte kan tas upp av kroppen, ex om jag dricker proteinshakes, äter kvarg, kött etc. Vad händer med de protein som kroppen inte hinner ta upp? Lagras de på kroppen?

  6. Christoffer:
    Jag har en fundering om vad som händer med protein som inte kan tas upp av kroppen, ex om jag dricker proteinshakes, äter kvarg, kött etc. Vad händer med de protein som kroppen inte hinner ta upp? Lagras de på kroppen?

    Hur ska nåt kunna lagras om det inte tas upp?

  7. Först och främst så vill jag tacka för denna sida och även träningslära.se riktigt bra grejer! ’

    Funderar lite bara på en sak som stod i studien under introduktion, de skriver att proteinintaget är väldigt viktigt för att bygga muskler men att även träning är det.
    De påstår att forskning visat att träning ger proteinsyntes i upp till 48 timmar efter avslutad träning, ibland har jag träningsvärk som sitter i längre än så. Till exempel kan extrema benpass ge träningsvärk i 3 dagar, hur förklaras detta?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *