Medverkan i BODY-Radio

Placeboband fungerar på samma sätt som Energy Armour
Placeboband – Precis lika bra som Power Balance, Energy Armour osv…

Tänkte bara berätta att jag medverkade i veckans avsnitt av BODY-Radio, Gudiol till attack!. Avsnittet är ungefär 90 minuter och jag medverar i 60 av dessa. Det är ett avsnitt med väldigt blandat innehåll, allt från:

  • Periodisering
  • Variation när det gäller övningar vid styrketräning
  • Protein/aminosyror under fasta
  • Plastarmband (läs energy armour)
  • Sam Felthams lilla egenförsök där han åt ~5000 kcal per dag
  • Varför du får ont i benet när du skadat ryggen
  • Min och Olas Meta-analys på lågkolhydratkost jämfört med en SNR-liknande kost

Så är du en person som gillar att lyssna på information kan avsnittet säkert vara underhållande och lärorikt.

5 thoughts on “Medverkan i BODY-Radio

  1. Har lyssnat på 54 minuter av avsnittet nu, ska höra resten senare. När jag tränar så tränar jag enbart på maskiner och ingenting med fria vikter (eftersom jag tränar ensam och känner mig så osäker på fria vikter). Är det dumt? Mitt mål för tillfället är bara att gå upp i muskelmassa/muskelvolym. Ren styrka fokuserar jag på när/om jag lyckas bygga på mig lite muskler.

  2. Hallå Andreas!
    Det hänger ju givetvis också på vilka maskiner du väljer men i princip fungerar det alldeles utmärkt att bygga muskler med maskiner. Jag tycker givetvis att du efterhand ska försöka dig på lite lättare saker med lite mer fria rörelser så som kanske dragapparater och kroppsviktsövningar. Du kan ju redan nu kanske värma upp med att göra knäböj med kroppsvikt, armhävningar och liknande?

  3. Hej!
    Tack så mycket för svaret. Nu har jag lyssnat på hela avsnittet och tyckte det var väldigt intressant. Jag har tränat sen i slutet av augusti förra året så jag borde kanske våga mig på dragapparater eller liknande. Testade precis just nu att köra lite armhävningar (var länge sen). Klarade 18 stycken. Så det blir väl kanske lite för låg belastning för att ge något. Benen är jag faktiskt ganska stark i men jag testade att köra lite knäböj med kroppsvikt. Jag kom på att jag kanske kan köpa en lätt skivstång när jag gjorde övningen så att det blir lite högre belastning.

    När jag tränar bröstet så brukar det bli i en sån där maskin där man sitter och trycker ifrån sig handtagen. Så en slags bänkpress i maskin fast sittande. För benen brukar jag köra en slags maskin för benpress, där plattan som man har fötterna på sitter fast och man trycker ifrån. Där kan jag faktiskt köra på maxvikten. Men det beror väl på lite hur man har den inställd och hur djupt man går så klart.

  4. Kul avsnitt!

    Har lite funderingar kring fasta och muskelglykogen som du snudda lite vid. Det florerar ett citat (på främst amerikanska forum) om att 24h vilande fasta reducerar muskelglykogenet med ca 50%. Berkhan debunkar det utan att ge någon källa: http://www.leangains.com/2009/11/fasting-and-metabolism.html

    Har han rätt? Kan man fasta 16-18 h utan träning/powerwalks etc och fortfarande ha fullt magasin?

  5. KillenMannen: Har han rätt? Kan man fasta 16-18 h utan träning/powerwalks etc och fortfarande ha fullt magasin?

    Fullt kommer du inte ha. Men om det är 80-90 procent eller ner mot 50 procent har jag ingen aning. Sen beror det givetvis på vad du gör under tiden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *