Meditation och hälsa

Stress är ett ämne som jag och Nicklas ofta nämner som negativt men vi har egentligen aldrig skrivit något om det. Det är faktiskt samma sak i vår bok där vi nämner att stress har en tydlig inverkan på både hälsa och träningsresultat men förutom en liten ytligare genomgång och ett par referenser till några översiktsartiklar så står det inte så mycket.

Orsakerna till detta är många men de viktigaste orsakerna skulle jag säga är att:

  1. Stress är ett ämne som ingen av oss egentligen lärt oss något om i våra utbildningar
  2. Stress är svårt att studera på ett bra sätt hos människor. Det mest som finns är epidemiologi och kortsiktiga interventionsstudier
  3. Stress är ett väldigt stort ämne och skulle vi gå in på det djupgående i vår bok hade det blivit nästan en bok för sig själv

Idag tänkte jag dock i alla fall indirekt titta lite mer djupgående på stress genom att redovisa för en interventionsstudie där man undersökt effekten av meditation på hjärt- och kärlhälsa hos personer som redan har sjukdomen.

Transcendental Meditation för hjärt- och kärlhälsa

Titeln på den här studien är Stress Reduction in the Secondary Prevention of Cardiovascular Disease och det man har gjort är att man har undersökt effekten Transcendental Meditation hos personer med förkalkning i kärlen runt hjärtat. Man uteslöt dock de som redan haft en infarkt, stroke eller liknande. Totalt blev det 201 deltagare i den här studien. Alla studiedeltagarna var svarta och orsaken till detta är för att dessa råkar ut för fler hjärt- och kärlsjukdomar än andra folkgrupper.

De som hamnade i meditationsgruppen genomförde denna ”träning” två gånger om dagen där varje tillfälle varade i 20 minuter. Själva utbildningen i hur de skulle gå tillväga vid meditationen bestod av sex stycken knappt två timmar långa utbildningstillfällen. Detta följdes sen upp med uppföljningstillfällen som var ganska täta den första månaden men efterhand minskade frekvensen till en gång i månaden.

De som inte hamnade i meditationsgruppen fick istället gå på lika många besök men istället för meditation fick de lära sig det som den här gruppen av patienter normalt får lära sig. Att motionera, laga bra mat, slappna av och försöka minska stressen i vardagen osv.

Själva utfallet i den här studien var dödsfall, hjärtinfarkter och stroke. Själva interventionen var fortgående hela tiden och i snitt var uppföljningstiden 5,4 år med den längsta uppföljningen på lite över 9 år när studien publicerades. Alla hälsovärden följdes upp hos deltagarna först efter 3 månader, sen 3 månader efter det och därefter var 6 månad under hela denna tid.

Studiens resultat – Meditation minskade risken för det mesta

Effekten av meditation på en rad utfallsmått relaterat till hjärt- och kärlhälsa
Effekten av meditation på en rad utfallsmått relaterat till hjärt- och kärlhälsa. TM är meditationsgruppen och HE är ”hälsoutbildnings”-gruppen

Resultatet i den här studien blev enligt mig väldigt imponerande. Ser man till minskningen i dödlighet, infarkt och stroke är den 48 procent. Detta kan till exempel jämföras med statiner (blodfettsänkande läkemedel) vars effekt brukar ligga omkring 20-35 procent med samma utfallsmått (2, 3).

Förutom den här minskningen såg man även en signifikant minskning i blodtryck och minskad ilska hos meditationsgruppen.

Vad som gör resultatet ännu mer intressant är att antalet personer som hoppade av interventionen var högre i meditationsgruppen än i den andra gruppen. Resultatet är dock baserat på så kallad intention to treat vilket innebär att man även inkluderat avhopparna i slutresultatet. Om inte dessa varit med är det alltså troligen så att resultatet hade blivit mer i fördel för meditationsgruppen än vad det redan är.

Även om resultaten är imponerande finns det några frågetecken med den här studien. Tyvärr är ju antalet deltagare i den här studien litet sett till de utfallsmått man använder. 200 deltagare är väldigt lite när man har total dödlighet som utfallsmått. Det kan med andra ord finnas en stor variation här som av slumpen har påverkat värdena så de blivit så stora som de faktiskt är.

Studien är utförd av forskare med ganska starka band till Maharishi Foundation som är den grupp som tagit fram konceptet Transcendental Meditation som användes i studien. De uppger att de som utförde hälsotesterna var blindade men samtidigt var många av forskarna gifta med utbildare och delägare till Maharishi Foundation så det kan ju har smygit in någon subtil information den vägen. Sen samtidigt är det ju väldigt svårt att ”missa” diagnoserna död, infarkt och stroke så den effekten är ju svår att argumentera bort.

Vad är det som ger effekt?

En fråga man kan ställa sig är vad det är som ger effekten i den här studien. Är det meditation i sig eller är det minskad stress som kunde uppnåtts med vilken metod som helst som minska på stressen? Personligen tror jag det är stressminskning i sig som ger effekten men det verkar som att meditation i sig är mer effektivt än många andra metoder när det gäller just stressminskning. En översiktsartikel som inkluderade en meta-analys fann att den var bättre än muskelavslappningstekniker, mindfullness och stresshanteringsträning, i alla fall hos personer med hjärt- och kärlsjukdom (2). Ett observandum dock på att den översiktsartikeln och meta-analysen är utförd av samma forskargrupp som studien jag tagit upp här.

Överlag kan man också säga att kvalitén på studiet av den här typen är låg (3). Det är ju också ett ämne som är svårt att studera. Men med hur hårda ändpunkter som dödlighet, stroke och infarkt faktiskt är går det ju inte bara att skaka av sig den här typen av resultat. Det är i alla fall min åsikt. Förhoppningsvis kommer det i framtiden bättre studier av den här typen där man även studerar andra typer av meditation eller avslappning för att se vilken effekt det eventuellt kan ha. Särskilt studier av mer oberoende forskargrupper är något jag verkligen vill se.

Summering

Fysisk stress i sig är inget negativt. I själva verket är det stress i form av till exempel träning och fysisk aktivitet som gör att våra kroppar håller ihop. Utan stress förtvinar vi snabbt. På samma sätt är inte mental stress något som per default är negativt. Det finns massor av forskning som visat att en god typ av stress kan få oss att prestera bättre och utvecklas.

Det är istället när stressen blir mer konstant, när vi inte finner tid att slappna av och återhämta oss om den blir negativ. Tyvärr är det så att för väldigt många idag är det faktiskt så att stressen många gånger är för hög alternativt att många är dåliga på att slappna av när det faktiskt finns tid för det.

Vad som är den största boven i dramat är ju svårt att avgöra men personligen lutar jag faktiskt mest åt att det främst är folks oförmåga att slappna av när det går som är det största problemet. Under sex år pendlade jag mellan Helsingborg och Lund och varje gång tåget var några minuter sent var det många som satt på kanten av sina stolar och var uppstressade för att de nu skulle bli sena. Jag kunde också irritera mig på att tågen blev sena men att sitta och vara uppstressad av det när man sitter på tåget ger ju precis ingenting mer än en ökad stress på kroppen. Så sitt ner, slappna av och spara energin till när du verkligen kan går något åt saker och ting 🙂

12 thoughts on “Meditation och hälsa

  1. Riktigt intressant det här! Med tanke på att resultatet på TM-gruppen var bättre än HE-gruppen skulle jag dock vilja veta mer om vad HE-gruppen faktiskt utförde. De blev ju ”utbildade” i kost och hälsa/motion men hur applicerades det i praktiken?

  2. Intressant!

    Jag är inte förvånad. Det finns gott om forskning kring meditation som visar på positiva effekter på hälsan. Jag vill påpeka att mindfullness är en form av meditation.

    Här är två studier som är maditations- och hälsorelaterade:

    ”Loving-kindness meditation for chronic low back pain.”
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16049118

    ”Open hearts build lives: positive emotions, induced through loving-kindness meditation, build consequential personal resources.”
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18954193

  3. Jakob Richloow: De blev ju ”utbildade” i kost och hälsa/motion men hur applicerades det i praktiken?

    Deltagarna fick berätta hur ofta och hur länge de använde sig av de tips som de lärde sig. Resultatet på den frågan blev att de la ner i princip lika mycket tid på ”hälsosamt beteende” som den andra gruppen la ner på meditation.

  4. Det som ger resultat är nog rent fysiologiska reaktioner som att kortisol och adrenalinutsöndringen blir mindre och att ”lyckohormoner” som oxytocin frigörs i samvaron den lugna miljön och de tända ljusens sällskap

    För andra människor ger säkert en skogspromenad att umgås med vänner eller att klappa en hund samma positiva resultat 🙂

  5. Verkligt uppskattat att ni skriver om det här!
    herregud 48%.

    Det skulle vara grymt om du vill skriva om det lite praktiskt också.
    Finns det fler inressanta studier? Samband med träning och återhämtning kanske.

  6. Dufva: För andra människor ger säkert en skogspromenad att umgås med vänner eller att klappa en hund samma positiva resultat 🙂

    Detta är dock saker som redan troligen existerar i de flesta människors miljö. Det man har gjort i den här studien är ju att adderat något ytterligare till människornas liv.

    HE gruppen blev ju också tillsagda att öka på hälsosamt beteende som att motionera och äta bättre mat. Så det antyder ju i alla fall att även om de sakerna du räknar upp mycket möjligen har effekt så kan meditation vara mer effektivt per tidsenhet.

    Precis som det är bättre att styrkaträna än att köra BodyPump om målet är större muskler kan det därför vara bättre att meditera än att utföra många andra ”avstressande/avslappnade” aktiviteter.

  7. Anton O: Det skulle vara grymt om du vill skriva om det lite praktiskt också.

    Jag har sysslat lite med Yoga för några år sen. Men jag är långt ifrån kompetent nog att skriva om meditation rent praktiskt. Sen skulle jag gissa på att det är något man lära sig bäst genom att testa det praktiskt, precis som det mesta annat kring träning.

    Anton O: Finns det fler inressanta studier?

    Det finns en hel del studier på meditation. Även översiktsartiklar. Men som jag skrev i inlägget är det ganska låg kvalité på studierna och dessutom finns det en väldig massa olika typer av meditation. Så det är ett svårt område att sätta sig in i.

  8. Dufva:
    Det som ger resultat är nog rent fysiologiska reaktioner som att kortisol och adrenalinutsöndringen blir mindre och att ”lyckohormoner” som oxytocin frigörs i samvaron den lugna miljön och de tända ljusens sällskap

    För andra människor ger säkert en skogspromenad att umgås med vänner eller att klappa en hund samma positiva resultat

    Angående promenader så läste jag en intressant artikel om just skogspromenader:
    http://www.outsideonline.com/fitness/wellness/Take-Two-Hours-of-Pine-Forest-and-Call-Me-in-the-Morning.html?page=1

    Men det utesluter ju inte att man också mediterar!

  9. Kan ni tänka er att titta på lite mer sån här psykologi-relaterad forskning framöver? Och då menar jag alltså inte bara sådan som studerar sambandet med fysisk hälsa utan även ”vanlig” psykologisk forskning. Jag vet att det inte är det ni är utbildade inom eller är så insatta i kanske, men det finns ju så pass mycket bristfällig forskning och ni är ju väldigt bra på att granska forskning.

    Även om jag ovan listat en del studier som har att göra med meditation till exempel så vet jag inte riktigt vad de håller för kvalitet. Framförallt inte nu när jag inte längre har tillgång till universitetsinloggningen och inte ens kan läsa själva studierna. Ni har kanske inte tid eller lust att gå igenom sån forskning men tänkte att jag kunde fråga i alla fall.

    Tack för en bra sida.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *