Läsk & övervikt – Mycket annat är också viktigt

Det blir ett väldigt kort inlägg idag där jag bara tänkte tipsa om en föreläsning som du kan se på nätet. Den här föreläsningen presenterades på en sammanträff med American Society for Nutrition som i sin tur sponsrades av The Corn Refiner’s Association så jag slänger ut det direkt.

Föreläsaren i videon heter David Allison och jag har sett att han ett par gånger tagit läsktillverkarnas parti lite väl mycket kan jag tycka. Men oavsett så har han väldigt många bra poänger i föreläsningen och den data han visar i slutet är väldigt intressant.

De studier som finns där man sagt till folk att dricka läsk har visat att detta leder till viktuppgång. Jag har skrivit om flera av dessa studier i olika inlägg på Traningslara.se (1, 2) och i viden går Allison igenom en meta-analys, som var på väg att publiceras när han höll föreläsningen, där man tittat på resultatet i alla studier av den här typen och resultatet är en signifikant viktuppgång. Om du börjar dricka läsk kommer du alltså troligen att gå upp i vikt och om vi säger till en stor grupp av människor att börja dricka läsk kommer de med stor säkerhet att börja gå upp i vikt.

Det finns även studier där man sagt till folk att sluta dricka läsk. Resultatet från dessa studier är inte lika övertygande som studierna där man adderat läsk. Det finns en trend till viktnedgång men den är inte signifikant trots en hel del studier på området. Detta visar enligt mig att det finns mycket mer än läsk som är ett problem. Det räcker väldigt sällan med att förändra en sak, att byta ut ett enda livsmedel mot ett annat osv. Det krävs troligen att många negativa faktorer förändras mot positiva.

Tyvärr går det inte att bädda in videon i inlägget så du få trycka på den här länken för att komma till föreläsningen som varar i 23 minuter. David Allison, PhD – Sweetened Beverage Symposium.

9 thoughts on “Läsk & övervikt – Mycket annat är också viktigt

  1. Hej!
    Tack för all intressant läsning. Några frågor. Läser just nu statistik på universitetet.Var hittar du alla vetenskapliga artiklar? Vad gäller för publicering av artiklar och vad får man sprida vidare och använda själv. Kanske inte dig jag ska fråga men jag börjar här.
    En fråga till. I Forma kroppen pratar du om att kroppen under dagen justerar om vi använder mest fett eller kolhydrater. Bland annat s 41. Är inte riktigt med på hur du menar. Jag trodde att det var viktigt när på dagen jag äter vissa saker fast med ditt resonemang är det inte så viktigt utan justerar sig över längre tid. Om jag åt en kolhydratrik frukost kan ska jag då inte behöva fylla på kolhydrater innan träningspasset på eftermiddagen förutsatt att jag haft en lugn dag vid skrivbordet och ätit en ”vanlig” lunch. Eller? Det här känns väldigt komplicerat.

  2. Tina:

    Kort sagt så skulle man kunna säga att kroppen använder sig utav det som finns tillgängligt, förbrukar du mycket kolhydrater under ett träningspass så kommer kroppen att använda mer fett som energi resten utav dagen. Kroppen är ganska mycket smartare än vad man skulle kunna tro, och det är svårt att lura den.

    Är dina glykogenlager fulla på morgonen så kommer de givetvis att vara det även på eftermiddagen, om du inte har ansträngt dig. Det finns ingenting som säger vad du ”ska” göra, vill du fylla på med kolhydrater även innan passet, så för all del, gör det.

  3. Jacob, rent anekdotiskt så bytte en kompis från (för många) starköl på helgerna till mellanöl. Och utan att lägga om livsmönster i övrigt (vad jag vet) så gick han ner i vikt.

    Min fråga är således om öl är lika lömskt för vikten som läsken? I de studier du presenterat så hittar jag inte någon där öl ingår. Alkoholen har väl dessutom ett energivärde på 7 kcal i jämförelse med socker/stärkelse (4 kcal).

    Sen har man ju alkoholens skadeverkningar i övrigt…

  4. Stefan:

    Alla flytande kalorier är ”lömska”, starköl är dessutom mer energitätt än t.ex. Coca-Cola. Sen kan man ju fråga sig hur bra alkohol mättar också, jämfört med de andra makronutrienterna.

  5. Tina Egonsson: Var hittar du alla vetenskapliga artiklar?

    Väldigt blandat. Många tidskrifter prenumerar jag på via mejl så jag får reda på varje gång de publicerat ett nytt nummer. Då går jag in och ser efter om det varit något intressant. Sen får jag tips via min mejl och även en hel del från twitter. Sen är jag ibland bara nyfiken på ett ämne och börjar söka själv, oftast med hjälp av google scholar.

    Tina Egonsson: Vad gäller för publicering av artiklar och vad får man sprida vidare och använda själv

    För att få en artikel publicerad får man skicka in den till tidskrifter och se om de vill publicera den helt enkelt 🙂 Det finns egentligen inga krav på tidigare utbildning osv även om det givetvis nästan bara är akademiker som publicerar. När det gäller sprida vidare hittar du mycket info här http://katatrepsis.com/2013/01/20/how-much-of-an-academic-paper-can-you-post-online-most-of-it/

    Tina Egonsson: Jag trodde att det var viktigt när på dagen jag äter vissa saker fast med ditt resonemang är det inte så viktigt utan justerar sig över längre tid.

    Det är inte viktigt när på dagen du äter vissa saker. Det kan vara en faktor som spelar in. Det är till exempel sämre att äta mitt på natten än på dagen. Det kan också vara en bra idé att äta protein efter träning. När det gäller fett och kolhydrater så spelar det nästan aldrig någon större roll.

    Tina Egonsson: Det här känns väldigt komplicerat.

    Det är väldigt enkelt egentligen. Ät bra och näringsrik mat. Ät inte när du inte är hungrig. Allt det andra är olika sätt att uppnå just detta. Du får välja väg helt själv. Vissa vägar är långt mycket mer komplicerade, invecklade och svåra att följa jämfört med andra och vissa vägar passar vissa personer och livsstilar bättre än andra. Men följer de principerna så fungerar de.

  6. Stefan G: Min fråga är således om öl är lika lömskt för vikten som läsken?

    Det finns inga interventionsstudier med alkohol. Ser man till observationsstudier är alkohol och öl väldigt negativt i de mängder som de flesta anser är rimligt men som ändå är mycket. Säg kanske 2-3 öl om dagen eller en 10-20 öl i veckan.

    Förutom just alkoholen innehåller öl även maltsocker. Detta ger gott om kalorier som sannolik registeras dåligt. Samtidigt gör alkohol att ens hämningar lättas lite och det är lätt hänt att man äter en extra bit efterrätt.

    Så hade jag fått gissa så är öl, och då särskilt starköl, sämre än läsk för vikten.

  7. Intressant det där om att upphört läskdrickande inte ger tydlig viktnedgång. Nu har jag inte läst studierna (eller sett filmen), men jag kan tänka mig två huvudsakliga förklaringar. Dels att kroppen tenderar att vilja hålla kvar en viss vikt, även om den är ”för hög”. (Set-point teorin, har den något svenskt namn?) Dels att de som slutar med läsk rimligen är personer som har dåliga matvanor ändå, efter som de dricker läsk från början.

  8. En hypotes skulle kunna vara att läskdrickande leder till ett visst sötsug/kalorisug (ökad hunger helt enkelt) och att de därför äter mer när de slutar dricka läsk.

    Men det är bara gissningar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *