Kinesiotejp och styrka

Kinesiotejp
De vanligaste färgerna på kinesiotejp

Kinesiotejp är något som växt väldigt mycket i popularitet de senaste åren. Själv gick jag deras steg 1 kurs för några år sen och det händer att jag använder mig av tejpen då och då. I början när jag gick kursen fanns det i princip ingen forskning alls på tejpen och den förklaring man fick under kursen till varför det skulle fungera kändes inte direkt vattentät.

Men när man arbetar med idrottare som jag ibland gör så testar man mycket utan evidens ”bara för att” och när det gäller den här tejpen finns det egentligen inget att förlora på att prova. Tejpen kostar i och för sig en hel del men säger man till en idrottare att tejpningen kostar 20-30 kr och möjligen kan hjälpa så räcker det som motivation.

Tejpen ger ju en bra psykologisk boost till idrottaren då de dels kan känna att den sitter där. Dels gör dess tydliga färg att tejpen syns. Detta sänder ut information till alla som tittar på att idrottaren troligen har problem med någon typ av skada. Detta leder till en win-win situation för idrottare. Antingen klarar han/hon av att spela på med full intensitet och betyget blir ett litet plus för att personen klarade av att spela för fullt ”trots” skadan.

Om det inte går bra och skadan hindrar spelat så vet ju alla redan om detta. Som idrottare behöver man inte stå och ”ursäkta sig själv” efter matchen/tävlingen utan kan bara säga att skadan satte stopp och då folk har sett tejpen vet de ju att där fanns en skada. Så idrottaren som använder tejpen känner att det antingen blir ett extra litet plus i kanten eller så är de lite mer ursäktade.

Effekt på blödning av kinesiotejp
Effekt på blödning av kinesiotejp

Personligen har jag gått ifrån användandet av tejpen mer och mer och numera använder jag hellre vanligt sporttejp när jag ska tejpa någon. Endast vid vissa tillfällen tycker jag att den elastiska typen av tejp likt kinesiotejp är bättre att använda. Dock har kinesiotejp en hel del specifika effekter som är väldigt coola. Det jag tycker är häftigast är när man tejpar ordentliga ödem, alltså svullnader eller blödningar, som du kan se här till höger.

Så det händer onekligen något när man tejpar med kinesiotejp men frågan är ju vad och när man kan ha nytta av det och när man bara lägger pengar i fickan hos tillverkaren.

Det här studien publicerades för någon dag sen och i den har man tittat på effekten av kinesiotejp på styrka och till viss del funktion i vadmuskulaturen.

J Sports Sci. 2012 Aug 6. [Epub ahead of print]
Do kinaesthetic tapes affect plantarflexor muscle performance?
Csapo R, Herceg M, Alegre LM, Crevenna R, Pieber K.

This study aimed to examine the effects of application of kinaesthetic tapes on plantarflexor muscle performance. We hypothesised that taping of the triceps surae muscle would improve plantarflexor muscle strength and endurance with no significant effect on drop jump performance. Using a repeated-measures design, all performance measures were obtained in 24 volunteers on two separate occasions: without tapes and after application of kinaesthetic tapes. Performance tests included measurements of isometric plantarflexor muscle strength and the associated electromyographic activity of the gastrocnemius muscle, an isokinetic fatigue resistance test (30 contractions at 180° · s(-1)) and assessments of drop jump performance. The taping-intervention was associated with an increase in gastrocnemius electromyographic activity. However, significant increases in isometric strength were only found at fully dorsiflexed ankle positions (+12% at -20°). Strength gains were negatively correlated to baseline strength (r = -.58). The intervention did not affect the results of the isokinetic fatigue and drop jump tests. The application of kinaesthetic tapes over the triceps surae muscle promotes an increase in isometric strength and gastrocnemius muscle activity. Our data suggest that these effects are joint-angle dependent and more prominent in weaker individuals. By contrast, the taping-intervention improves neither drop jump performance nor muscular endurance.

Effekten av kinesiotejp på vadmusklerna på deras EMG aktivitet
Effekten av kinesiotejp på vadmusklerna på deras EMG aktivitet

Det här är inte på något sätt en fantastiskt studie. Det saknas ju blindning, kontrollgrupp osv. Men det är ändå lite objektiv information och inte endast tyckande. Om den här typen av studier ger positiva resultat så vet man att det kan vara värt att studera lite mer rigoröst och ingående. Den här typen av studier är väldigt enkla att utföra och de tillför ändå en hel del intressant information så man önskar ju att de utfördes lite oftare och lite tidigare när produkter introduceras som påstår sig kunna förbättra prestationen.

Det man fann i den här studien var att tejpen ökade EMG-aktiviteten i vadmusklerna. Detta gav också en effekt i form av ökad isometrisk kraft. Isometrisk innebär att man kontraherar muskeln mot ett motstånd som inte rör på sig.

De positiva resultaten från studien kan du se här till höger och jag kommer inte gå in på dessa närmare men det du kan se är att försökspersonerna fick lite högre värden på det mest vid KT-försöken vilket alltså står för kinesiotejp.

Alla andra test man utförde i den här studien som egentligen är mer relaterade till prestation så som upphopp, reaktionsstyrka och muskeluthållighet visade inte på någon skillnad mellan försöken.

Den typen av resultat får mig att undra om inte EMG-resultatet mer är en placeboeffekt än en verklig ökning i prestationsförmåga. Oavsett så verkar det inte finnas mycket vinning i att använda kinesiotejp för att försöka förbättra prestationen.

Det som skulle kunna vara intressant om effekten man fann är en verklig effekt är ju användandet av kinesiotejp inom rehab. Kanske kan man använda tejpen där för att öka aktivitet i muskler som en patient har svårt att aktivera efter en skada?

Mer om Kinesiotejp

Vill du har lite mer information om kinesiotejp så rekommenderar jag fysiopoddens avsnitt där de tar upp ämnet, avsnitt 38 – Kinesiotejp revisited. Om du gillar träning och podcast rekommenderar jag fysiopodden i övrigt med. Det finns inte så värst mycket på svenska men den här är inte bara på svenska, den är dessutom värd att lyssna på 🙂

2 thoughts on “Kinesiotejp och styrka

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *