Julklappstips 3 – En eller flera kettlebells

Arthor Saxon använde sig av kettlebells för mer än 100 år sen
Arthor Saxon använde sig av kettlebells för mer än 100 år sen

För lite mer än ett halvår sen medverkade jag i BODY-radio där vi bland annat diskuterade Kettlebells lite kort, Intervju med Jacob Gudiol i BODY Radio (26/4-2012). På frågan vad kettlebells kan tillföra någon som tränar så svarar jag väl i princip att det egentligen inte finns så mycket. Samtidigt finns det ju egentligen inget träningsredskap som man måste ha med i sin träning.

Sen ungefär 6 månader tillbaka har jag ett par kettlebells där hemma. Ärligt talat så plockade jag i princip aldrig upp dem de första två månaderna. Jag tränade på gymmet och där tycker jag det är roligare och mer givande att träna med andra redskap. De senaste månaderna har jag dock kommit att uppskatta de där tunga kloten mycket mer av främst två orsaker, tidseffektivt och det är skonsam men ändå explosiv träning.

Tidseffektiv träning som kräver minimal förberedelse

Den första orsaken är att det är väldigt tidseffektiv träning som egentligen inte kräver någon yta eller speciella förutsättningar. Jag har haft mycket mer att göra de senaste tre månaderna och inte alltid hunnit träna så mycket som jag velat. Då har jag tagit upp en kettlebell där hemma och gjort ett antal swingar. Med tillräckligt lång vila mellan seten och inte för många repetitioner så har jag kunnat göra detta i kombination med att jag suttit och läst eller skrivit. Helt enkelt enormt smidigt.

Den andra faktorn som gör att jag numera inte skulle vilja vara utan mina kettlebells är att jag hela tiden som jag har haft ont i ljumsken ändå kunnat ta i fullt i övningen. Drag, vändningar, ryck osv har inte fungerat. Inte heller har jag kunnat genomföra någon hoppträning förrän den senaste månaden. Men swingar har alltså fungerat smärtfritt hela tiden.

”Stretch-shortening”-träning utan hopp

En av de mer coola sakerna med kettlebells är att de möjliggör träning av stretch-shorteningcykeln utan att du behöver hoppa. Stretch-shorteningträning likställs ofta med plyometrisk träning fast jag har valt att inte kalla det för plyometrisk träning här eftersom plyometrisk, ialla fall för mig, per definition innebär hopp.

Bottenläget på en kettlebellswing - precis vid övergången från excentrisk till koncentrisk muskelkontraktion
Bottenläget på en kettlebellswing – precis vid övergången från excentrisk till koncentrisk muskelkontraktion

Syftet med träning av stretch-shorteningträning är att förbättra förmågan att snabbt absorbera kraft och sen skapa kraft i motsatt riktning. Alltså först arbetar muskeln eccentriskt för att sen så fort som möjligt gå över till koncentriskt arbete och skapa en så stor kraft som möjligt. Detta är ju precis det du gör vid all typ av hoppträning. Först landar du och tar upp kraft vart på du så fort som möjligt försöker hoppa igen med stor kraft.

Med en kettlebell utför du alltså den här träningen utan att du hoppar. Det innebär att du kan träna dessa egenskaper även om du tex har ont i fotled, benhinnorna, knäna eller som i mitt fall i ljumskarna. Jag har inte testat det här på de andra skadorna jag räknar upp men jag är övertygad om att det kommer fungera. I alla fall i flera fall.

Att du inte behöver hoppa innebär också att du, som jag gjorde när jag hade ont om tid, också kan träna de här egenskaperna där hemma utan att starta krig med grannarna 🙂 Golvet får du givetvis vara lite försiktig med. Men kör du bara swingar och undviker ”crossfit-style” på det hela så är det lugnt tycker jag.

Nackdelarna med kettlebells

Det är anska svårt för vissa att lära sig rätt teknik med kettlebells. Första gången jag testade själv tyckte jag inte det verkade särskilt svårt och jag är också nästan 100 procent säker på att den teknik jag använde då inte var direkt skadlig även om den inte var särskilt effektiv.

Det var dock väldigt fel av mig att tänka att det skulle vara ganska lätt att lära för alla. Ju mer populära kettlebells har blivit desto fler har jag nämligen sett försöka ge sig på lite swingar på gymmet och ibland ser det fullständigt horribelt ut. Så om du tänker köpa hem ett par kettlebells så bör du också se till att någon hjälper dig med din teknik så den inte är helt felaktig. Det finns introduktionskurser lite varstans som du kan gå vilket med största säkerhet är väl värt pengarna.

Den annan uppenbar nackdelen med kettlebells är enligt mig att det kan bli lite dyrt om du vill ha många olika vikter. Och det vill jag numera har och jag funderar ärligt talat på att köpa in en som är lite tyngre än de jag har nu. För när du tränar vill du ha olika vikter i olika sammanhang och en kettlebell är ju endast en vikt. Men bara att ge bort en kettlebell i julklapp kan ju vara lite dyrt och att ge bort flera är nog inte aktuellt för de flesta.

Att veta vilken vikt som passar en är inte heller det lättaste att veta. Det finns ju allmänna rekommendationer när det gäller vikter som är 8 kg för kvinnor och 16 kg för män. Har du ingen som helst koll sen tidigare och ingen möjlighet att testa olika vikter innan du köper så kan du ju börja med den vikten. Det jag rekommenderar är dock att du testar innan du köper. Och ja, jag inser motsättningen mellan att ge bort en kettlebell i julklapp och testa för en passande vikt innan. Men du kan ju ge bort ett presentkort 😉

En annan liten nackdel är att du inte vet var du ska placera vikterna när du inte använder dem. Det går ju egentligen utmärkt att sätta in den i en garderob eller liknande men det är inte direkt skonsamt för ryggen att lyfta in och ut en kettlebell därifrån. Helst ska dessa ju stå väl tillgängliga på marken så man kan gå fram och lyfta upp den med en bra hållning. En bagatell kan man tycka men min sambo har än så länge inte uppskattat en hel del av de placeringarna som jag tyckt varit väldigt bra 🙂

Summering och priser

En av mina kettlebells
En av mina kettlebells på en av alla de platser som jag har försökt få godkänd av sambon 🙂

Så kettlebells kan alltså tillföra något som mig veterligen inga andra vanliga träningsredskap kan. Det är inte alltid detta behövs och en kvalificerad gissning är ju att om du vill bli bra på att hoppa är det bättre att utföra träning där du verkligen hoppas. Samtidigt är detta som jag förklarat inte alltid möjligt och då är kettlebells det bästa alternativ jag kan komma på. Att det väldigt fort att plocka fram en kettlebell och att du kan utföra det på en väldigt liten yta i hemmet är ju också en stor fördel.

De kettlebells som jag har kommer samtliga från kettlebellcenter i Göteborg. De har kettlebells [clink id=”23″ target=”_blank” title=”Kettlebells på kettlebellcenter i Göteborg”]från 4 kg till 48 kg[/clink] med priser från 399 till 2399 kr. Då kettlebells väger en hel del får du räkna med en del i frakt med. Bor du i Göteborg kan du hämta dina kettlebells på Kettlebellcenter och slippa den kostnaden. Kettlebellcentera har också introduktionskurser för nybörjare lite då och då som du skulle kunna gå samtidigt. Efter det vet du också vilken vikt som passar dig.

Det finns ju en väldig massa andra kettlebells på marknaden och jag kan inte direkt uttala mig om dessa. På mitt gym finns det kettlebells av Eleiko och dessa tycker jag fungerar fin fint. Jag testade ett par andra på ett gym där jag föreläste och de upplevde jag som tämligen värdelösa. Handtagen var inte sköna alls och utformningen gjorde att det inte var särskilt bekvämt runt handleden.

Att vissa är väldigt bra medan andra nästan inte går att använda är ju något som även gäller för skivstänger och mycket annan utrustning så jag hade nog inte chansat för mycket med mina inköp. Tittar man på vad kettlebells kostar i de större butikerna ligger priset på ungefär 40-60 kr per kilo så det är nog ett pris man får vara beredd att betala för att vara säker på bra kvalité. Men har du möjlighet att testa innan du köper och har känt på en kettlebell tidigare kan du säkert fynda här. Kanske har du ju också någon försäljare i din stad där du kan hämta dina kettlebells så du slipper frakten med.

5 thoughts on “Julklappstips 3 – En eller flera kettlebells

  1. Är ju teknikfrågan som gör en lite tveksam till att plocka upp dem på gymmet. Kan tänka mig att det ser för jävligt ut när man är ny på det, kanske får kolla in om det finns någon bra guide på området.

  2. Vill man spara pengar har rusta ett helt ok kettlebell-sortiment! Om inte annat kan man ju köpa sin första kettlebell där! Och priserna är betydligt mycket lägre. En 20kgs ligger på 599:-
    Vet ej dock huruvida dom är ”bra” eller ”dåliga”. Har själv inte testat dessa. Den jag har idag är inhandlad på stadium. Har heller inte gått någon kurs utan bara kört själv hemma med support av filmer och instruktioner på nätet. Så kan hända jag inte förstått hur en ”bra” kettlebell skall vara utformad.

  3. Oj. Jag visste inte att det här var ett reklaminlägg. Jag ber om ursäkt för min (borttagna) kommentar som gav ett billigare förslag.

  4. JiM:
    Oj. Jag visste inte att det här var ett reklaminlägg. Jag ber om ursäkt för min (borttagna) kommentar som gav ett billigare förslag.

    Jag har inte tagit bort någon kommentar. Jag antar att du också vill insinuera att Nicklas kommentar här ovanför som skrevs för mer än ett dygn sen är kvar bara för att jag också gör reklam för Rusta med eller hur?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *