Internet som kunskapsbas, del I -Introduktion

Den här artikeln tillhör en artikelserie på 3. Det här är del 1. Du hittar alla artiklarna i serien här: Internet som kunskapsbas

Nuförtiden kan du hitta mer eller mindre all information du behöver gratis på Internet. Problemet är att du även kan hitta väldigt mycket felaktig information. Tidningar fyller sidorna med information som många gånger motsäger sig själv, en forskningsrapport kommer ut och tidningarna får det att låta som om det är någon ny sanning. På TV kan du se reklam för krämer som ska få en att tappa kilo i soffan och Gatorade säger till dig att du ska dricka trots att du inte är törstig.

Ett annat problem är att mer eller mindre alla böcker och videos som marknadsförs måste sticka ut för att dra till sig uppmärksamhet. Det finns ingen som vill köpa en bok som bara upprepar sunt förnuft. Om du till exempel hade hittat följande påståenden på baksidan av en bok så är sannolikheten inte särskilt stor att du skulle köpa den boken:

  • Vill du gå ner i vikt så undvik godis, chips och läsk samtidigt som du börjar äta mer frukt & grönt
  • Om du vill få mer muskler så gå till gymmet och lyft tunga vikter tills du blir trött och gå sen hem igen, upprepa 2-3 gånger i veckan, höj vikterna om de blir lätta och sen fortsätter du så över flera månader.

Summan av det hela blir att du ser böcker som försöker utmärka sig genom att vara lite extrema åt något håll. Många går även så långt som att förvränga forskning och kunskap till att passa deras egna mål. Exempel på rubriker kan vara ”ät endast fett och protein och du kommer att gå ner i vikt”, ”pilates ger dig en smalare midja än löpning”, ”tjejer ska lyfta lättare vikter många repetitioner för att få en mer ’tonad’ kropp”.

Hur kan det komma sig att folk går ner i vikt oavsett om dem följer GI dieten eller om de använder sig av viktväktarnas koncept. Enligt Atkinsmetoden så är det kolhydrater som gör oss tjocka men hur kan det då vara att många personer som äter massor av kolhydrater förbli smala? Svaret är att så länge som en diet (eller ett träningsschema) följer vissa universella principer så spelar det ingen större roll (för en frisk person) om kosten är enligt GI, Atkins, viktväktarna eller något annat koncept.

Det är de här universella som verkligen är intressanta. Eller i alla fall så är det dessa som är väldigt viktiga att kunna. Jag precis som många andra kan tycka att det är väldigt intressant att spekulera kring olika typer av tränings och kostupplägg och hur de kan tänkas påverka kroppen men sanningen är att en förändring i ett träningsupplägg sällan gör någon större skillnad i träningseffekt så länge som det tidigare träningsupplägget följde de givna principerna. Och precis det samma gäller olika kostupplägg. Problemet idag är dock att människor inte följer de enkla principerna.

Tyvärr är det just inlärningen av de grundläggande principerna som är det svåra på internet. Då alla vill sticka ut och utmärka sig från mängden så tillåter de allt som oftast sig själva till ganska ordentliga spekulationer. Och detta gäller då de som verkligen har intentionen att återge bra information. På internet finns det dock utan tvekan många som medvetet ger felaktig eller missvisande information med målet att själva tjäna pengar.

Målet med Träningslära.se är för mig att Nicklas att hålla oss till grunderna. Att fokusera på det som verkligen är viktigt. Dock gör vi en del avsteg från den målsättningen när vi anser att det behövs. För ofta är det så att det krävs en längre och ganska avancerad förklaring för att bemöta något som någon skojare behövt kanske 2 minuter för att hitta på och börja sprida.

Men du ska givetvis inte bara behöva läsa här på Träningslära för att få bra information. Målet med den här artikelserien i tre delar är därför att lära sig enkla metoder som du kan använda för att kritiskt granska den information som du hittar på internet.

Internetforum och hur många inlägg ger hög status

Det är väldigt vanligt på olika träningsforum att en ny medlem på forumet (oftast en kille som är ungefär 15-18 år gammal) börjar en ny tråd där han ställer en fråga som är mer eller mindre omöjlig att svara på med ett exakt svar. Exempelvis så kan han undra över hur många set biceps han ska köra varje vecka. Då det inte finns ett rätt svar på frågan får killen genast en mängd olika svar, allt ifrån ”det behövs inga specifika övningar för armarna om man kör flerledsövningar som rodd och bänkpress” till ”för maximal tillväxt behövs runt 12-15 set per träningspass”.

Hur ska killen veta vilket svar han ska lyssna på? I denna fråga finns som jag redan skrivit inget rätt svar men det finns de som är mer vettigare än andra. Om killen i fråga kör 10 set med olika dragövningar samma dag eller dagen innan så är 12-15 set ingen bra idé då det antagligen bara kommer ökad risken för en överbelastningsskada. Om killen är en fotbollsspelare som tränar för att bli bättre på fotbollsplan så gör han kanske bäst i att spara energin till annat och nöja sig med något set biceps i slutet av träningen. Om killen istället satsar stenhårt på beachen 2014 och bara tränar bröst, axlar och armar så är det givetvis en bra idé med flera set för biceps.

I detta fall så slutar det 9 ggr av 10 med att killen lyssnar på den killen i tråden som ser mest vältränad ut i sin avatar alternativt den killen som har flest inlägg på forumet. Detta är ett naturligt beslut, om man inte vet vem som har rätt så lyssnar man på den som ser ut att kunna mest. Naturligtvis tror man att den killen som är mest vältränad vet mest om träning. Det man glömmer i detta fall är att

  1. Personen i fråga kan se ut som han gör trots (inte tack vare) att han tränar biceps på ett visst sätt
  2. Hans träningsprogram kanske ser helt annorlunda ut i övrigt, exempelvis kanske killen som kör 12-15 set biceps väldigt få dragövningar i sitt program
  3. Personen som gett bäst råd i tråden kanske kan mycket om styrketräning men är inte så muskulös pga skada/tidsbrist/har andra mål med träningen osv
  4. Personen på bilden är inte personen som använder kontot

Internetforum kan vara en väldigt stor källa till kunskap och man lär sig väldigt mycket genom att diskutera saker och väga fördelar mot nackdelar med olika metoder, men samtidigt är det väldigt ofta som det görs inlägg med svar som inte är passande för personen som ställde frågan.

För att man ska kunna ge ett bra svar på en sådan till synes enkel fråga som ”hur många set biceps ska jag träna?” så måste man känna till i vilket kontext som frågan ställs. Utan kontext så är det bästa svaret att ge enkla riktlinjer i enlighet med de som jag tagit upp i min artikelserie kring styrketräning, Styrketräning del I – Introduktion och lite fysiologi. Detta är väldigt generella riktlinjer men samtidigt är det värden som man testat sig fram till via många studier och som man vet fungerar bäst för människor generellt sett.

Fortsätt läsa artikelserienInternet som kunskapsbas, del II -Vem ska du då tro på? >>

1 thought on “Internet som kunskapsbas, del I -Introduktion

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *